لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۰

پرس تی وی؛ رسانه بی طرف یا ایدئولوژیک؟


به گفته رییس صدا و سیمای جمهوری اسلامی، محمود احمدی نژاد از حامیان راه اندازی این شبکه بوده است.
به گفته رییس صدا و سیمای جمهوری اسلامی، محمود احمدی نژاد از حامیان راه اندازی این شبکه بوده است.

شبکه خبری انگليسی زبان بيست و چهارساعته ايران «پرس تی وی» با هدف اثر گذاری بر تحولات بين المللی روز دوشنبه، ۱۱ تيرماه از ميدان سعادت آباد تهران کار خود را آغاز و برنامه های خود را بر روی شبکه های ماهواره ای پخش کرد.


مسوولان اين شبکه هدف از راه اندازی «پرس تی وی» را «شکستن سلطه غرب بر رسانه های جهانی» مطرح کرده و پوشش اخبار خاورميانه را از اولويت های اين شبکه عنوان کرده اند.


دراولين روز افتتاح اين شبکه، مصاحبه و گزارش هايی از سفر هوگو چاوز، رييس جمهوری ونزوئلا به تهران و گزارشی درارتباط با فرهنگ روسيه روی آنتن رفت؛ گزارش هايی که از سوی برخی رسانه های غربی مانند گاردين، «تبليغاتی» و «ضد غربی» توصيف شد.


عزت الله ضرغامی، رييس سازمان صدا و سيمای جمهوری اسلامی در مراسم افتتاحيه اين شبکه از محدوديت شبکه های تلويزيونی بين المللی سخن گفت و افزود: «آمريکا و انگليس خود يک طرف جريان خاورميانه هستند و شبکه های وابسته به اين کشورها ديدگاه های خاص آنها را بيان می کند.»


پرس تی وی، رقابت با شبکه های تلويزيونی انگليس زبان ۲۴ ساعته مانند بی بی سی، سی ان ان و شبکه الجزيره را هدف قرار داده است.


«پرس تی وی» در روز اول کارش از لحاظ شکل و گرافيک از رسانه های تصويری رقيب عقب نماند، اما وقتی از فرم وارد محتوا می شويم وارد منظومه ای از داده ها و شناخت ها می شويم که کاری متفاوت است. به نظر می رسد همه خبرها به دو دسته تقسيم می شوند، يک دسته متعلق به دشمن و رقيب هستند و دسته ديگر به نيروهای مستقل جهان که خواهان عدم پذيرش سلطه جهانی هستند.
ماشاالله شمس الواعظین

سال گذشته تلويزيون الجزيره که در کشور قطر مستقر است، شبکه تلويزيونی انگليسی زبان ۲۴ ساعته خود را با هدفی نزديک به آنچه مقامات ايرانی ابراز کرده اند، راه اندازی کرد.


ماشاءالله شمس الواعظين، سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در گفت وگو با راديو فردا می گويد: «پرس تی وی» در روز اول کارش از لحاظ شکل و گرافيک از رسانه های تصويری رقيب عقب نماند، اما وقتی از فرم وارد محتوا می شويم وارد منظومه ای از داده ها و شناخت ها می شويم که کاری متفاوت است.


شمس الواعظين به تکرار پخش خبر کشته شدن پسر رييس جمهوری چاد از اين شبکه اشاره می کند و می گويد: «به نظر می رسد همه خبرها به دو دسته تقسيم می شوند، يک دسته متعلق به دشمن و رقيب هستند و دسته ديگر به نيروهای مستقل جهان که خواهان عدم پذيرش سلطه جهانی هستند.»


در وب سايت اين شبکه تلوزيونی آمده است که اين شبکه بيش از ۴۰۰ نفر کارمند دارد. به گفته رييس سازمان صدا و سيمای جمهوری اسلامی ، بخش های اصلی اين شبکه در سه حوزه خبر، مستند و برنامه های زنده خواهد بود.


آقای ضرغامی گفت: در حال حاضر ۳۰ خبرنگار در کشورهای مختلف جهان آماده اند تا اخبار را از اروپا، آمريکا، خاورميانه، آفريقا و آسيا هر ۳۰ دقيقه يک بار گزارش کنند.


به عقيده آقای شمس الواعظين، «پرس تی وی» از هم اکنون اردويی از موافقان راه اندازی اين شبکه را به عنوان مخاطب در اختيار دارد.


وی پيش بينی می کند که اين شبکه در ميان دينداران خاورميانه و علاقمندان به جنبه های فرهنگی و ايدئولوژیک اسلام جايگاه ويژه ای بيابد.


مقامات جمهوری اسلامی هدف از راه اندازی اين شبکه را ارائه تصويری «نو و عدالت خواهانه» در جهت آگاهی بخشی به افکار عمومی جهان اعلام کرده اند.


اين شبکه تنها از طريق ماهواره قابل مشاهده است و چون در ايران دريافت امواج ماهواره ها غير مجاز اعلام شده است، بنابراين در داخل ايران دسترسی به اين شبکه امکان پذير نيست هرچند که بسياری از ايرانيان از دستگاه های دريافت امواج ماهواره استفاده می کنند.


آقای شمس الواعظين با انتقاد از اين وضعيت می گويد: «جمهوری اسلامی به خود اين حق را می دهد که تنوع و تکثر صدای خودش را برای جهانيان ارسال کند بدون آنکه حقی برای مخاطبان ايرانی قائل باشد تا صدای متنوع و متکثر را بشنوند.»


خبرگزاری ايلنا به نقل از رييس سازمان صدا و سيمای ايران گفته است که اين شبکه تلويزيونی، با حمايت محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران راه اندازی شده و تعدادی از گزارشگران آن نیز تبعه بريتانيا و آمريکا هستند.


XS
SM
MD
LG