لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۳

درخواست آمريکا از مصر برای خودداری از گسترش روابط تجاری با ايران


مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
ايالات متحده آمريکا از مصر خواست با توجه به توافق ايران و مصر برای پروازهای مستقيم ميان تهران و قاهره، روابط تجاری خود با ايران را گسترش ندهد.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا روز پنجشنبه در پاسخ به پرسشی درباره تفاهم نامه اخیر مصر و ایران برای برقراری پروازهای مستقیم بین تهران و قاهره گفت: از اخبار درباره این تفاهم نامه با خبر شده ایم.

مارک تونر اضافه کرد: «ما از تمامی کشورها از جمله مصر خواسته و می خواهيم تا وقتی که تهران به مسئوليت های بين المللی خود عمل نکرده، روابط تجاری خود با ايران را گسترش ندهند.»

ايران و مصر روز يکشنبه گذشته، با امضای يادداشت تفاهمی موافقت کردند تا برای نخستين بار از سال ۱۹۷۹، پروازهای مستقيم به پايتخت های يکديگر را از سر بگيرند.

بر اساس گزارش خبرگزاری های خارجی، سامح الحفنی، رئيس اداره هواپيمايی غيرنظامی مصر اعلام کرده است که هر هفته ۲۸ پرواز ميان تهران و قاهره صورت می گيرد.

وی گفت که «اين يادداشت تفاهم جايگزين قرارداد سال ۱۹۷۶ ميان دو کشور می شود و در راستای گسترش همکاری های هوايی ميان طرفين است.»

اين مقام مصری اعلام نکرده است که پروازهای ميان دو کشور چه زمانی از سر گرفته خواهد شد. بر اساس گزارش ها، در مراسم امضای اين موافقتنامه حميد بقايی، رئيس سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری ايران و احمد شفيق، وزير امور ترابری مصر حضور داشته اند.

ايران و مصر از سال ۱۹۸۰ روابط ديپلماتيک با يکديگر ندارند. روابط تهران و قاهره که پيش از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ مناسبات نزديکی با يکديگر داشتند به دنبال امضای قرارداد کمپ ديويد ميان انور سادات، رييس جمهور مصر، و مناخيم بگين، نخست وزير اسرائيل به تيرگی گراييد.

آمريکا و کشورهای غربی به فعاليت های اتمی جمهوری اسلامی مشکوک هستند و آن را تلاشی برای دستيابی به بمب اتمی می دانند. ايران می گويد برای توليد برق برنامه اتمی را دنبال می کند.

شورای امنيت سازمان ملل تاکنون طی شش قطعنامه، چهار قطعنامه تحريمی، از ايران خواسته فعاليت های غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق درآورد و صحت صلح آميز بودن فعاليت های اتمی خود را به آژانس بين المللی انرژی اتمی ثابت کند.

ايران اين قطعنامه ها را رد کرده و به غنی سازی ادامه می دهد.

آمريکا، اتحاديه اروپا، استراليا و کانادا فراتر از تحريم های شورای امنيت، تحريم ها و فشارهای اقتصادی يکجانبه ای عليه ايران به اجرا درآورده اند.

محمود احمدی نژاد بارها خواستار برقراری رابطه ميان تهران و قاهره شده است ولی مقام های مصری پاسخ سردی به اظهارات وی داده اند.
آقای احمدی نژاد روز ۲۴ ارديبهشت سال ۱۳۸۶ درباره عادی سازی روابط ايران و مصر گفت: «با صراحت اعلام می کنم که امروز ما به طور قاطع به دنبال تجديد رابطه با مصر هستيم که اگر دولت مصر اعلام آمادگی کند، تا پايان وقت اداری امروز سفارت ايران را در مصر بر پاخواهيم کرد.»

وی گفته بود: «چند سالی است که ما منتظر اعلام آمادگی دولت مصر هستيم.»
XS
SM
MD
LG