لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

قطع پخش يک سريال و کاهش تماشاچيان تلويزيون دولتی ايران


بیلبورد تبلیغاتی فروش سریال «قهوه تلخ» در یکی از خیابان های تهران
بیلبورد تبلیغاتی فروش سریال «قهوه تلخ» در یکی از خیابان های تهران
به دنبال جلوگیری از پخش يک مجموعه تلويزيونی که يکی از هنرپيشه های محبوب ايرانی در آن بازی می کرد، شبکه تلويزيونی دولتی ايران از نظر اعتبار و محبوبيت يک ضربه بزرگ ديگر خورده است.

نجمه بزرگمهر، گزارشگر روزنامه فاينشنال تايمز از تهران می نويسد که اخيرا پخش سريال تلويزيونی « قهوه تلخ» با بازيگری مهران مديری از تلویزیون با مخالفت روبرو شده است. موضوع اصلی اين مجموعه تلويزيونی بسيار حساس بود و داستان آن دوران حکومت ۵ ساله يک رژيم ديکتاتوری و ناتوان بود که اشتباهات آن بعدها از کتاب های درس تاريخ حذف شدند.

تلويزيون دولتی ايران از پخش اين مجموعه امتناع کرده اما مهران مديری، در اقدامی مستقل که مخالفتی آشکار با تصميم مسئولان رسانه های دولتی است، اکنون تمام قسمت های اين مجموعه را به صورت «دی وی دی» به بازار عرضه کرده و آگهی های تبليغاتی آن روی بيلبوردهای بزرگ در سطح شهر تهران نصب شده اند.

گزارشگر فاينشنال تايمز از تهران می نويسد که مهران مديری ستاره اين مجموعه تلويزيونی توانسته است با يک ابتکار مستقل و سرمايه گذاری خصوصی اين برنامه پر طرفدار را در اختيار علاقمندان قرار دهد. به گفته يک کارشناس در تهران، «اين نخستين باری است که يک شبکه
تلويزيونی خصوصی و مستقل به شکل مجازی آن در ايران شکل می گيرد، آن هم در برابر تلويزيون دولتی قد علم کرده و انحصار مطلق آن را به چالش می کشد.»

به نوشته خبرنگار فاينشنال تايمز، حکومت ايران با مخالفان و منتقدان خود در عرصه های سياسی و رسانه ای به شدت برخورد می کند اما در برخورد با چهره های معروف در عرصه ورزش و تلويزيون احتياط بيشتری به خرج می دهد. همان طور که در اين مورد مشخص، دولت آگهی های تبليغاتی مجموعه تلويزيونی «قهوه تلخ» را جمع نکرده است.

مهران مديری يکی از معدود ستاره های پرطرفدار تلويزيون دولتی ايران است و رسانه های ايران گزارش دادند که «دی وی دی» بخش اول از مجموعه «قهوه تلخ» بيش از نيم ميليون نسخه فروش داشته و درآمد آن در روز اول فروش بالغ بر دوازده ميليارد ريال، معادل يک ميليون و دويست هزار، دلار بوده است.

فاينشنال تايمز می نويسد مضمون اصلی برنامه های تلويزيون دولتی ايران به اصطلاح جنبه «ارشادی» دارد و ترکيبی است از اخبار به نفع و از ديد حکومت و سخنرانی ها و گفتارهايی توسط مسئولان سياسی و مقامات مذهبی که می کوشند به مردم بگويند چگونه رفتار و چگونه فکر کنند.

تلويزيون دولتی ايران در جريان ناآرامی های سال گذشته با دفاع از محمود احمدی نژاد و قطعی دانستن پيروزی انتخاباتی وی در همان روزهای اول با وجود تمام اعتراضات مخالفان، تا حد زيادی اعتبار و محبوبيت خود را از دست داد.

ارزيابی های رسمی حکومت و نهادهای دولتی نشان می دهد که به ويژه پس از پخش جريان محاکمات فعالان سياسی و روزنامه نگاران و اعترافات برخی از آنها، حدود ۴۰ درصد از ميزان تماشاچيان شبکه های تلويزيونی دولتی کاسته شد.

«خبرآنلاين» يک وب سايت خبری – سياسی متعلق به محافظه کاران نوشت:« تلويزيون دولتی هر روز بخش ديگری از اعتبار خود را از دست می دهد و تماشاچيان اکنون باقی مانده تماس و ارتباط خود را با اين رسانه قطع می کنند.»

طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، کنترل و مديريت رسانه بزرگ و اصلی کشور مطلقا در انحصار حکومت است و براساس مقررات دولتی استفاده از ماهواره و کانالهای تلويزيونی خارجی ممنوع است. با اين وجود در عمل اکثر خانه های ايرانی ماهواره دارند و ميزان دسترسی و تماشای شبکه های ماهواره ای در سالهای اخير رو به گسترش بوده است.

پس از ناآرامی های سياسی سال گذشته شبکه های تلويزيونی برون مرزی مانند صدای آمريکا و بی بی سی به يکی از منابع اصلی کسب خبر در ايران بدل شده اند.

يک شبکه تلويزيونی ماهواره ای جديد به نام فارسی وان (فارسی يک) در ماههای اخير پخش برنامه های خود را آغاز کرده و به سرعت پر طرفدار شده است. برنامه های اين شبکه سريال های تلويزيونی خانوادگی و عشقی محصول آمريکا، کلمبيا و کره جنوبی است که با کيفيت نازل به فارسی دوبله شده اند.

نجمه بزرگمهر، خبرنگار فاينشنال تايمز در تهران در پايان گزارش خود می نويسد که تلويزيون دولتی ايران از طريق راه اندازی شبکه های ماهواره ای به زبان انگليسی و عربی سعی کرده است با رسانه های بين المللی رقابت کند.

اما حميد بقايی معاون رييس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگی ايران اخيرا گفته است که اين سازمان تصميم گرفته آگهی های خود را از طريق شبکه های تلويزيونی خارجی مثل الجزيره پخش کند چون به گفته وی «کسی شبکه های تلويزيونی ايران را تماشا نمی کند.»
XS
SM
MD
LG