لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

«نه نفر در ناآرامی های میانمار کشته شدند»


در درگیری های روز پنج شنبه یازده نفر زخمی شدند.
در درگیری های روز پنج شنبه یازده نفر زخمی شدند.

به گفته رسانه های دولتی ميانمار در تيراندازی نيروهای امنيتی آن کشور به سوی تظاهرکنندگان روز پنج شنبه، نه نفر کشته و ۱۱ تن زخمی شدند.


نيروهای امنيتی ميانمار که از چهارشنبه شب در مراکز حساس و پيرامون معابد بزرگ بودایی در يانگون، پايتخت، مستقر شده بودند، روز پنج شنبه، ۲۷ سپتامبر، با دادن التيماتوم به هزاران تظاهر کننده، به سوی آنها تيراندازی کرده و جمعيت را پراکنده کردند.


خبرگزاری ژاپنی کيودو می گويد که يک خبرنگار-عکاس این خبرگزاری در جریان تیراندازی نیروهای دولتی کشته شده است.


نيروهای امنيتی با استفاده از بلندگوهای دستی به مردم هشدار داده اند که از تجمعات ديگر خودداری کنند.


در همين حال يک مقام رسمی وزارت امورخارجه ژاپن در گفت و گو با خبرگزاری رويترز، تعداد کشته شدگان را«شمار زيادی» اعلام کرده است.


شليک گلوله به سوی مردم از سوی نيروهای نظامی پس از آن صورت گرفت که حدود ۲۰۰ نفر از سربازان حکومت با بلندگوهای دستی در خيابان ها اعلام کردند در صورتی که تظاهر کنندگان به خانه های خود نروند، به آنها شليک خواهد شد.


روز پنج شنبه در حالی که مخالفان خشمگين فرياد می کشيدند و نيروهای پليس را هو می کردند، توسط نيروهای نظامی مورد ضرب و جرح قرار گرفتند و بر اساس پاره ای گزارش ها، حداقل ۱۰۰ نفر از راهبان بودايی بازداشت شدند.


بنا به اين گزارش ها، روز چهارشنبه حداقل چهار نفر در جريان درگيری ميان نيروهای پليس و تظاهر کنندگان کشته شدند. اين در حالی است که پليس تنها مرگ يک نفر را در يانگون تاييد کرده است.



نارضايتی های داخلی در میانمار موجب شده که جامعه جهانی نيز فشار بيشتری را بر حکومت نظامی این کشور و چين، متحد نزديک ميانمار، وارد آورد.


تظاهرات ده روزه مخالفان حکومت نظامی ميانمار که به رهبری راهبان بودايی ادامه يافته است، ابتدا در اعتراض به افزايش قيمت سوخت و برخی مايحتاج عمومی مردم از۱۹ سپتامبر آغاز شد.


خواسته های راهبان بودايی از دولت، افزايش آزادی های دموکراتيک، آزادی فعالين سياسی و بهبود شرايط اقتصادی در اين کشور است.


فشار جهانی بر میانمار و چین

نارضايتی های داخلی در میانمار موجب شده که جامعه جهانی نيز فشار بيشتری را بر حکومت نظامی این کشور و چين، متحد نزديک ميانمار، وارد آورد.


چين در ماه ژانويه سال جاری با صدور قطعنامه شورای امنيت عليه نظاميان حاکم بر ميانمار مخالفت کرد و با استفاده از حق وتوی خود، جلوی تصويب آن را گرفت.


اگرچه دولت چين اميدوار است که آشوب های اخير در ميانمار به زودی فروکش کند و دولت و مخالفان با يکديگربه توافق برسند، اما ايالات متحده آمريکا از چين خواسته است هرکاری که می تواند برای جلوگيری از خونريزی در اين کشور انجام دهد.


وزير امورخارجه چين صبح روز پنج شنبه اعلام کرد: « به عنوان کشور همسايه، چين به شدت نگران وضعيت پيش آمده در ميانمار است.»


وزير امور خارجه چين از تمامی گروه های درگير در ميانمار خواست که «خويشتنداری کنند» و «به شکلی مناسب» با تنش های اخير برخورد کنند.


از سوی ديگر ژاپن که يکی از بزرگترين کشورهای کمک کننده به ميانمار است، روز پنج شنبه اعلام کرد که سفير ميانمار را فراخواهد خواند تا مراتب اعتراض به آتش گشودن نيروهای نظامی به راهپيمايان را اعلام کند.


به گزارش خبرگزاری رويترز به نظر می رسد که کشورهای آسيايی علاقه ای به مواضع ايالات متحده آمريکا ندارند.


جرج بوش، رييس جمهور آمريکا در سخنرانی خود در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان ملل، مجازات های تازه ای را عليه حکومت نظامی ميانمار وضع کرد.


اتحاديه اروپا نيز روز گذشته اعلام کرد که در صورت سرکوب اعتراضات مسالمت آميز مردمی، اين اتحاديه نيز تحريم هايش را عليه دولت ميانمار افزايش خواهد داد.


اکثريت جمعيت ۵۵ ميليون نفری ميانمار پيرو دين بودايی هستند و راهبان بودايی در اين کشور احترام بسيار زيادی دارند.


حکومت ميانمار که تا سال ۱۹۸۹ ميلادی «برمه» خوانده می شد، از سال ۱۹۶۲ ميلادی توسط نظاميان اداره می شود.


XS
SM
MD
LG