لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۰

افزايش آمار تلفات انفجارهای هند


شهر احمد آباد، در سال ۲۰۰۲ شاهد درگيری هايی ميان هندوها و مسلمانان بود. (عکس از AFP)
شهر احمد آباد، در سال ۲۰۰۲ شاهد درگيری هايی ميان هندوها و مسلمانان بود. (عکس از AFP)
با مرگ چند مجروح، تعداد کشته شدگان سلسله انفجارهای روز شنبه هند، دست کم به ۴۵ نفر رسيده و يک گروه ناشناس مسئوليت بمب گذاری را بر عهده گرفته است.

جايرانيان وياس، یک سخنگوی دولت هند، ضمن اعلام آمار تازه کشته شدگان، تعداد مجروحان این حادثه را ۱۶۱ نفر اعلام کرد.

شامگاه شنبه، پنجم مرداد ماه، ۱۶ بمب در محلات شلوغ شهر احمد آباد واقع در غرب هند منفجر شد. اين شهر در سال ۲۰۰۲ شاهد درگيری هايی ميان هندوها و مسلمانان بود.

در همين حال، گروهی که خود را «مجاهدين هندی» می خواند، مسووليت اين انفجارها را بر عهده گرفته است.

به گزارش شبکه تلويزيونی سی ان ان - هند، اين گروه با ارسال ايملیی به شبکه های خبری اين کشور، مسئوليت اين انفجار ها را بر عهده گرفته است اما جزئیات بیشتری دراین باره اعلام نکرده است. اين گروه تا پيش از اردیبشهت ماه گذشته در هند شناخته شده نبود.

ارديبهشت ماه گذشته پس وقوع رشته انفجار هايی در شهر جيپور واقع در غرب هند که موجب مرگ ۶۱ نفر شد، نام اين گروه، به عنوان گروهی که مسئوليت اين انفجار هار ا پذيرفته بود، برای نخستين بار مطرح شد.

در همین حال پليس هند هم اعلام کرده است که بازداشت مظنونان به دست داشتن در اين انفجار ها را آغاز کرده و تا کنون ۳۰ نفر را بازداشت کرده است.

مقام های پليس همچنین درباره سلسله انفجار های شب گذشته گفته اند دو انفجار اصلی که به فاصله ۲۰ تا ۲۵ دقيقه در دو نقطه شلوغ به وقوع پيوست، بيشترين تلفات را بر جای گذاشته است.

يک روز پيش از اين حادثه، انفجار هفت بمب کوچک در شهر «بنگلور» واقع در جنوب هندوستان موجب مرگ دو نفر شد.

پليس همچنين از کشف و خنثی کردن يک بمب در نزديکی يک مغازه در شهر بنگلور خبر داده است. اما اين مقام ها می گويند مشخص نيست که آيا اين بمب جديدا کار گذشته شده بوده يا از رشته بمب گذاری های روز جمعه به جای مانده است.

برخی شرکت های بزرگ در بنگلور، که به شهر فناوری مشهور است، اعلام کرده اند: ترتيبات امنيتی را در دفاتر خود در اين شهر افزايش داده اند.

بنگلور يکی از شهر مهم از نظر فناوری کامپيوتری در جهان محسوب می شود.

هند طی سال های اخير شاهد بمبگذاری های متعدد در مساجد، معابد هندو ها و قطار های مسافربری بوده است، ولی معمولا هيچ گروهی مسئوليت اين انفجار ها را برعهده نمی گيرد.
XS
SM
MD
LG