لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۹

سارکوزی برای مذاکره راهی تفليس شد


نیکلاس سارکوزی که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، برای میانجی گری به روسیه رفته است. (عکس از ایتارتاس)
نیکلاس سارکوزی که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، برای میانجی گری به روسیه رفته است. (عکس از ایتارتاس)

نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، با برنامه صلحی که حاصل توافق روسيه و اتحاديه اروپا است برای جلب رضايت گرجستان راهی تفليس شد.


اين برنامه صلح حاصل مذاکرات روز سه شنبه ۱۹مرداد ماه، ميان نيکلا سارکوزی و ديميتری مدودف، رييس جمهوری روسيه است.


رييس جمهوری فرانسه که کشورش رياست دوره ای اتحاديه اروپا را بر عهده دارد، برای مذاکره با رييس جمهوری روسيه به منظور پايان دادن به عمليات نظامی ارتش روسيه در گرجستان و برقرار صلح، به مسکو سفر کرده است.


در پايان اين ملاقات، رييس جمهوری روسيه از گرجستان خواسته است با اين برنامه صلح موافقت کند. نيکلا سارکوزی اکنون در حال سفر به تفليس برای جلب موافقت مقامات گرجستان است.

رييس جمهوری روسيه، شش بند را به عنوان عناصر کليدی برنامه صلح ميان گرجستان و روسيه اعلام کرده است که عبارتند از: « توافق بر سر استفاده نکردن از زور، پايان عمليات نظامی، دسترسی آزاد به کمک های بشر دوستانه، بازگشت نيروهای گرجستان به پايگاه های خود، بازگشت ارتش روسيه به مواضع خود که پيش از آغاز درگيری ها در آن مستقر بوده است. تا زمانی که مکانيسم های بين المللی در حال انجام است، صلح بانان روسيه، وضعيت آماده باش فوق العاده خواهند داشت و آغاز مذاکرات بين الملی در باره وضعيت اوستيای جنوبی و آبخازيا و چگونگی تضمين امنيت اين مناطق».

درگيری ها ميان گرجستان و جدايی طلبان اوستيای جنوبی، روز جمعه ۱۸ مرداد ماه آغاز شد. یک روز پیش آغاز این درگیری ها، گرجستان برای پايان درگيری های محدود تری که از حدود یک هفته پیش از آن آغاز شده بود، علام آتش بس کرده بود.


با شدت گرفتن درگيری ها از روز شنبه يگان های زرهی ارتش روسيه با پشتيبانی هوايی وارد اوستيای جنوبی شدند و نيروهای گرجستان را که به اين منطقه پيشروی کرده بودند، به عقب راندند.


  • در حالی که هنوز گرجستان، توقف عمليات نظامی ارتش روسيه را تاييد نکرده است، در بروکسل، اپ دو هوپ شفر، دبير کل سازمان پيمان اتلانتيک شمالی، ناتو، اعلام کرد که اعلام آتش بس کافی نيست و نيروهای دو طرف بايد به مواضعی که پيش از آغاز درگيری ها، در تاريخ ۱۶ مرداد ماه داشتند بازگردند

روسيه از دو بخش جدايی طلب اوستيای جنوبی و آبخازيا واقع در شمال و شمال غرب گرجستان حمايت می کند، اما دليل دخالت در درگيری های گرجستان را حمايت از نيروهای صلح بان خود که از اويل دهه ۹۰ در اوستيای جنوبی مستقرهستند اعلام کرد.


آتش بس ناپايدار


با وجود آنکه رييس جمهوری روسيه پايان عمليت جنگی در گرجستان را اعلام کرده اما دو طرف همچنان يکديگر را به نقض آتش بس متهم می کنند.

ديميتری مدودف صبح روز سه شنبه ۲۲ مرداد ماه و پيش از ديدار با نيکلا سارکوزی فرمان پايان عمليات نظامی در گرجستان را اعلام کرد.


اما ساعتی پس از اعلام اين فرمان، ولاديمير گورگينيدزه، نخست وزير گرجستان به خبرگزاری رويترز گفت: «باوجود اين که، پيشتر رييس جمهوری روسيه اعلام کرد که عمليات نظامی عليه گرجستان پايان يافته است اما، در حال حاضر، هواپيماهای جنگی روسيه در حال بمباران دو روستای گرجستان، خارج از اوستيای جنوبی هستند.»

در مقابل روسيه، اين ادعای گرجستان را «اطلاعات گمراه کننده» خوانده و گفته است که نيروهای گرجستان همچنان به مواضع ارتش روسيه در اوستيای جنوبی شليک می کنند.

در حالی که هنوز گرجستان، توقف عمليات نظامی ارتش روسيه را تاييد نکرده است، در بروکسل، اپ دو هوپ شفر، دبير کل سازمان پيمان اتلانتيک شمالی، ناتو، اعلام کرد که اعلام آتش بس کافی نيست و نيروهای دو طرف بايد به مواضعی که پيش از آغاز درگيری ها، در تاريخ ۱۶ مرداد ماه داشتند بازگردند.

در همین زمینه، نیکلا سارکوزی، در پایان مذاکره با همتای روس خود اعلام کرد که روسیه به مواضع سابق خود باز خواهد گشت.

دبير کل ناتو همچنين اعلام کرد که اعضای ناتو اميدوارند که گرجستان روزی به پيمان آتلانتيک شمالی ملحق شود، اين در حالی است که روسيه مخالف پيوستن گرجستان به ناتو است.


XS
SM
MD
LG