لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۰

استقبال ایران از شروع گفت وگوها با گروه ۱+۵


سعیدجلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی
سعیدجلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی
سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی و مذاکره کننده اتمی ايران، از پيشنهاد نماينده ۵+۱ برای شروع گفت وگوها استقبال کرد و آن را تنها گزينه مناسب خواند.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، آقای جليلی روز جمعه گفت:« ما نه تنها از گفت وگوها استقبال می کنيم که همواره گفته ايم که گفت وگو، بهترين راه و گزينه مناسب برای ۵+۱ در برابر ايران است.»

آقای جليلی افزود: «به هر حال هر گزينه ای به جز اعتراف به حقوق و ظرفيت های جمهوری اسلامی ايران و گفت وگو، برای آنان (۱+۵) بی فرجام خواهد بود.»

کاترين اشتون، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا که نمايندگی کشورهای پنج به علاوه يک را در گفت وگوهای اتمی با ايران دارد، روز پنجشنبه پيشنهاد کرده بود دور بعدی مذاکرات اتمی با ايران از ماه آينده ميلادی، ماه نوامبر در وين از سرگرفته شود.

سخنگوی خانم اشتون اعلام کرد اين پيشنهاد مطرح شده که گفت وگوها با ايران از اواسط ماه نوامبر، حدود چهار هفته ديگر در پايتخت اتريش برگزار شود.

رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا به نمايندگی از کشورهای موسوم به پنج به علاوه يک، آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين و روسيه به همراه آلمان، مسئوليت مذاکره در پرونده اتمی ايران را به عهده دارد. پيش از او خاويرسولانا، رييس قبلی سياست خارجی اتحاديه اروپا، گفت وگوهای هسته ای با ايران را برعهده داشت.

سخنگوی خانم اشتون گفت: «با توجه به نشانه های مثبتی که از ايران ديده شده، پيشنهاد گفت وگوها مطرح می شود.»

دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی هم تاکيد کرد که اين موضوع را پيشتر ودر نامه ای که به خانم اشتون نوشته، مطرح کرده است. آقای جليلی گفت: «ما در نامه ای که برای خانم اشتون فرستاديم، گفتيم بحث هايی مثل راهبرد دو مسيره (مسير تحريم و به موازات آن ديپلماسی) غلط و بی فرجام است و از آنها خواسته بوديم به جای مسيرهای بی نتيجه به گفت وگو بر مبنای منطق برگردند.»

وی افزود:«جمهوری اسلامی ايران برمبنای مفاد نامه ای که برای (خانم) اشتون فرستاده است از بازگشت آنها به گفت وگو و رها کردن گزينه های بی فرجام ديگر استقبال می کند.»

آخرين دور گفت و گوهای ميان جمهوری اسلامی ايران و نمايندگان کشورهای پنج به علاوه يک در اکتبر سال ۲۰۰۹ در ژنو برگزار شده و از آن زمان به بعد گفت و گوهای هسته‌ای با ايران متوقف مانده است.

کشورهای غربی که جمهوری اسلامی را به تلاش برای دستيابی به توانايی ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای متهم می‌کنند، اميدوارند از طريق اين گفت و گوها بتوانند تهران را از دنبال کردن جاه‌طلبی‌های هسته‌ای‌اش بازدارند.

اين در حالی است که تهران هدف از برنامه هسته‌ای خود را توليد برق و ساير استفاده‌های صلح‌آميز اعلام کرده و از تن دادن به درخواست‌های شورای امنيت سازمان ملل متحد برای متوقف ساختن فعاليت‌های هسته‌ای حساس خود سرباز زده است.

در خرداد ماه سال جاری خورشيدی، شورای امنيت سازمان ملل تحريم‌های تازه‌ای را عليه ايران تصويب کرده است و افزون بر آن نيز ايالات متحده آمريکا و اتحاديه اروپا تحريم‌های يک‌جانبه ديگری عليه ايران وضع کرده‌اند که دامنه آن به مراتب فراگيرتر از تحريم‌های شورای امنيت است.
XS
SM
MD
LG