لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۰

صدای ديگر: بررسی قانون ارث در ایران


در پانزدهمين برنامه هفتگی صدای ديگر، برنامه‌ای که به مسائل زنان می‌پردازد اما ويژه زنان نيست، در آغاز جنبش فمينيسم را در گذار تاريخ دنبال می‌کنيم و در آن به معرفی ان- ژوزف تروانی دو مريکور می‌پردازيم. يکی از سه زن مهم در دوران انقلاب فرانسه و از منتقدان پرشور استبداد مردان در قبال زنان.


قانون ارث يک از جمله قوانين تبعيض آميزی است که جنبش «کمپين يک ميليون امضا برای تغيير قوانين تبعيض آميز» خواستار تغيير آن شده است. در سومين سال فعاليت کمپين، با تشکيل کارگروه تخصصی ارث برابر، فعاليت‌های کمپين گسترش يافته است.


در بخش دوم صدای ديگر درباره اين کارگروه با خديجه مقدم، از راه‌اندازان اين گروه کاری و عضو کميته مادران کمپين، گفت و گو کرده‌ايم. همچنين همراه با احمد قابل، فقيه و پژوهشگر دينی، به قانون ارث از منظر شرع اسلام نظر می‌اندازيم. آقای قابل قانون ارث را ازجمله قوانينی می‌داند که از ديدگاه فقه اسلامی تغيير پذير است.


بخش بعدی صدای ديگر يادی است از دکتر مهرانگيز دولتشاهی، اولين و تنها زن سفير در ايران، نماينده سه دوره مجلس شورای ملی و مبتکر و پيشگام قانون حمايت خانواده، قانونی که در سال ۱۳۴۶ به تصويب رسيد و برای اولين بار حق نامحدود طلاق را که به مردان تعلق داشت، محدود می‌کرد و برای زن نيز در مواردی چند حق طلاق قائل می‌شد.


خانم دولتشاهی که خود خواهرزاده صادق هدايت بود در مهر ماه در سن ۹۰ سالگی در پاريس درگذشت. او در دوران پس از انقلاب به پاريس رفت و در آنجا «انجمن فرهنگ ايران» را پايه گذارد که تا پايان عمر سرپرست و مدير آن بود.


در اين باره با مهناز افخمی، رئيس و بنيان‌گذار «سازمان بين‌المللی آموزش و همکاری زنان»، دومين وزير زن در سال‌های پيش از انقلاب، و از طراحان قانون اصلاحی حمايت خانواده- که در سال ۱۳۵۳ به تصويب رسيد، و همچنین با عبدالحميد اشراق، معمار، رئيس «انجمن تجدد و توسعه» در پاريس، و دوست و همکار خانم دولتشاهی در «انجمن فرهنگ ايران» گفت و گو کرده‌ايم.


مجله این هفته صدای ديگر، با خبرهايی درباره تشديد فشارهای امنيتی بر فعالان زن و بويژه بر فعالان کمپين يک ميليون امضا به پايان می‌رسد.


«صدای ديگر» را روزهای يکشنبه بعد از خبرهای ساعت ۷ و نيم شب به وقت تهران از راديو فردا می شنويد. اين برنامه در مجله نيمه شب پس از خبرها (نيم بامداد) و در مجله نيمروزی پس از خبرهای ساعت ١٣ تکرار می شود.


نشانی ايميل برنامه «صدای ديگر»: zan@radifarda.com
شماره پيامک گير راديو فردا: ۰۰۴۲۰۶۰۳۸۷۴۱۵۰


XS
SM
MD
LG