لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۲

احمدی نژاد: درها را ببندید، سازندگی سریعتر می شود


رييس جمهوری ايران به طور تلويحی از آمادگی ايران برای تحمل تحريم های بيشتر سخن گفته است. (عکس از epa)
رييس جمهوری ايران به طور تلويحی از آمادگی ايران برای تحمل تحريم های بيشتر سخن گفته است. (عکس از epa)

رييس جمهوری ايران از آمادگی ايران برای تحمل تحريم های بيشتر سخن گفته و در همين حال کاخ سفيد اعلام کرده است که درقبال برنامه هسته ای ايران همچنان معتقد به راه حل ديپلماتيک است.


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران پنجشنبه ششم تير ماه، در جريان سخنرانی در کرمانشاه با اشاره به برنامه هسته ای ايران گفت: «دشمنان در ماجرای هسته ای ... نتوانستند مانع حرکت ملت ايران شوند و هرگز نخواهند توانست.»


او همچنين در باره احتمال اعمال تحريم های بيشتر عليه ايران گفت: «به فرض محال اگر هم موفق شوند درها را به روی ملت ايران ببندند، ملت ايران مصمم تر خواهد شد و سرعت سازندگی در کشور بيشتر می شود.»


در همين حال، دانا پرنيو، سخنگوی کاخ سفيد روز چهارشنبه پنجم تير ماه اعلام کرد که جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا به همراه متحدان و آمريکا و از جمله اسرائيل همچنان در قبال پرونده هسته ای ايران به راه حل ديپلماتيک معتقد است.


تاکيد کاخ سفيد به حل مسئله هسته ای ايران از راه ديپلماتيک، بيان موضع رسمی آمريکا به گزارش يک هفته پيش روزنامه نيويورک تايمز است.


اين روزنامه در گزارشی از اجرای يک مانور بزرگ توسط جنگنده های ارتش اسرائيل بر فراز دريای مديترانه و در فاصله ای دور بود.


در اين گزارش اين احتمال مطرح شده بود که ممکن است مانور اخير ارتش اسرائيل، تمرين برای حمله به تاسيسات اتمی ايران باشد. ارتش اسرائيل در پاسخ به خبرگزاری آسوشيتدپرس، اين احتمال را تاييد يا تکذيب نکرده بود.


ايران در آستانه تحريم های گسترده تر


در حالی که ايران هنوز به بسته مشوق های پيشنهادی غرب که شنبه ۲۵ خرداد ماه توسط خاوير سولانا، مسئول روابط خارجی اتحاديه اروپا به تهران ارائه شده، پاسخی نداده است، ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا، به ايران هشدار داد که در صورت نپذيرفتن در خواست جامعه بين المللی برای توقف غنی سازی، با انزوای سياسی و تحريم های اقتصادی بيشتر مواجه خواهد شد.


آقای ميليبند هم در يادداشتی که روز چهارشنبه پنجم تير ماه در روزنامه هرالد تريبون بين المللی منتشر شد، بر اهميت حل مناقشه هسته ای ايران از طريق ديپلماتيک تاکيد کرده و نوشته است:«رويکرد ديپلماتيک بايد نتيجه دهد،[ چرا که] جايگزين های آن هولناک هستند.»


همزمان با او، آقای سولانا هم درباره سياست غرب در قبال پرونده هسته ای ايران در اين مرحله گفت: «ما يک استراتژی دو سويه در قبال ايران داريم؛ از يک سو مذاکره، من چند روز پيش در تهران بودم، و همزمان از سوی ديگر اقدام از طريق سازمان ملل متحد». او همچنين گفته است: «ما خواهان راه حلی ديپلماتيک هستيم».


سرپيچی ايران در تعليق غنی سازی اورانيوم به تصويب سه قطعنامه تحريمی شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه تهران منجر شده است.


ايران به خواست قطعنامه سوم که اسفند ماه گذشته تصويب شد عمل نکرد و به غنی سازی اورانيوم ادامه می دهد.


در نتيجه سرپيچی ايران، قدرت های غرب موسوم به ۵+۱ برای مجاب کردن ايران به تعليق غنی سازی و پاسخ به سوالات آژانس بين المللی انرژی اتمی، يک بسته حاوی مشوق های سياسی و اقتصادی به ايران ارائه کرد که هنوز پاسخ رسمی ايران به اين بسته اعلام نشده است.


در اين بين، اتحاديه اروپا روز دوشنبه سوم تير ماه، بانک ملی ايران، بزرگترين بانک اين کشور را تحريم کرد.


دارايی های اين بانک توقيف شد و شعبه های بانک ملی ايران در سه کشور آلمان، بريتانيا و فرانسه تعطيل شد. همچنين برای ۲۰ نفر از مقامات دولتی و افرادی که مرتبط با پرونده هسته ای ايران خوانده شده اند، ممنوعيت صدور ويزا برقرار شد.


لاريجانی تهديد کرد


روز چهارشنبه پنجم تير ماه، دو روز پس از اعلام تحريم های تازه عليه ايران، علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی ايران، اين اقدام اتحاديه اروپا را مورد انتقاد قرار داد و آن را رويکردی در جهت تقابل با ايران توصيف کرد.


او گفت: «اگر بنا است با ايران در مورد بسته پيشنهادی مذاکره کنيد چرا قبل از بررسی راه تقابل را در پيش گرفتهايد. با اين حال دم از اعتمادسازی ميزنيد»


رييس مجلس ايران به کشورهای غربی هشدار داد: در صورتی که «ايران را تحريک کنيد»، آنگاه، «در مقابل عمل انجام شده ای قرار می گيريد که راه بازگشت به تعامل برايتان سد خواهد شد.»


آقای لاريجانی اقدامات اخير را سبب تشديد فضای بی اعتمادی بين ايران و کشورهای غربی دانست و افزود: «احتياج به علامت های منطقی و سازنده وجود دارد.»


مهدی صفری، معاون وزير امور خارجه ايران نيز در واکنش به تحريم های تازه اتحاديه اروپا اعلام کرده است که ايران بيش از ۱۰۰ ميليارد دلار، سرمايه خود را از اروپا خارج خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG