لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۷

احتمال ادامه تحقیقات آژانس در تاسیسات منهدم شده سوریه


تصویری که مقامات امنیتی آمریکا از تاسیسات منهدم شده الکبار منتشر کردند. (عکس از AFP)
تصویری که مقامات امنیتی آمریکا از تاسیسات منهدم شده الکبار منتشر کردند. (عکس از AFP)

برخی بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی که نامی از آن ها برده نشده است اعلام کرده اند که با نمونه برداری و آزمايش های تازه از خاک و هوای تاسيسات منطقه «الکبار» سوريه که سال گذشته مورد حمله اسرائيل قرار گرفت، به نتايج تازه ای دست يافته اند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اين کارشناس آژانس بین المللی انرژی اتمی که نامی از آن ها برده نشده اعلام کرده اند که نتيجه اين آزمايش ها که چند روز پيش به پايان رسيده است، آژانس را متقاعد کرده است که به تحقيقات بيشتر درباره اين تاسيسات منهدم شده ادامه دهد.


اين خبرگزاری در حالی به نقل از برخی بازرسان آژانس از علاقه مند شدن آژانس به تحقيقات بيشتر در اين منطقه خبر می دهد که ماه گذشته محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی در يک گزارش شفاهی به شورای حکام آژانس گفته بود: «نمونه برداری از تاسيسات منطقه الکبار و آزمايش های انجام شده اين ادعا را که در اين منطقه تاسيسات هسته ای وجود داشته است، تاييد نمی کند.»



اسرائيل، تاسيسات الکبار در خاک سوريه را سيزده ماه پيش بمباران کرد. مقامات اسرائيل ادعا کرده بودند که سوريه با همکاری کره شمالی در پی احداث يک راکتور اتمی برای دستيابی به سلاح های هسته ای در اين منطقه بوده است. سوريه هم متعاقبا اعلام کرد که اسرائيل منطقه ای خالی از سکنه را بمباران کرده است.


اما پس از چند ماه سکوت، اوايل ارديبهشت ماه گذشته مايکل هيدن، ريس سازمان اطلاعات آمريکا، « سی آی ای»، در يک نشست خبری، هدف جنگنده های اسرائيلی را يک «تاسيسات هسته ای» در خاک سوريه خواند و گفت: «اسرائيل، ماه سپتامبر گذشته، در حالی اين تاسيسات را در سوريه بمباران و نابود کرد که چند هفته، يا حد اکثر چند ماهی بيشتر به تکميل آن نمانده بود.»


دمشق که در منطقه خاورميانه يکی از متحدان ايران و از مخالفان آمريکا است ادعا های آمريکا را «تمسخر آميز» خواند و رد کرد.


دمشق همچنين اوايل تير ماه گذشته به گروهی از بازرسان بلند پايه آژانس بين المللی انرژی اتمی سازمان ملل به سرپرستی اولی هينونن، معاون آژانس اجازه داد منطقه «الکبار» را بازرسی کنند.


بازرسان در جريان سر به سوريه، از منطقه الکبار نمونه برداری کردند و آزمايش های اوليه حاکی از آن بود که که تا قبل از بمباران الکبار از سوی جنگنده های ارتش اسرائيل، هيچگونه مواد راديو اکتيو در آن تاسيسات وجود نداشته است.


بنابراين بازرسان فعاليت خود را به پيدا کردن ذرات گرافيک که به عنوان عامل خنک کننده در راکتورهای ساحت کره شمالی به کار می رود معطوف کرده اند.

ذرات گرافيک قاعدتا پس از بمبارن الکبار بايد در منطقه پخش شده باشد با اين حال کارشناسان بر اين باورند که سوريه پس از بمباران الکبار می توانست با مدفون کردن ذرات گرافيک يا شستن خاک تاسيسات، فعاليت های گذشته خود را در اين منطقه پنهان کرده باشد.


آنچه خبرگزاری آسوشيتدپرس به نقل از بازرسان آژانس منتشر کرده است، نتايج آزمايش های تکميلی در باره الکبار است.


نتايج آزمايش های جديد از خاک و هوای منطقه الکبار قرار است پس از نشست شورای حکام آژانس در ماه آينده منتشر شود و اطلاعات بيشتری در باره اين تاسيسات منهدم شده منتشر شود.


در همین حال، ریيس هيئت نمايندگی سوريه در آژانس، در گفت وگو با آسوشيتدپرس، اعلام کرده است که کشورش هيچ اطلاعی از يافته های جديد آژانس ندارد.


XS
SM
MD
LG