لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۲

علی مطهری: قوه قضاییه هتاکان به فائزه هاشمی را محاکمه کند


علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه ای به صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه خواستار برخورد قضایی و محاکمه افرادی شده که به فائزه هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی «توهین و هتاکی» کرده اند.

به گزارش وبسایت های خبری، آقای مطهری در نامه خود نوشته است: «حادثه هتاکی و دشنام های ناموسی به خانم فائزه هاشمی فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی چیزی نیست که بتوان از کنار آن گذشت. به تعبیر امیرالمومنین علی علیه السلام اگر مسلمان از غم این حادثه دق کند و بمیرد مورد ملامت نیست بلکه سزاوار است.»

در فیلمی که به تازگی در شبکه اجتماعی فیس‌بوک و یوتیوب منتشر شده، چند تن از «لباس شخصی‌ها» با حمله به فائزه هاشمی و بستگانش، وی را با الفاظ بسیار رکیکی مورد خطاب قرار داده و شعارهایی علیه اکبر هاشمی رفسنجانی و میرحسین موسوی سر می‌دهند. آن گونه که از این تصاویر برمی‌آید، فائزه هاشمی، در پارکینگ حرم شاه عبدالعظیم در جنوب تهران مورد حمله این افراد قرار گفته است.

آقای مطهری در نامه خود نوشته است: «در حالی که خانم فائزه هاشمی و پسر خواهرشان پس از تشییع جنازه یکی از اقوام نزدیک خود در شهر ری به سوی خودروی خود در حال حرکت بودند، چند تن از اراذل سیاسی بی بصیرت به وی نزدیک شده و دشنامهایی به ایشان و پدر بزرگوارشان میدهند که قابل ذکر نیست و بی تردید مصداق حد قذف یعنی هشتاد ضربه شلاق است.»

«ریشه ها در مناظره های انتخاباتی است»

علی مطهری در نامه خود به رییس قوه قضاییه نوشته است: «گذشته از این که باید بررسی شود که چرا انقلاب اسلامی به این انحطاط کشیده شده است و بنده ریشه این پرده دریها را در مناظرات انتخاباتی میدانم، با توجه به اینکه فیلم این حادثه منتشر شده و افراد هتاک شناسایی شدهاند، مستدعی است دستور اقدام عاجل در خصوص اجرای حکم در ملا عام پس از اثبات جرم در دادگاه صالح، صادر فرمایید.»

آیت الله بیات زنجانی، از مراجع شیعه در قم هم در واکنش به تصاویر منتشر شده از حمله به فائزه هاشمی و گفتن الفاظ رکیک به وی از سوی «نیروهای لباس شخصی» تصریح کرد:«شاهد تصاویری بودم که حقیقتاً مصداق استرجاع و توسل به آیۀ شریفۀ "انّا لله و انا الیه راجعون" بود چرا که یقیناً پس از دیدن این تصاویر، تنها مأمنی که احساس کردم در این شرایط به جز او هیچ پناهگاهی وجود نداشته و ندارد، ذات مقدس حضرت حق است.»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت الله بیات زنجانی، این مرجع شیعه در پایان درس روز یکشنبه خود خطبه‌ای از امام علی را در واکنش به «اهانت به یک زن اهل کتاب» نقل کرده و گفت: «اگر کسی این خبر را بشنود و از غصه بمیرد، نه تنها جای ملامت ندارد بلکه در نزد من حق با اوست.»

این مرجع شیعه تصریح کرد: «پیش از این هم بنده، به‌ واسطه اخبار متعدد، نامه‌ها و تظلم خواهی‌های حضوری افراد محترم و شهروندان مکرم، به کرات در جریان هتک حرمت‌ها و اهانت‌های به شدت آزار دهنده و تأسف‌باری که در مورد عزیزان هموطن‌مان صورت گرفته بود، قرار گرفتم که در مواردی مطابق با تکلیف شرعی امر به معروف و نهی از منکر بدانها اشاره کرده و تذکراتی نیز داده‌ام، اگرچه با کمال تأسف ترتیب اثری بدانها داده نشده است.»

علی مطهری هم در پایان نامه خود به صادق لاریجانی نوشته است: «اگر امروز کوتاهی شود، این پدیده شوم دامن همه را خواهد گرفت و این لکه ننگ بر دامان انقلاب اسلامی باقی خواهد ماند.»

این نخستین بار نیست که نیروهای منتسب به حاکمیت به فائزه هاشمی حمله‌ور می‌شوند.

با این حال در فیلمی که در پارکینگ حرم شاه‌ عبدالعظیم گرفته شده است، افراد حمله‌کننده از الفاظی به شدت رکیک استفاده می‌کنند که در مقایسه با فیلم‌هایی که پیش از این منتشر شده بود، بی‌سابقه بوده است.

فائزه هاشمی، پس از آنکه از میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ حمایت کرد، به شدت مورد خشم نیروهای حاکمیت قرار گفت.

فائزه هاشمی در روز یکم اسفند ماه، نیز به مدت کوتاهی بازداشت شد و در حالی که خبرگزاری فارس از آرامش کامل تهران خبر داده بود، در گزارش خود نوشت که خانم هاشمی در میان معترضان دستگیر شده است.

واکنش تلویحی و بدون اشاره رییس قوه قضاییه

آیت الله صادق لاریجانی، رييس قوه‌ قضاييه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه گفته است: «عده‌ محدودی به خود اجازه می‌دهند خارج از چارچوب‌های شرعی هر کاری که می‌خواهند انجام دهند. در کوچه و خيابان راه می‌افتند و عليه کسی که خود به آن ميل ندارند، شعار می‌دهند و خود نيز محاکمه و اجرا می‌کنند. ما نمی‌توانيم اين وضعيت را تحمل کنيم. در همين چند روز اخير نسبت به برخی مسئولان و خانواده‌های آنان هتاکی شد. اين ظلم است. ظلم که شاخ و دم ندارد.»

وی افزوده است: «اگر ما به مسوول يا خانواده‌اش انتقادی داريم، هر کاری راه خود را دارد و اين به اين معنا نيست که در خيابان‌ها راه بيفتيم و اجازه داشته باشيم هر حرفی بزنيم. البته کار دستگاه قضايی نبايد فقط اظهار تاسف باشد. کار ما برخورد با اين روش‌ها و منش‌ها است.»

آقای لاریجانی گفت: «سطح جامعه بايد از اين برخوردهای نادرست پاک شود. جامعه‌ ما جامعه‌ای اسلامی و برگرفته از کتاب و سنت است. خطاب به خانم يا آقايی کلماتی گفته می‌شود که واقعا برخی از آنها مستحق حد است. چطور می‌توان اينها را تحمل کرد؟ بايد يک فرهنگ عمومی در جامعه ايجاد شود و همه‌ مسئولان جهت‌گيری کنند. البته نبايد اين موضوع يک‌طرفه باشد و اگر هر فردی به هر دليلی قصوری کرده بايد رسيدگی شود.»

رییس قوه قضاییه گفته است: «آيا اين حدودی که شکسته می‌شود بر موازين اسلامی است؟ مگر هر فردی از فرد ديگری ناراحت باشد بايد اين‌گونه عمل کند؟ در مورد حوادث اخير از دادستان کل به‌ويژه دادستان تهران می‌خواهم که موضوع را پی‌گيری کنند و البته درخصوص مسائل مشابه نيز بايد اين‌گونه باشد. نگذاريد که سير قانونی مخدوش شود.»
XS
SM
MD
LG