لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۹

حملات هوایی ترکیه به مواضع پ ک ک در شمال عراق


ارتش ترکیه حدود ۵۰ کيلومتر وارد خاک کردستان عراق شده است.
ارتش ترکیه حدود ۵۰ کيلومتر وارد خاک کردستان عراق شده است.

منابع نظامی ترکيه روز چهارشنبه اعلام کردند که جنگنده ها و نيروی زمينی ارتش اين کشور در فاصله روزهای يکشنبه و سه شنبه پايگاه های کردهای شورشی را در خاک عراق مورد حمله قرار دادند.


کميل چيچک، معاون نخست وزير ترکيه به همکاران خود در حزب حاکم عدالت و توسعه گفته است که جنگنده های اف ۱۶ ترکيه، برای درهم کوبيدن پايگاه های پ ک ک حدود ۵۰ کيلومتر وارد خاک کردستان عراق شدند.


به گفته آقای چيچک، توپخانه های سنگين ترکيه هم مناطقی از کردستان عراق را با هدف سرکوب جدايی طلبان کرد گلوله باران کردند.


به گفته منابع خبری، اين حملات ارتش ترکيه در نوع خود محدود بوده و عملياتی در سطحی وسيع و گسترده که مورد مخالفت آمريکا باشد به شمار نمی رود.


واشينگتن و بغداد از آنکارا خواسته اند که به شمال عراق و منطقه کردستان که از آرامترين نقاط عراق است حمله نکند.


قرار است که روز چهارشنبه، عبدالله گل، رييس جمهوری ترکيه در شورای امنيت ملی اين کشور، اقدامات احتمالی عليه شورشيان کرد را مورد بحث قرار دهد.


پس از کشته شدن ۱۲ تن از سربازان ترک توسط شورشيان کرد وابسته به پ ک ک که اوايل هفته جاری صورت گرفت، دولت ترکيه نزديک به ۱۰۰ هزار نفر از ارتش خود را به نوار مرزی با عراق اعزام کرده است.


روز سه شنبه اجساد سربازان ترکيه در حضور جمعی از مردم آن کشور که با سر دادن شعارهايی خواهان اقدامات تلافی جويانه بودند به خاک سپرده شد.


  • «قانون اساسی عراق به هيچ وجه نمی پذيرد که خاک عراق و همچنين مناطق کردنشين، پايگاهی برای تهديدی عليه امنيت کشورهای همسايه شود.»
مسعود بارزانی، رییس اقلیم کردستان

رييس جمهوری ترکيه مردم اين کشور را به آرامش فراخوانده و همزمان، انتشار هر گزارشی درباره مرگ سربازان در رسانه های گروهی ترکيه ممنوع شده است


.

درخواست بارزانی از پ ک ک


در همين حال، رييس اقليم کردستان عراق روز چهارشنبه، ۲۴ اکتبر، از حزب کارگران کردستان ترکیه، پ ک ک، خواست که به دو دهه جنگ مسلحانه با ترکيه پايان دهد .


در بيانيه ای که دفتر مسعود بارزانی، رييس منطقه خودمختار کردستان عراق صادر کرده از پ ک ک خواسته شده است تا «به خشونت و حملات مسلحانه خود عليه ترکيه پايان دهد.»


در بخشی از اين بيانيه اشاره شده است که «قانون اساسی عراق به هيچ وجه نمی پذيرد که خاک عراق و همچنين مناطق کردنشين، پايگاهی برای تهديدی عليه امنيت کشورهای همسايه شود.»


حزب کارگران کردستان ترکيه از اوايل دهه ۸۰ ميلادی برای جدايی مناطق کردنشين ترکيه با دولت مرکزی در حال جنگ چريکی است .


آنکارا می گويد که شورشيان پ ک ک در کوهستان های تحت کنترل نيروهای کردستان عراق پنهان شده اند و از اين منطقه به نيروهای دولتی ترکيه حمله می کنند .


حزب کارگران کردستان که از سوی اروپا، آمريکا، ايران، و ترکيه گروهی تروريستی شناخته می شود اخيرا بر حملات خود افزوده و طی يک ماه گذشته در حدود ۴۰ تن از افراد نظامی و امنيتی ترکيه را کشته است.


XS
SM
MD
LG