لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۴

اوباما: با دستیابی به صلح در خاورميانه بهتر می توان با خطر ايران روبرو شد


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا روز جمعه و در يک کنفرانس خبری در کاخ سفيد تاکيد کرد که رسيدن به صلح در خاورميانه باعث می شود پتانسيل تغيير استراتژيک در منطقه روی دهد و آمريکا، اسرائيل و فلسطينی ها بتوانند با خطری که از سوی ايران متوجه آنها است، بهتر روبرو شوند.

آقای اوباما گفت:«با اين کار (رسيدن به صلح و ثبات در خاورميانه) ، ما بهتر می توانيم با گروه های تروريست در منطقه روبرو شده و بهتر می توانيم با مسئله ايران هم که حاضر نيست از برنامه اتمی دست بردارد، روبرو شويم.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای اوباما افزود:«ما اين کار را فقط برای خوشايند خود دنبال نمی کنيم، ما به دنبال آن هستيم چرا که به حفظ امنيت آمريکا هم کمک می کند.»

رييس جمهوری آمريکا با اشاره به شروع مذاکرات گفت که مذاکرات صلح خاورميانه ميان رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی و نخست وزير اسرائيل، «فراتر از حد انتظار بود.»

آقای اوباما به تاريخ پايان توقف شهرک سازی در کرانه باختری که دو هفته ديگر به سر می آيد اشاره کرد و آن را جدی ترين مانع سر راه معرفی کرد. وی افزود:«در ماه جاری، مسئله اساسی همين بحث شهرک سازی است که امکان مانع تراشی در راه مذاکرات را ممکن است فراهم آورد.»

رييس جمهوری آمريکا همچنين گفت که پيش از شروع مذاکرات در واشينگتن، با رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی و نخست وزير اسرائيل گفت وگو کرده و بر اهميت پيشرفت مذاکرات تاکيد کرده است. وی افزود که تا اين لحظه مذاکرات به شکل سازنده ای در حال پيشرفت است.

باراک اوباما گفت که از محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی خواسته که «امکان مانور سياسی» برای نخست وزير اسرائيل فراهم کند.

وی از محمود عباس خواست که «به افکار عمومی اسرائيل نشان دهد که در امر مذاکرات جدی است و با اين کار، اگر آقای نتانياهو بخواهد برای تمديد زمان توقف شهرک سازی اقدام کند، اين کار برای او راحت تر خواهد بود.»

پس از حدود دو سال وقفه در روند گفت و گوهای صلح خاورميانه، رهبران اسرائيلی و فلسطينی هفته پيش و به دعوت رييس جمهوری آمريکا، در دور تازه‌ای از گفت‌ و گوهای رو در رو در واشنگتن شرکت کردند و در باره ادامه اين گفت و گوها به توافق رسيدند.

قرار است، دور بعدی گفت و گوی ميان بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل و محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، در روزهای چهاردهم و پانزدهم سپتامبر در مصر برگزار شود.

خانم هيلاری کلينتون وزير خارجه آمريکا قرار است هفته آينده به مصر و اسرائيل سفر کرده تا مقدمات برگزاری اين گفت وگوها را فراهم کند.

باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا اظهار اميدواری کرده است، اين گفت و گوها در طول يک سال به امضای يک قرار داد صلح منجر شود.

محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطينی نيز زمان در نظر گرفته شده از سو ی باراک اوباما را مناسب توصيف کرده و گفته است: « چنانچه حسن نيت وجود داشته باشد، اين زمان زياد هم هست.»

آقای اوباما در کنفرانس خبری روز جمعه خود گفت:«من هنوز (به مذاکرات صلح) اميدوارم اما کار خيلی دشواری در پيش است. با اين حال، موانع زيادی تا پايان راه وجود دارد و خيلی ها هم در منطقه هستند که به مذاکرات توجه نمی کنند.»

هفته گذشته و پيش از شروع مذاکرات، جنبش مقاومت اسلامی حماس دو حمله به شهرک های کرانه باختری کرد که در نتيجه آن چهار اسرائيلی کشته شده و دو تن هم زخمی شدند.

از آقای اوباما سوال شد که در صورت برهم خوردن مذاکرات، آيا حاضر می شود که شخصا وارد مذاکرات شود، و وی در پاسخ گفت که دولت آمريکا تمامی تسهيلات برای پيشرفت گفت وگوها را فراهم می کند اما اين دو طرف هستند که بايد تصميم به برقراری صلح دائمی بگيرند.

رييس جمهوری آمريکا حاضر نشد هيچ گونه شکستی را بپذيرد و گفت: «حتی اگر گفت وگوها ادامه پيدا نکند، ما باز هم تلاش می کنيم و باز هم ادامه می دهيم.»

اين مذاکرات، ‌پس از بيست و يک ماه رکود در روند مذاکرات رو در روی رهبران اسرائيلی و فلسطينی، و برای نخستين بار از زمان روی کار آمدن دولت بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل صورت می‌گيرد.
XS
SM
MD
LG