لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۱

تظاهرات مخالفان جنگ با ایران در تل آویو؛ مردم جلوتر از احزاب


روز شنبه نزدیک به یک هزار تن از مردم اسرائیل در تل آویو دست به تظاهرات زده و مخالفت خود با اقدام نظامی این کشور علیه ایران را نشان داده‌اند. این مخالفان جنگ شعارهایی هم با این مضمون سرداده و سیاست‌های تند و افراطی دولت حاکم در اسرائیل را مورد انتقاد قرار دادند.

فرنوش رام، خبرنگار در اسرائیل در گفت‌و‌گو با رادیو فردا درباره تجمع و تظاهرات روز شنبه این چنین می‌گوید:

«نزدیک به یک هزار تن در این تجمع حاضر شده بودند ولی البته در این گونه تظاهرات‌ها تعداد اصلا مهم نیست. به خاطر اینکه این یک جریان کاملا خودجوش و تازه تنها دو سه روز بعد از راه افتادن کمپینی است که یک زوج جوان گرافیست تل آویوی به راه انداخته بودند با این پیام که «ای ایرانی‌ها ما عاشق شما هستیم و ما قصدی برای بمباران کردن کشور شما نداریم.»

و همین شعارها که در کمپین ضد جنگ مطرح شده است در تظاهرات شنبه شب هم استفاده می شد؟ در این تظاهرات شعارها چه بود؟

بله، کمابیش‌‌ همان شعار‌ها بود. البته یک سری مسائل داخلی و محلی هم با شعار مطرح می‌شد. به خاطر دارید که در تابستان سال ۲۰۰۶ اسرائیل درگیر یک نبرد ۳۳ روزه با گروه حزب الله لبنان شد و مقدار زیادی از شعار‌ها به ناکامی‌ها و تحقق نیافتن هدف‌هایی که در آن جنگ مقامات وقت اسرائیلی برای خودشان تعیین کرده بودند.

در یک جایی در شعار‌ها هم حتی خطاب به مردم اسرائیل نوشته بودند که مگر دوباره دلتان برای موشک پرانی‌ها تنگ شده است؟ الان همین دو سه هفته پیش جنوب اسرائیل آماج یک سری راکت‌های کوتاه برد بود.

در شعار‌ها گفته بودند که این بار صحبت از موشک‌های کوتاه برد نیست بلکه صحبت از موشک‌های حقیقی خواهد بود و تاکید کرده بودند که ملت اسرائیل به هیچ وجه خواهان وضعیت جنگی نیست.

چه احزاب، سازمان‌ها و تشکل‌های اسرائیل در این گردهمایی و تظاهرات ضد جنگ شرکت داشتند؟

اولا می‌خواهم بگویم که احزاب چپ اسرائیل به مقدار زیادی حسودیشان شده است به این کمپینی که آن زوج اسرائیلی گرافیک توانستند تنها در چند روز راه بیاندازند و با صحبت و خطاب کردن ملت ایران توجه افکار عمومی دنیا را به خودشان جلب کنند.

در ادامه آن کمپین این تظاهرات ایجاد شد و تقریبا می‌شود گفت که احزاب در ایجاد آن نقشی نداشتند. اما هیچ تردیدی نیست که احزاب میانه و چپ اسرائیل هم مسلما از این نوع تجمع‌ها طرفداری می‌کنند.
XS
SM
MD
LG