لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۶

انجمن اسلامی اصناف خواستار پايان اعتصاب بازاريان شد


بازار تهران در روز یکشنبه. (عکس از ایسنا)
بازار تهران در روز یکشنبه. (عکس از ایسنا)
در پی انتشار خبرهايی از گسترش اعتصاب ميان بازاريان ايران، جامعه انجمن های اسلامی اصناف و بازار، از بازاريان خواست در محل کار خود حاضر شوند.

اين انجمن صنفی – سياسی شامگاه روز يکشنبه، ۲۱ مهر ماه، با انتشار اطلاعيه ای ضمن درخواست از بازاريان برای حضور در محل کار خود، از آنان خواست با «حفظ وحدت و هوشياری خود مانع از سوء استفاده بد خواهان نظام شوند.»

در پی اجرای يک قانون جديد مالياتی در ايران با عنوان «قانون ماليات بر ارزش افزوده»، از روز شنبه ۱۳ مهرماه، رسانه های ايران گزارش هايی از اعتصاب برخی اصناف در برخی شهرهای ايران منتشر کردند.

اين اعتصابات از اصفهان آغاز شد و اکنون براساس گزارش های خبرگزاری های ايران به تهران هم سرايت کرده است.

جامعه انجمن های اسلامی اصناف و بازار در پايان اطلاعيه خود که در خبرگزاری های ايران و سایت رسمی این انجمن منتشر شده است از قول مساعد مسئولان نسبت به رفع نگرانی اصناف با تعويق اجرای قانون خبر داده است.

اعتصاب در بازار تهران

این اطلاعیه در حالی منتشر شد که خبرگزاری فارس، روز يکشنبه ۲۱ مهر ماه از تجمع تعدادی از کسبه بازار تهران در اعتراض به قانون ماليات ارزش افزوده خبر داد. به گزارش اين خبرگزاری، اين افراد که اشاره ای به تعدادشان نشده است، مغازه های خود را تعطيل کرده اند.

به گزارش اين خبرگزاری همچنين بخشی از بازار تهران شامل بازار فرش، بازار طلافروشان، بازار پارچه فروشان همراه با بخش هايی از بازار چارسوق کوچک و بزرگ از صبح روز يکشنبه، در اعتراض به طرح ماليات بر ارزش افزوده تعطيل شده است.
بازار تهران در روز یکشنبه ۲۱ مهر ماه
خبرگزاری ايسنا هم از تعطيلی کامل بازار طلافروشان، پارچه فروشان و فرش فروشان تهران خبر داده است.

خبرگزاری فارس همچنين در گزارش خود از تجمع جمعی از بازاريان نوشته است: «برخی بازاريان اين مناطق با سر دادن شعارهای عليه طرح ماليات بر ارزش افزوده، از ديگر کسبه بازار شامل بازار طوس، حضرتی، چهارراه بين الحرمین، بازار آهنگرها، نيز خواستند تا با آنان همراه شوند اما کسبه [مغازه های] اين بازارها همچنان باز هستند.»
  • «تعدادی از اعضای هيئت امنای اصناف مختلف نيز از صبح امروز يکشنبه تلاش می کنند تا بازاريان را آرام کنند اما بازار همچنان تعطيل است.»
خبرگزاری فارس


در ادامه اين گزارش آمده است: «تعدادی از اعضای هيئت امنای اصناف مختلف نيز از صبح امروز يکشنبه تلاش می کنند تا بازاريان را آرام کنند اما بازار همچنان تعطيل است.»

همچنين به گزارش اين خبرگزاری نيمه دولتی، بخش های ديگری از بازار تهران شامل بازار کويتي ها و بخش هايی از بازار بين الحرمين با خاموش کردن چراغ های خود در اين حرکت اعتراضی شرکت کرده اند.

بخش های از تيمچه حاجب الدوله که بورس اصلی فروش لوازم برقی و کريستال در بازار تهران است نيز به گزارش فارس به حالت تعطيل در آمده است.

«عده ای مانع بازگشايی مغازه ها شده اند»

فارس همچنين گزارش داده است: «از صبح امروز [يکشنبه] عده ای فرصت طلب با حضور در بازار مانع بازگشايی برخی از مغازه های بازاريان تهران شدند و پس از درگيری با کسانی که اقدام به بازگشايی مغازه های خود می کنند، اقدام به شکستن شيشه مغازه ها می کنند و جو بازار تهران را ملتهب کرده اند.»

خبرگزاری ايسنا هم در گزارشی از تعطيلی بازار تهران نوشته است: «صبح امروز [يکشنبه] از انتهای يکی از سراهای اصلی بازار، عدهای از افراد با چوب و سنگ اقدام به ايجاد هياهو کردند که در نتيجه آن، سراهای اصلی بازار تا خيابان ۱۵ خرداد، به دليل احساس نبود امنيت به تعطيلی کشيده شد.»
بازار فرش فروشان تهران در روز یکشنبه
در ادامه اين گزارش آمده است: «اين افراد با ايجاد سرو صدا و شکستن شيشه يکی از بانک های محوطه بازار، فضا را به سمتی بردند تا واحدهای صنفی اقدام به تعطيلی کردند و سپس با دخالت نيروی انتظامی، غائله پايان يافت؛ اما واحدهای صنفی در سرای اصلی بازار همچنان تعطيل هستند.»

محمد آزاد، رييس سابق شورای اصناف کشور و رييس کنونی اتحاديه آهن فروشان هم روز يکشنبه در گفتگو با خبرگزاری فارس گفت: «اغتشاش و اعتصاب به وجود آمده توسط گروه های خارج از بازار و اراذل و اوباش است که بازاريان را تهديد می کنند، يا تعطيل کنيد يا مغازه ها را تخريب می کنيم.»

خبرگزاری فارس از خودداری مسئولان کلانتری بازار از سخن گفتن درباره وقايع روز يکشنبه بازار خبر داده است. همچنين تاکنون هيچ يک از مقامات رسمی دولت ايران، درباره اين اعتصابات اظهار نظری نکرده است.

ادامه اعتصاب پس از دستور رييس جمهوری

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران روز پنجشنبه، ۱۸ مهر ماه و پس از حدود يک هفته اعتراض برخی اصناف به قانون مالياتی جديد، دستور تعويق اجرای اين قانون را صادر کرد.

رييس جمهوری ايران در فرمانی خطاب به شمس الدين حسينی وزير امور اقتصادی و دارايی دولت خود، دستور به تعويق اجرای اين قانون به مدت دو ماه داد.

اين دستور ساعاتی پس از انتشار خبر های متناقض در باره تعويق يا ادامه اجرای اين قانون از سوی برخی اصناف از يک سو و «سازمان امور مالياتی کشور» از سوی ديگر صادر شد.

اما دستور رييس جمهوری ايران باعث پايان اعتصاب ها نشد و خبرگزاری کار ايران، «ايلنا»، بامداد روز يکشنبه در گزارشی از ادامه اين اعتصاب ها خبر داد. پس از آن هم خبرگزاری های فارس و ايسنا گزارش هايی از اعتصاب در بازار تهران منتشر کردند.
XS
SM
MD
LG