لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۵

سفر غیر منتظره یک مقام بلندپایه ارتش آمریکا به پاکستان


مايکل مولن، فرمانده ستاد مشترک ارتش آمريکا. (عکس از AFP)
مايکل مولن، فرمانده ستاد مشترک ارتش آمريکا. (عکس از AFP)

در پی دستور به ارتش پاکستان برای آتش گشودن به نيروهای ائتلاف در صورت ورود به خاک این کشور، يک مقام بلند پايه ارتش آمريکا در جريان سفری غير منتظره وارد اسلام آباد شد.


مايکل مولن، فرمانده ستاد مشترک ارتش آمريکا، روز سه شنبه ۲۶ شهريور ماه برای آنچه گفت و گو در باره توقف درگيری ميان نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا و نظاميان طرفدار طالبان در خاک پاکستان خوانده شده است، وارد اسلام آباد شد.


پيش از انتشار خبر ورود اين مقام ارتش آمريکا به پاکستان، ارتش اين کشور اعلام کرده بود که به يگان های خود دستور داده است در که در صورت عمليات ارتش آمريکا در خاک پاکستان، به سوی نيروهای ائتلاف آتش بگشايند.


پاکستان پيش از اين به عمليات ارتش آمريکا در خاک اين کشور در اوايل ماه ميلادی جاری اعتراض کرده بود.


نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در هفته های گذشته چند رشته عملیات علیه جنگجویان حامی طالبان در مرزهای پاکستان انجام داده است. پاکستان می گوید که نیروهای ائتلاف در جریان برخی از این درگیری ها وارد خاک پاکستان شده اند.


به گزارش خبرگزاری «آسوشيتدپرس»، يک سخنگوی ستاد مشترک ارتش آمريکا در باره سفر مايکل مولن به پاکستان گفته است: «او با يوسف رضا گيلانی، نخست وزير پاکستان و ژنرال پرویز اشفق کیانی،فرمانده ارتش پاکستان، برای ادامه گفت و گوها درباره همکاری های نزديکتر به منظور مبارزه با شبه نظاميان طرفدار طالبان ملاقات خواهد کرد.»


آمريکا می گويد که جنگجويان وابسته به القاعده و طالبان، از استان تريبال پاکستان که هم مرز افغانستان است به عنوان يک پايگاه برای عمليات در افغانستان استفاده می کنند.


واشینگتن همچنين می گويد که پاکستان برای کنترل اين منطقه به اندازه کافی تلاش نمی کند. پاکستان اين منطقه را محل اختفای احتمالی اسامه بن لادن، رهبر القاعده و ايمن الظواهری مرد شماره دو اين سازمان اعلام کرده است.


هفته گذشته، مقام های بلندپايه دفاعی آمريکا در جريان يک نشست اعلام کردند که جنگ در افغانستان دشوارتر شده و اين کشور نيازمند توجه بيشتری است.


این نشست با حضور رابرت گيتس، وزير دفاع، و درياسالار مايکل مولن، رييس ستاد ارتش آمريکا، يک روز پس از آن عنوان شد که جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، اعلام کرد که در نظر دارد حدود هشت هزار سرباز آمريکايی را تا فوريه سال ۲۰۰۹ از عراق خارج و نيروهای بيشتری به افغانستان اعزام کند.


آقای بوش گفت است که کاهش ميزان نيروهای آمريکايی درعراق به واسطه ارتقاء وضعيت امنيتی امکان پذير شده است.


در این نشست وزير دفاع آمريکا به کميته نيروهای مسلح اين کشور گفت که تصميم پرزيدنت بوش برای خارج کردن هشت هزار نيرو از عراق تا ماه فوريه و اعزام نيمی از آنها به افغانستان، « نه تنها حاکی از يک تصميم درست، بلکه نشانگر شيوه درستی است که ما در پيش گرفته ايم.»


او همچنين گفته بود که بحث بر سر جنگ عراق و تاکيد بر آن، توجه را از جنگ در افغانستان و تلاش برای شکار رهبران القاعده منحرف می کند.


XS
SM
MD
LG