لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۴

انتقاد عفو بین‌الملل از آمریکا به خاطر فروش تسلیحات به مصر


درگیری های ماه گذشته میلادی میان تظاهرکنندگان و نیروهای نظامی و امنیتی در قاهره
درگیری های ماه گذشته میلادی میان تظاهرکنندگان و نیروهای نظامی و امنیتی در قاهره
سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل روز چهارشنبه گذشته دولت آمریکا را به خاطر صدور اجازه صادرات تسلیحات به مصر، آن هم در شرایطی که نیروهای نظامی این کشور در هفته‌های اخیر تظاهرکنندگان مصری را به شدت سرکوب کردند مورد انتقاد شدید قرار داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، عفو بین‌الملل گفت: «دولت آمریکا اجازه داده که در فاصله ماه‌های آوریل تا اکتبر سال جاری سه محموله تجهیزات نظامی و اسلحه از آمریکا به مصر منتقل شود.»

به گفته این سازمان، بارنامه این محموله‌ها نشان می‌دهد که شامل گلوله و «مهمات دودزا» بوده‌اند که به احتمال زیاد منظور از آن گاز اشک‌آور است.

عفو بین‌الملل می‌افزايد: «انتقال این محموله‌ها در زمانی صورت گرفته است که حکومت مصر با شدت عمل فراوان و حتی در مواردی به شکلی بسیار خشونت‌آمیز با تظاهرات مخالفان برخورد کرده است.»

به گفته سخنگوی این نهاد، به طور قطع، دولت آمریکا به خوبی از ابعاد خشونت‌آمیز سرکوب مخالفان توسط نیروهای نظامی و امنیتی مصر خبر داشته و بنابراین جواز انتقال این محموله‌ها به هیچ وجه نمی‌بایست صادر می‌شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس یادآوری می‌کند که از زمان سقوط حسنی مبارک تاکنون نیروهای نظامی مصر بارها به اجتماعات و تظاهرات مخالفان حمله و آنان را به شدت سرکوب کرده‌اند.

عفو بین‌الملل می‌گوید که این نوع تجهیزات و اسلحه‌ها غیرقانونی نیستند، ولی نیروهای امنیتی و پلیس مصر معمولا از این وسایل به شکلی نادرست استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر مقامات دولت آمریکا انتقال این تجهیزات به مصر را پذیرفته و در عین حال استفاده بیش از حد از زور در برخورد با مخالفان را محکوم کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت: «ما ادعاهای مربوط به سوء استفاده از تجهیزاتی نظیر گاز اشک‌آور را به طور جدی بررسی خواهیم کرد.»

ده‌ها هزار مصری روز جمعه ۲۵ نوامبر، چهارم آذرماه، در میدان تحریر قاهره تجمع کرده و خواهان پایان حکومت شورای عالی نیروهای مسلح در مصر شدند. این حضور گسترده مردمی به درگیری با نیروهای امنیتی انجامید.

تظاهرات یاد شده پس از چند روز تحصن معترضان و درگیری آنها‌ با نیروهای امنیتی برگزار شد و دست‌کم ۴۱ کشته و صدها زخمی برجای گذاشت.

معترضان خواستار برکناری حکومت نظامیان شدند و اعلام کردند که شورای عالی نیروهای مسلح در محقق کردن اهداف انقلاب ناکام مانده و‌‌ همان نظامی را بازتولید می‌کند که ژانویه گذشته مردم علیه آن انقلاب کردند.
XS
SM
MD
LG