لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۱

ایران خواستار ادامه مذاکرات هسته ای با غرب شد


محمود احمدی نژاد در جریان یک نشست خبری مشترک با بشار اسد، رییس جمهوری سوریه از ادامه گفت وگو با غرب استقبال کرد.(عکس از ایسنا)
محمود احمدی نژاد در جریان یک نشست خبری مشترک با بشار اسد، رییس جمهوری سوریه از ادامه گفت وگو با غرب استقبال کرد.(عکس از ایسنا)

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران اعلام کرد که اين کشور از گفت و گو با جامعه جهانی درباره برنامه هسته ای خود استقبال می کند.

رييس جمهوری ايران، روز يکشنبه، ۱۳ مرداد ماه، در جريان يک نشست خبری مشترک با بشار اسد رييس جمهوری سوريه گفت: «فکر مي کنيم کسانی که در مقابل ملت ايران بودند به اين نتيجه قطعی رسيده اند که راهی جز گفت و گو و تبعيت از قانون وجود ندارد و ما از اين استقبال مي کنيم.»

او همچينن درباره روند مذاکرات هسته ای ايران و غرب گفت: «ما بسته ای را ارايه داديم و طرف مقابل نيز بسته ای را ارايه داد و ما از طرف ديگر يک برنامه کاری برای گفت و گو پيشنهاد داديم و آنها نيز يک برنامه کاری پيشنهاد دادند.»

اشاره محمود احمدی نژاد به مذاکرات اخير ميان نمايندگان کشور های ۵+۱ و نماينده ايران در ژنو است که روز ۲۹ تير ماه برگزار شد.

ايران قرار بود در اين نشست، پاسخ نهايی خود را به بسته پيشنهادی غرب ارائه کند اما در پايان اين نشست، خاوير سولانا، مسئول روابط خارجی اتحاديه اروپا اعلام کرد که ايران پاسخ روشنی به بسته پيشنهادی کشور های ۵+۱ نداده است.


وی اعلام کرد که تهران دو هفته فرصت دارد تا در این زمینه پاسخ خود را ارائه کند.

آمريکا، بريتانيا، روسيه، چين و فرانسه همراه با آلمان، کشورهای موسوم به ۱+۵، با ارائه بسته ای شامل مشوق های سياسی و اقتصادی به ايران کوشيده اند تا اين کشور را به تعليق غنی سازی اورانيوم ترغیب کنند.

ایران هم در مقابل بسته ای به کشور های ۱+۵ ارائه کرده و تاکید کرده است که مذاکرات آینده باید بر اساس مشترکات این دو بسته باشد.

این در حالی است که کشورهای غربی اعلام کرده اند تنها در صورتی حاضر به مذاکره با ایران هستند که این کشور فرمول «تعلیق در برابر تعلیق» را بپذیرد که بر اساس آن ایران برای شش هفته افزایش تعداد سانتریفیوژ های خود را متوقف کرده و غرب نیز از وضع تحریم های بیشتر علیه ایران خودداری کند.


محمود احمدی نژاد در حالی از استقبال ايران از ادامه مذاکرات با غرب سخن می گويد که مهلت دو هفته ای ايران برای پاسخ به بسته پيشنهادی کشور های ۵+۱ روز شنبه به پايان رسيد.

ایران تاکنون به این پیشنهاد پاسخی نداده است. در این رابطه فرانک والتر اشتاين ماير، وزیر امور خارجه آلمان روز شنبه، ۱۲ مرداد ماه، به هفته نامه اشپیگل، چاپ آلمان گفت: تنها کاری که ایران باید بکند این است که با این فرمول موافقت کند و به میز مذاکره باز گردد.

کشورهای ۱+۵ بسته پيشنهادی خود را در پی سرپيچی ايران از خواست شورای امنيت سازمان ملل مبنی بر توقف غنی سازی ارائه کردند.

ايران تاکيد می کند که هدف از غنی سازی اورانيوم، توليد سوخت مورد نياز برای نيروگاه اتمی بوشهر و سایر نیروگاه هایی است که در آینده ساخته خواهند شد و به تعهدات بين المللی خود در اين زمينه پايبند است.

اما کشورهای غربی نسبت به برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده و می گويند که ايران ممکن است اين تکنولوژی را برای دستيابی به سلاح هسته ای به کار گيرد.

پايان مهلت دو هفته ای

از سوی ديگر محمود احمدی نژاد در حالی از استقبال ايران از ادامه مذاکرات با غرب سخن می گويد که مهلت دو هفته ای ايران برای پاسخ به بسته پيشنهادی کشور های ۵+۱ روز شنبه به پايان رسيد.


خاوير سولانا در پايان نشست ژنو از ايران خواسته بود طی دو هفته پاسخ روشن خود را به بسته پيشنهادی اعلام کند. پس از اين نشست، کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، اين مهلت را ضرب الاجلی برای ايران به منظور پاسخ به بسته خواند.

اما طی هفته گذشته برخی از مقام های جمهوری اسلامی ايران وجود چنین ضرب الاجلی را رد کردند.


در مقابل کاخ سفيد، جمعه ۱۱ مرداد ماه، با اشاره به نزديک شدن به پايان ضرب الاجل هشدار داد که اگر ايران به بسته پاسخ مثبت ندهد با پيامد های منفی، که ممکن است در قالب تحريم باشد مواجه خواهد شد.

رييس جمهوری ايران و همچنين آیت الله علی خامنه ای، رهبر ايران طی هفته گذشته اعلام کرده اند که حاضر به توقف غنی سازی که محور بسته پيشنهادی است، نيستند.


XS
SM
MD
LG