لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۰

گفت وگوهای دفاعی آمریکا و پاکستان به حال تعلیق درآمد


پلیس پاکستان ظرف دو روز گذشته دهها تن از وکلای معترض به انحلال دادگاه عالی این کشور را بازداشت کرده است.
پلیس پاکستان ظرف دو روز گذشته دهها تن از وکلای معترض به انحلال دادگاه عالی این کشور را بازداشت کرده است.

وزارت دفاع آمريکا روز دوشنبه، پنجم نوامبر، اعلام کرد که اين سازمان گفت وگوهای دفاعی سالانه خود با پاکستان را به دليل شرايط سياسی آن کشور به تعليق درآورده است.


قرار بود اين مذاکرات از روز سه شنبه توسط معاون وزير دفاع آمريکا با مقامات عالی دفاعی پاکستان آغاز شود.


اما سخنگوی پنتاگون روز دوشنبه اعلام کرد که اين گفت و گوها تا زمانی که وضعيت سياسی در اين کشور بهبود نيايد انجام نخواهد شد.


کاندوليزا رايس وزير امورخارجه آمريکا روز یکشنبه گفته بود که واشینگتن در کمک های خود به پاکستان بازنگری خواهد کرد.


از سال ۲۰۰۱ که پاکستان به عنوان يک کشور مجهز به سلاح اتمی اعلام کرد که در نبرد با تروريسم در کنار آمريکا خواهد بود تاکنون بيش از ۱۱ میلیارد دلار کمک از آمريکا دريافت کرده است.


  • «بخشی از کمک های ما به پاکستان مستقيما به مسئله مقابله با تروريسم مربوط می شود.ما بايد شرايط جديد را بازنگری کنيم.»
کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا

خانم رايس در جريان سفر به خاورميانه گفت:«بخشی از کمک های ما به پاکستان مستقيما به مسئله مقابله با تروريسم مربوط می شود.ما بايد شرايط جديد را بازنگری کنيم.»


پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان، روز شنبه با اعلام «وضعيت فوق العاده» در سراسر اين کشور، قانون اساسی نيز را به حالت تعليق در آورد.


وی گفت که «اعلام وضعيت اضطراری، به سبب افزايش بنيادگرايی اسلامی، فعاليت های تروريستی و همچنين ناکارآمدی دولت در پی دخالت های قوه قضاييه صورت گرفت.»


همزمان با اين تحول، نيروهای ارتش در خيابان های شهر اسلام آباد پايتخت اين کشور مستقر شدند.


تعداد زيادی از نيروهای پليس و ارتش تمامی خيابان ها را محاصره کرده اند و تنها کارمندان دولت اجازه تردد به سمت وزارتخانه ها را دارند.


آقای مشرف روز شنبه همچنين دادگاه عالی پاکستان را که مشغول بررسی اين موضوع بود که آيا حضور وی در انتخابات رياست جمهوری به عنوان فرمانده ارتش قانونی است يا نه، منحل کرد.


بازداشت وکلای دادگستری


در آخرين تحولات پيرامون پاکستان گزارش ها حاکی از آن است که نيروهای امنيتی با استفاده از باتوم به وکلای دادگستری که برای اعتراض به خيابان آمده بودند، حمله کرده و تعداد زيادی از آنها را بازداشت کردند.


بر اساس گزارش خبرگزاری ها، پليس شهر کراچی با استفاده از باتوم ۱۰۰ نفر از وکلايی که در تظاهرات اعتراضی عليه تصميم اخير پرويز مشرف به خيابان آمده بودند، دستگير کرد.


به گفته رشيد رضوی، يک وکيل دادگستری، «بسياری از اين وکلا به شدت مجروح شدند و در محل بازداشت آنها درمان پزشکی صورت نمی گيرد.»


وی می گويد که «مشرف با ايجاد حالت فوق العاده، کشور را به تباهی می کشاند.»


بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه از شهر مرکزی مولتان، تعدادی از وکلای دادگستری خودرو دو وکيل تازه منصوب شده از سوی دولت برای دادگاه عالی اين شهر را تعقيب می کردند و فرياد می کشيدند: «شرم بر شما» و «قاضيان خائن»


لطيف افريدی، رييس دادگاه پيشاور گفته است که پليس در روزهای گذشته بيش از ۱۰۰ وکيل دادگستری را در سراسر پاکستان دستگير کرده، اما ما همچنان به بايکوت دادگاه ها و به صف آرايی خود عليه دولت تا جايی که ممکن است ادامه می دهيم.


تاخير در انتخابات پارلمانی


در همين حال، دولت پاکستان روز يکشنبه اعلام کرد که « انتخابات پارلمانی پاکستان احتمالا حدود يکسال به تاخير خواهد افتاد.»


منتقدان حکومت پرويز مشرف می گويند که وی پيش از برگزاری انتخابات رياست جمهوری قول داده بود که پس از انتخاب مجدد به سمت رييس جمهوری از فرماندهی ارتش کناره گيری کند، اما اکنون با اجرای حالت فوق العاده قصد دارد که هر دو سمت را حفظ کرده و قدرت خود را افزايش دهد.


طی هفته های اخير، همزمان با نتش های سياسی در اين کشور، وضعيت امنيتی نيز در اين کشور مسلح به سلاح اتمی به وخامت گراييده است.


در جريان انفجار در مراسم استقبال از بی نظير بوتو، نخست وزير پيشين پاکستان، دست کم ۱۳۹ نفر کشته شدند.


پرويز مشرف که سال ۱۹۹۹ ميلادی با يک کودتای بدون خونريزی، نواز شريف نخست وزير وقت اين کشور را از قدرت برکنار کرد و خود قدرت را در دست گرفت، در حال حاضر در يکی از ضعيف ترين موقعيت های خود طی هفت سال اخير به سر می برد.


XS
SM
MD
LG