لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۹

آمریکا سازمان اطلاعات پاکستان را به دست داشتن در تروریسم متهم کرد


مایک مالن
مایک مالن
مایک مالن، رییس ستاد کل ارتش آمریکا روز پنجشنبه، سازمان اطلاعات و امنیت پاکستان (آی اس آی) را به دست داشتن در تروریسم متهم کرد و گفت گروه تروریستی حقانی، بازوی اجرایی برخی از برنامه های آی اس آی است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، مایک مالن که تا آخر ماه جاری میلادی از سمت خود بازنشسته می شود، با اشاره به حمله اخیر نیروهای شبه نظامی طالبان به سفارت آمریکا در کابل گفت: «گروه تروریستی موسوم به حقانی، از درون وزارت اطلاعات پاکستان حمایت می شود و حمله به سفارت پاکستان در کابل، با همکاری و حمایت آی اس آی انجام شده است.»

آقای مالن درنشست بررسی همکاری های آمریکا و پاکستان در مجلس سنای آمریکا گفت: «گروه حقانی، تحت نظارت آی اس آی عمل می کند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اتهامات مایک مالن به وزارت اطلاعات پاکستان در حالی است که آمریکا تلاش دارد پاکستان را به ثبات و آرامش در افغانستان تشویق کند. این گزارش می گوید با توجه به اظهارات مایک مالن، تنش ها میان واشینگتن و اسلام آباد تشدید خواهد شد.

پیش از اتهامات مطرح شده از سوی مایک مالن، رحمان ملک، وزیر کشور پاکستان اتهامات مطرح شده را رد کرد و در گفت وگو با رویترز گفت: «اگر اتهام سازمان اطلاعات و امنیت پاکستان این است که با تروریست ها همراهی می کند، این اتهام از اساس نادرست است و تکذیب می شود. ما هیچ سیاست مبنی بر حمایت و همکاری از هرگونه حمله مسلحانه و گروه های شبه نظامی نداریم.»

گروه حقانی، یک گروه تروریستی شبه نظامی است که در کنار طالبان علیه نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان و پاکستان دست به عملیات نظامی می زند.

دریاسالار مالن گفت: «گروه حقانی با همکاری و همراهی و برنامه ریزی آی اس آی، حمله یازدهم سپتامبر امسال به سفارت آمریکا در کابل را عملی کردند.»

وی افزود: «ما اطلاعات معتبر و مشخصی در دست داریم که نشان می دهد
همین گروه و پشتوانه آن ها در حمله به هتل اینترکنتیننتال کابل در ۲۸ ژوئن امسال بوده اند و عملیات دیگری را هم به همین شکل انجام داده اند.»

چند مقام اطلاعاتی آمریکایی هم روز چهارشنبه به رویترز گفته بودند که حمله به سفارت آمریکا در کابل با همکاری آی اس آی و گروه حقانی انجام شده است.

مایک مالن گفت: «حملات اخیر شبه نظامیان در افغانستان و ترور برهان الدین ربانی که از عوامل اصلی گفت وگو برای رسیدن به صلح بود، نشان می دهد گروه های تروریستی، اهداف جدی تری برای خود تعریف کرده اند.»

با این حال آدمیرال مالن گفت این حمله ها نشان دهنده این نیست که استراتژی آمریکا و ناتو در افغانستان شکست خورده و ناکارآمد بوده است.

وی افزود: «این گونه حمله ها بیشتر برای خبرسازی و هراسان کردن و
ترساندن مردم است و بیش از این که موثر باشد، اثر روحی روی مردم دارد.»
ساختمان های سفارت آمريکا، دفتر مرکزی نيروهای ناتو و ساختمان پليس مرکزی در کابل چندی پیش مورد حمله شورشيان و شبه نظاميان قرار گرفت.

نيروهای شبه نظامی در يک ساختمان نيمه کاره که مشرف به محل ساختمان های ديپلماتيک در کابل است موضع گرفته و از آن جا شليک کردند و نيروهای نظامی افغانستان به تبادل آتش با مهاجمان پرداختند.

ژنرال ايوب، رييس پليس کابل گفت: «نيروهای پليس افغانستان چهار تن از مهاجمان را از پا درآوردند. تمامی آن ها هم برقع (لباس زنانه)پوشيده بودند و با مينی ون به منطقه رسيدند.»

وی افزود: «از آن جايی که ما نيروی پليس زن نداريم، قابليت جست وجوی بدنی زنان را هم نداريم و در نتيجه اين طور غافلگير شديم.»

ناتو و سفارت آمريکا در کابل اعلام کردند به کارکنان آن ها شليک شده ولی تلفاتی در پی نداشته و چهار تن از کارکنان که شهروند افغانستان هستند، زخمی شده اند.

سفارت آمريکا در کابل در بيانيه ای ضمن تشکر از پليس افغانستان گفت: «از آن جايی که تيم امنيتی و انتظامی افغانستان به سرعت وارد عمل شدند، خطر جدی سفارت را تهديد نمی کند.»
XS
SM
MD
LG