لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۳

احتمال اخراج شیعیان لبنانی از کشورهای خلیج فارس به دنبال ناآرامی‌های بحرین


میدان مروارید منامه؛ محل اصلی شکل‌گیری تجمعات اعتراضی
میدان مروارید منامه؛ محل اصلی شکل‌گیری تجمعات اعتراضی
گزارش‌ها حاکی است کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس طرحی برای اخراج هزاران شیعه لبنانی که ادعا شده مرتبط با حزب‌الله لبنان یا سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی ایران هستند، در دست دارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روزنامه کویتی «السیاسه» روز پنجشنبه به نقل از منابع دیپلماتیک عرب در لندن نوشته است که طرح اخراج شیعیان لبنانی پس از انتشار گزارش‌های امنیتی در مورد مشارکت فعالان شیعه لبنانی در اعتراض‌های اخیر بحرین و عربستان سعودی مد نظر قرار گرفته است.

این روزنامه نوشته است: «با توجه به گزارش‌ها و ارزیابی‌های اطلاعاتی از سوی ایالات متحده، فرانسه و بحرین، عوامل مظنون به ارتباط با حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران به همراه روحانیان شیعه محلی، در هدایت اعتراض‌ها در بحرین و عربستان سعودی دست داشته‌اند.»

این گزارش می‌افزاید که اقدام بحرین برای تعلیق تمامی پروازها به ایران، عراق و لبنان، و محکوم کردن گفته‌های رهبر حزب‌الله لبنان از سوی مقام‌های بحرینی زمینه را برای اخراج هزاران تن از شهروندان شیعه لبنانی از کشورهای حاشیه خلیج فارس فراهم کرده است.

در این زمینه یک منبع دیپلماتیک، بدون ذکر نام، به نقل از مقام‌های رسمی بحرینی گفته است: هیچ لبنانی شیعه «مرتبط یا مظنون به همکاری» با حزب‌الله و یا سپاه پاسداران اجازه حضور در کشورهای حاشیه خلیج فارس نخواهد داشت.

این منبع دیپلماتیک همچنین افزوده است که بحرین هم اکنون در حال فراهم کردن زمینه اخراج حدود ۹۰ شیعه لبنانی است که بیشتر آنها در جریان اعتراض‌ها دستگیر شده‌اند و همچنین سرگرم بررسی وضعیت چهار هزار خانواده لبنانی ساکن این کشور است.

سرکوب خونبار تظاهرات هفته گذشته معترضان در بحرین که ساعتی پس از ورود نیروهای عربستان و چند کشور حاشیه خلیج فارس به بحرین صورت گرفت، با واکنش ایران و حزب‌الله لبنان روبه‌رو شده و در پی آن روابط دیپلماتیک ایران و لبنان به حالت بحرانی فرو رفته است.

پادشاه بحرین این هفته بدون اشاره به ایران از خنثی شدن «توطئه خارجی» در این کشور سخن گفت و سخنان وی تنها یک روز پس از آن ایراد شد که با تشدید بحران دیپلماتیک میان ایران و این همسایه جنوبی، دو کشور دو دیپلمات یکدیگر را اخراج کردند.

ایران که خود از سوی ایالات متحده متهم به بی‌ثبات کردن اوضاع بحرین است، حضور نیروهای خارجی در بحرین را تهدیدی برای امنیت منطقه می‌داند و در عین حال از زبان آیت‌الله خامنه‌ای عنوان کرده است که حضور نیروهای خارجی در بحرین مداخله در امور این کشور است، نه حمایت مقام‌های مذهبی ایران از معترضان بحرینی.

بحرین که دوسوم از جمعیت آن شیعه هستند محل استقرار ناوگان پنجم ایالات متحده‌است که برای حفظ حضور نظامی آمریکا در منطقه نفت‌خیز خلیج فارس اهمیت حیاتی دارد.
XS
SM
MD
LG