لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۳

شورای نگهبان صلاحيت ۲۸۰ نفر از رد شدگان انتخابات مجلس را تاييد کرد


سخنگوی شورای نگهبان هنوز نام تاييد صلاحيت شدگان را اعلام نکرده است. عکس از فارس
سخنگوی شورای نگهبان هنوز نام تاييد صلاحيت شدگان را اعلام نکرده است. عکس از فارس

عباسعلی کدخدايی، سخنگوی شورای نگهبان از تاييد صلاحيت حدود ۲۸۰ تن از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داده است.


صلاحيت اين نامزدها، پيشتر از سوی هيئت های اجرايی و نظارت رد شده بود، اکنون و به دنبال شکايت آنان و نيز اعتراض هايی که به رد صلاحيت گسترده نامزدهای هشتمين دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی صورت گرفته بود، تاييد شده است.


هنوز فهرست نام اين نامزدان به طور رسمی اعلام نشده است و سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده که اميدوار است تا سوم اسفند ماه نام اين ۲۸۰ نفر اعلام شود.


رد گسترده صلاحيت نامزدها، انتقادهای بسياری را به ويژه در بين اصلاح طلبان جمهوری اسلامی برانگيخت و موجب کناره گيری شماری از چهره های شاخص اين جناح شد که صلاحيتشان تاييد نيز شده بود.


در پی رد صلاحيت نامزدها، چهره هايی چون اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجلس خبرگان رهبری، محمد خاتمی رييس جمهوری پيشين و مهدی کروبی رييس پيشين مجلس شورای اسلامی ضمن اعتراض به تصميمات هيئت های اجرايی و نظارت، از رايزنی با مقامات بلندپايه جمهوری اسلامی برای تجديد نظر در رد صلاحيت های صورت گرفته، سخن گفته بودند.


گمانه زنی در باره تاييد صلاحيت شدگان


در همين حال دو خبرگزاری ايسنا و مهر، نام چند نفر از کانديداهای انتخابات مجلس را که صلاحيتشان در مرحله اول رد شده بود، به عنوان کسانی که توسط شورای نگهبان تاييد صلاحيت شده اند، منتشر کرده اند.


مصطفی کواکبيان، ابراهيم اصغرزاده ، جواد اطاعت ، محمد حسين مقيمی، قدرت ‌الله عليخانی و سهيلا جلودارزاده از جمله نامزدهايی هستند که ايسنا خبر تاييد صلاحيتشان را منتشر کرده است.


خبرگزاری مهر هم فهرست ۲۲ نفره ای که آن را «داوطلبان اصلاح طلب مجلس هشتم» خوانده، منتشر کرده است که در اين فهرست علاوه بر اسامی فوق نام عبدالله ناصری، اعظم سقطی، نورالدين پيرموذن، اسدالله کيان ارثی، محمد عليخانی، نجفقلی حبيبی، مرتضی حاجی، مصطفی خانزادی، طاهره رضازاده، مسعود سلطانی فر، علی اشراقی، محمدحسين مقيمی، رضا نوروززاده، حسن مرادی، فروزش، غلامحسين مظفری و حسين آفريده به چشم می خورد.


خبرگزاری مهر در عين حال خبر داده است که تعدادی از اعضای ستاد ائتلاف اصلاح طلبان اعلام کرده اند که تنها خبر تاييد صلاحيت اين افراد در انتخابات را شنيده اند، اما هنوز ابلاغ رسمی از سوی مراجع مربوطه به دست آنان نرسيده است.


تاييد صلاحيت نوه آيت الله خمينی


در ميان دو فهرست منتشر شده همچنين نام علی اشراقی، نوه آيت الله خمينی، بنيانگذار جمهوری اسلامی هم به چشم می خورد که صلاحيتش نه توسط هيئت های اجرايی وزارت کشور، بلکه توسط شورای نگهبان رد شده بود.


او پنجشنبه گذشته پس از اعلام اين خبر، رد شدن صلاحيتش را «توهين به خانواده آيت الله خمينی، بنيانگذار جمهوری اسلامی» دانسته و اعلام کرده بود که تقاضای تجديد نظر نخواهد کرد.


او که خود را مستقل از دو جناح اصول گرايان و اصلاح طلبان معرفی کرده است، گفته بود که از همسايه هايش در باره نحوه زندگی، نمازخواندن، سيگارکشيدن و ريش تراشيدن او سوالاتی پرسيده اند.


اين خبر هفته گذشته در رسانه ها جنجال آفريد و باعث بروز شايعاتی در باره رابطه حاکميت با خانواده آيت الله خمينی شد.


پس از آن، عباسعلی کدخدايی، سخنگوی شورای نگهبان در گفت وگو با فارس اعلام کرد که صلاحيت علی اشراقی تنها به دليل عدم ارائه مدرک تحصيلی لازم برای کانديداتوری مجلس هشتم احراز نشده است و دليل ديگری ندارد.


تاييد صلاحيت شماری از اعضای حزب اعتماد ملی


در همين حال، اسماعيل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی به دبير کلی مهدی کروبی رييس پيشين مجلس خبر تاييد صلاحيت برخی از اعضای اين حزب را تاييد کرد.


در دو فهرست غير رسمی منتشر شده از سوی خبرگزاری های ايسنا و مهر نيز نام چند تن از چهره های نزديک به حزب اعتماد ملی به چشم می خورد.


سخنگوی حزب اعتماد ملی پيش از اين اعلام کرده بود که بيش از ۷۰ درصد کانديداهای اين حزب رد صلاحيت شده اند.


بيانيه مجمع نمايندگان ادوار مجلس در باره رد صلاحيت‌ها


همچنين مجمع نمايندگان ادوار مجلس شورای اسلامی، که يک تشکل نزديک به جناح اصلاح طلب جمهوری اسلامی محسوب می شود، روز سه شنبه ۲۳ بهمن، بيانيه ای در ارتباط با رد صلاحيت‌های صورت گرفته در هشتمين دوره انتخابات مجلس بيانيه‌ای منتشر کرد.


به گزارش ايسنا صادرکنندگان اين بيانيه با انتقاد از آنچه «تفاسير غيرمتعارف از قانون اساسی و تغيير قانون انتخابات و برخوردهای سليقه‌ای در بررسی صلاحيت‌ها» ناميده‌اند، آورده اند که اين عوامل «ايجاد مانع بر سر راه کانديداها، و تنگ شدن حق انتخاب شهروندان» را به دنبال خواهد داشت.


نويسندگان اين بيانيه همچنين از آنچه «فضای تک صدايی و يکپارچه با حذف رقبای اصلاح‌طلب» ناميده‌اند، انتقاد کرده‌اند.


هفتم بهمن ماه گذشته، در حالی که اصلاح طلبان از رد صلاحيت گسترده نامزدهای خود خبر می دادند، عليرضا افشار، رييس ستاد انتخابات کشور گفت که مبنای رد صلاحيت نامزدها سياسی و جناحی نبوده است.


به گفته وی، صلاحيت ۶۹ درصد از ثبت نام کنندگان در هیئت های اجرايی تاييد شده است و تنها ۳۱ درصد از ثبت نام کنندگان رد صلاحيت شده اند.


بنابر اعلام وزارت کشور ايران، هفت هزار و ۱۶۸ نفر نامزد نمايندگی مجلس شورای اسلامی شده بودند.


براساس آمارهای اعلام شده از سوی منابع رسمی، از اين تعداد صلاحيت حدود پنج هزار نفر تاييد و صلاحيت بيش از دو هزار کانديدای مجلس رد شده است.


XS
SM
MD
LG