لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

ارتش آمریکا یک مقام بلندپایه دولت عراق را بازداشت کرد


نیروهای آمریکایی این مقام دولت عراق را به محض پیاده شدن از هواپیما بازداشت کرده اند.
نیروهای آمریکایی این مقام دولت عراق را به محض پیاده شدن از هواپیما بازداشت کرده اند.

نيروهای آمريکايی يک مقام بلند پايه دولت عراق را به محض خروج از هواپيما در فرودگاه بين المللی بغداد به اتهام دست داشتن در یک بمب گذاری بازداشت کرده اند.


خبرگزاری آسوشيتدپرس، فرد بازداشت شده را علی الاعلامی معرفی کرده است که از مقامات شيعه دولت عراق است. ارتش آمريکا هم خبر این دستگیری را تاييد کرده اما تاکنون مشخصات فرد دستگیر شده را افشا نکرده است.


ارتش آمريکا تنها اعلام کرده است که فرد بازداشت شده مظنون به دست داشتن در يک بمبگذاری در عراق است.


در اين بمب گذاری که چهارم تير ماه گذشته در بخش شيعه نشين شهرک صدر رخ داد، چهار آمريکايی که دو تن از آنان شهروند عادی بودند، و شش عراقی کشته شدند.


خبرگزاری آسوشيتدپرس به نقل از منابعی که نامی از آنها برده نشده است، نوشته است علی الاعلامی مسئول کميته ای موسوم به «بعث زدایی» است که وظيفه آن، دور نگه داشتن طرفداران صدام حسين از ورود به دولت عراق است.


قيصر وتوت، يکی از اعضای اين کميته گفته است که علی الاعلامی برای معالجه به لبنان سفر کرده بود و در راه بازگشت، در فرودگاه بغداد دستگير شده است. او گفته است: «علی الاعلامی يک مقام ميانه رو است و ما از بازداشت او متعجب شده ايم.»


مقامات رسمی ارتش آمريکا در همين رابطه اعلام کردند که فرد بازداشت شده در فرودگاه بغداد، يک رهبر بلندپايه «گروه های ويژه» است.


ارتش آمريکا واژه «گروه های ويژه» را در مورد شبه نظاميان شيعه ای به کار می برد که از سوی جمهوری اسلامی ايران پشتيبانی می شوند.


ارتش آمريکا همچنين گفته است که فرد بازداشت شده به ايران و لبنان سفر کرده است.


بازداشت اين مقام عراقی در حالی صورت می گيرد که آمريکا در چارچوب یک توافق نامه امنیتی با عراق ، موافقت کرده است که گام به گام، کنترل مناطق پر تنش عراق را به دست نيروهای عراقی بسپارد.


مقتدی صدر و تعلیق فعالیت های ارتش مهدی


در همين حال، مقتدی صدر، روز پنج شنبه هفتم شهريور در بيانيه ای که در شهر نجف منتشر شد اعلام کرد: «تعليق فعاليت ارتش مهدی به طور نامحدود معتبر خواهد بود و هر کس از اين دستور پيروی نکند از اعضای اين گروه محسوب نخواهد شد.»


ارتش مهدی متشکل از نيروهای شبه نظامی شيعه به رهبری مقتدی الصدر است که هدف خود را مبارزه با حضور نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا در عراق اعلام کرده بود.


اما از تير ماه گذشته، و با پايان درگيری های گسترده اين گروه با نيروهای آمريکايی و عراقی و همزمان با مذاکرات آمريکا با عراق در باره امضای يک توافقنامه امنيتی، سخنگوی مقتدی صدر اعلام کرد که ارتش مهدی تغيير رويه داده است و قصد دارد به امور فرهنگی و دينی بپردازد.


شرط مقتدی صدر، برای تغییر رویه ارتش مهدی، تعيين يک جدول زمان بندی برای خروج نيروهای آمريکايی از عراق بود اما آمریکا و عراق هنوز بر سر يک برنامه زمان بندی دقيق برای خروج نيروهای آمريکا از عراق به توافق کامل نرسيده اند.


XS
SM
MD
LG