لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۶

مذاکرات آقازاده و البرادعی پشت «درهای بسته»


موضوع پرونده هسته ای ايران و فرايند مذاکرات ژنو در دستور کار گفت و گوهای غلامرضا آقازاده و محمد البرادعی است.(عکس: ایسنا)
موضوع پرونده هسته ای ايران و فرايند مذاکرات ژنو در دستور کار گفت و گوهای غلامرضا آقازاده و محمد البرادعی است.(عکس: ایسنا)

رييس سازمان انرژی اتمی ايران و مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی مذاکرات خود را در باره پرونده هسته ای ایران در وین و پشت درهای بسته آغاز کردند.


گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، حاکی است که محتوای اين مذاکره که پيش از ظهر پنجشنبه سوم مرداد ماه «پشت درهای بسته» آغاز شده است، موضوع پرونده هسته ای ايران و فرايند مذاکرات ژنو است.

اين دومين دور گفت و گوهای مقام های ايرانی ظرف یک هفته گذشته با طرف های بین المللی بر سر پرونده هسته ای جمهوری اسلامی است.

شنبه گذشته، ۲۹ تير ماه، سعيد جليلی، دبير شورای امنيت ملی و مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران برای مذاکره با خاوير سولانا، مسئول روابط خارجی اتحاديه اروپا و همچنین نمايندگان کشورهای عضو گروه ۵+۱ در ژنو حاضر شد.

خاوير سولانا در پايان اين دور از مذاکرات که در آن برای اولين بار يک مقام بلند پايه دولت آمريکا نيز حضور داشت اعلام کرد که ايران در اين جلسه پاسخ روشنی به بسته پيشنهادی کشورهای ۱+۵ ارائه نکرده است.


وی اظهار داشت: «ما هنوز پاسخ روشن ايران را دريافت نکرده ايم...ما پاسخ آری يا خير نگرفته ايم و اميدواريم به زودی چنين پاسخی ارائه شود.»

کشورهای ۵+۱ در پی سرپيچی ايران از خواست قطعنامه سوم شورای امنتی سازمان ملل مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم، بسته ای شامل مشوق های سياسی و اقتصادی به ايران پيشنهاد کردند تا شايد ايران مجاب به توقف غنی سازی و مذاکره با جامعه جهانی شود.

آمريکا و اسرائيل ايران را متهم به تلاش برای دستيابی به سلاح هسته ای از راه غنی سازی اورانيوم می کنند که کاربرد دوگانه نظامی و صنعتی دارد.

اما ايران همواره اين اتهامات را رد می کند و هدف برنامه هسته ای خود را توليد انرژی عنوان می کند.

«پيشنهاد ايران برای حل مسئله اتمی»

ايران در جريان مذاکره ژنو دستور کاری را برای حل و فصل مسئله هسته ای خود پيشنهاد کرده بود که روزنامه نيويورک تايمز متن آن را چهارشنبه دوم مرداد ماه منتشر کرد.

این روزنامه با انتشار مقاله ای با عنوان «ايران دو صفحه پيشنهاد داد و در مذاکرات هسته ای کوتاه نيامد» خبر داده است: ايران در دستور کار پيشنهادی خود به هيچ يک از موضوعاتی که مورد انتظار کشورهای گروه ۵+۱ بود نپرداخته است.


به نوشته اين روزنامه، در حالی که طرف های مذاکره ايران در انتظار پاسخ اين کشور به پيشنهاد «تعليق در برابر تعليق» بودند، دستور کار پيشنهادی ايران اين اين احساس را به وجود آورده است که ايران می خواهد مذاکرات را به روندی بی پايان بکشاند.

منظور از اصطلاح «تعليق در برابر تعليق»، پيشنهاد گروه ۵+۱ به ايران است که بر اساس آن ایران برای شش هفته، غنی سازی را تعليق و طرف های مذاکره هم وضع تحريم ها عليه ايران را متوقف کنند و دو طرف در اين فاصله با يکديگر وارد مذاکره شوند.

نويسنده مقاله نيويورک تايمز، به نقل از يکی از حاضران در جلسه، که نامی از او برده نشده است، نوشته است که سرگئی کيسلياک، معاون وزير امور خارجه و نماينده روسيه در مذاکرات شنبه، پس از خواندن متن دستور کار ايران «نتوانست جلوی خنده خود را بگيرد.»

هشدار آمريکا به ايران

در همين زمينه، کاخ سفيد روز چهارشنبه اعلام کرد در صورتی که ايران فعاليت های حساس هسته ای خود را متوقف نکند، اين کشور با تحريم های جديدی مواجه خواهد شد.

گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنيت ملی کاخ سفيد، با اشاره به مذاکرات روز شنبه در ژنو و درخواست از ايران برای ارائه پاسخ صريح به بسته پيشنهادی قدرت های جهانی، گفت:«ما اميدواريم که ايران پاسخ مثبتی ارايه کند».

آقای جاندرو تاکيد کرد در صورتی که ايران به در خواست جامعه جهانی پاسخ مثبت ندهد، «جامعه بين المللی يکپارچه است و تحريم های بيشتری را اعمال خواهد کرد.»

اين در حالی است که ساعاتی پيش از اظهارات آقای جاندرو، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، در سخنرانی خود در شهر ياسوج واقع در جنوب غربی ايران، گفت: «ملت ايران سر سوزنی اجازه سازش و عقب نشينی از حقوق مسلم هسته ای خود را به کسی نمی دهد.»
XS
SM
MD
LG