لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۹

نامه محمود احمدی نژاد به پاپ بنديکت شانزدهم


محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، نامه ای به پاپ بنديکت شانزدهم، رهبر کاتوليک های جهان نوشته و در آن بر لزوم تعامل اديان آسمانی به منظور جلوگيری از انحطاط جوامع بشری تاکيد کرده است.

اين دومين نامه ای است که محمود احمدی نژاد برای پاپ بنديکت شانزدهم می نويسد. نامه قبلی آقای احمدی نژاد به رهبر کاتوليک های جهان، بدون پاسخ ماند.

آقای احمدی نژاد در اولين سال رياست جمهوری خود برای چند تن از رهبران جهان از جمله جورج بوش، رييس جمهوری وقت ايالات متحده، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، رومانو پرودی، نخست وزير وقت ايتاليا، و ژاک شيراک، رييس جمهوری وقت فرانسه، نوشت.

محمود احمدی نژاد، ايران را برخوردار از «نظام دينی و مردمسالار» خوانده و خواستار همکاری بهتر با واتيکان شده است. وی در اين نامه به پاپ گفته است: « اين جانب آمادگی جمهوری اسلامی برای مساعی مشترک در جهت تغيير ساختار ظالمانه حاکم بر جهان را اعلام می دارم.»

هرچند فرستادن پيام های تبريک و تسليت، عرف روابط ديپلماتيک محسوب می شود اما نامه های آقای احمدی نژاد مناسبت خاصی نداشت. تمامی اين نامه ها هم بدون پاسخ ماند و هيچ يک از رهبران ياد شده به آن پاسخ نداد.

از سال ۱۳۸۵ به بعد محمود احمدی نژاد فرستادن نامه به رهبران جهان را متوقف کرد تا اين که در زمان پيروزی باراک اوباما در انتخابات رياست جمهوری آمريکا نامه ای به عنوان پيام تبريک برای او فرستاد.

محمود احمدی نژاد در بخشی از نامه خود به مناسبت پيروزی باراک اوباما در انتخابات رياست جمهوری آمريکا نوشته بود:«از اينکه توانستيد آراء اکثريت شرکت‌ کنندگان در انتخابات را به خود جلب کنيد، تبريک می گويم.»

آقای احمدی نژاد ابراز اميدواری کرده بودباراک اوباما «پاسخگويی سريع و روشن به مطالبه تحول صحيح و اساسی در سياست‌ های داخلی و خارجی دولت آمريکا» را در صدر و محور همه برنامه ‌ها و اقدامات دولت خود قرار دهد.

اين نامه محمود احمدی نژآد هم هيچ پاسخی در پی نداشت. وی یک بار هم برای مردم آمریکا، نامه ای نوشت.

در عوض آيت الله خامنه ای بعدها در سخنان خود اشاره کرد که گويا دو بار آقای اوباما برای او نامه نوشته است. به جزييات اين نامه ها و پيام های حامل آن هم اشاره ای نشد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، آقای احمدی نژاد در نامه دوم خود به رهبر کاتوليک های جهان، آمادگی جمهوری اسلامی برای مساعی مشترک در جهت «تغيير ساختار ظالمانه حاکم بر جهان» تاکيد کرده است.

آقای احمدی نژاد در اين نامه از «کم توجهی بشر به اديان که متاثر از سکولاريسم و اومانيسم افراطی غرب» خوانده، انتقاد کرده و خواهان تعامل اديان برای مقابله با آن شده است.

وی از «ظلم ستيزی» به عنوان عالی ترين رسالت پيامبران نامبرده و خواهان اين شده که «پيروان اديان ابراهيمی» برای تحکيم عدالت و رفع ظلم و ستم پيشگام باشند.

به گزارش ايرنا، اين نامه روز چهارشنبه توسط معاون حقوقی و پارلمانی دفتر رياست جمهوری، تسليم پاپ بنديکت شانزدهم شده است.
XS
SM
MD
LG