لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۵

فرانسه سفیر خود در دمشق را فراخواند؛مخالفت اتحادیه عرب با دخالت خارجی در سوریه


صحنه ای از درگیری های نظامی روز چهارشنبه در سوریه
صحنه ای از درگیری های نظامی روز چهارشنبه در سوریه
فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد در واکنش به ادامه سرکوب و خشونت های شهروندان سوریه توسط نیروهای دولتی و حکومتی، سفیر خود را از دمشق فراخوانده و همچنین فعالیت های کنسولی و فرهنگی سفارت فرانسه در سوریه را متوقف کرده است. ترکیه و اتحادیه عرب هم در بیانیه ای اعلام کردند با هرگونه دخالت خارجی در سوریه مخالف هستند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه در توصیف عملکرد دولت سوریه گفت: «دمشق دیگر خودسر عمل کرده و لجبازی می کند. موج خشونت ها علیه مردم افزایش یافته و در پاسخ به این سیاست ها، هم سفیر خود از سوریه فراخواندیم و هم دفاتر کنسولی و موسسات فرهنگی خود در آلپو و لاذقیه را هم به حال تعطیل درآوردیم.»

آقای ژوپه گفت: «حاکمیت دمشق رفتاری در خودمانده دارد و انگار از وقایع روز و اطراف خود بی خبر است و از همین رو سرکوب خشونت بار و خونین را ادامه می دهد. من باور دارم مردم سوریه به مبارزه و اعتراض خود ادامه می دهند و فرانسه هم هرکاری که از دستش بربیاید، برای حمایت از مردم سوریه خواهد کرد.»

وزیر خارجه فرانسه همچنین گفت ساختمان های کنسولی و فرهنگی سفارت فرانسه در روزهای اخیر هدف حمله گروه های منسوب به حامیان دولت دمشق بوده است.

«اریک شوالیه» سفیر فرانسه در دمشق در گفت وگو با خبرگزاری آسوشیتد پرس خبر فراخواندن خود را تایید کرد ولی از ذکر جزییات خودداری کرده و گفت هرگونه خبر دقیق از سوی وزارت خارجه فرانسه منتشر خواهد شد.

این گزارش حاکی است آقای شوالیه در ماه های اخیر هدف حامیان و طرفداران حکومت بشار اسد بوده و به دلیل ملاقات هایش با برخی مخالفان و یا موضع گیری در حمایت از آنها، هدف برخی حملات با تخم مرغ و یا تجمع به کاروان حامل خود بوده است.

حدود سه هفته پیش هم آمریکا رابرت فورد، سفیر خود در دمشق را به دلیل نگرانی های امنیتی از سوریه خارج کرد. آقای فورد هم رفتارهایی مشابه آن چه برای سفیر فرانسه روی داد را شاهد بوده است.

مخالفت با مداخله خارجی

گزارش خبرگزاری فرانسه هم حاکی است ترکیه و اعضای اتحادیه عرب روز چهارشنبه درخواست کردند اقدامات ضروری و سریع برای حفظ جان شهروندان غیرنظامی سوریه انجام شود.

در پایان جلسه دیدار موسوم به گفت وگوی ترکیه و اتحادیه عرب در مراکش، بیانیه ای صادر شده و در آن گفته شده این اتحادیه با هرگونه مداخله خارجی در سوریه مخالف است.

در این بیانیه آمده است: «تاکید می کنیم که ضروری است که هرچه زودتر خونریزی و کشتار شهروندان سوریه را متوقف کنیم.» وزیران خارجه ترکیه و اعضای اتحادیه عرب همچنین گفتند: «ثبات و یکپارچگی کشور سوریه مهم است و باید بدون هرگونه دخالت خارجی، مسئله را حل کرد.»

شورای عمومی انقلاب سوريه –تشکیلات مخالف حکومت بشار اسد- روز چهارشنبه اعلام کرد که جدا شدگان از ارتش، پايگاه سازمان اطلاعات نيروی هوايی سوریه در منطقه حرستا واقع در حومه دمشق را هدف حمله قرار دادند.

در هفته های اخير و با ادامه نا آرامی ها در سوريه، شمار جدا شدگان از ارتش سوريه رو به افزايش است. افسران جدا شده دليل اقدام خود را اعتراض به آن چه که سرکوب اعتراض های مسالمت آميز توسط نيروهای نظامی ناميده اند، اعلام می کنند.

خبرگزاری ها به نقل از فعالان سوری گزارش داده اند که گروهی از جداشدگان از ارتش سوريه بامداد چهارشنبه يک مجتمع اطلاعاتی وابسته به نيروی هوايی ارتش اين کشور را هدف قرار دادند. اين نخستين يورش عليه يک سازمان امنيتی بزرگ از زمان آغاز اعتراض ها در سوريه به شمار می آيد.

بنا بر اين گزارش ها، افرادی وابسته به گروه ارتش آزاد سوريه، حوالی ساعت دو نيم بامداد به وقت محلی، با آر پی جی و آتشبار مسلسل به مجتمع بزرگ سازمان اطلاعات نيروی هوايی ارتش منطقه حرستا واقع در شمال دمشق حمله کردند.

پس از اين حمله، درگيری گسترده ای ميان جدا شدگان از ارتش و نيروهای دولتی در منطقه در گرفت و هليوکوپرهای نظامی بر فرار منطقه به پرواز در آمدند. هنوز از ميزان خسارت های اين درگيری ها خبری منتشر نشده است.

ارتش آزاد سوريه نام گروهی است که جدا شدگان از ارتش اين کشور تشکيل داده اند. اين گروه وظيفه خود را حمايت از تظاهرات مسالمت آميز اعلام کرده است. ارتش آزاد سوريه شامگاه دوشنبه با صدور بيانيه ای اعلام کرد که شورايی نظامی تشکيل داده و از اين پس عمليات خودرا عليه نيروهای دولتی تا زمان سرنگونی نظام بشار اسد افزايش می دهد.

ممنوعيتی که دولت سوريه برای حضور و رفت و آمد آزادانه بيشتر خبرنگاران رسانه های خارجی در مکان ناآرامی ها قرار داده تایید اخبار دریافت شده را با مشکل روبرو کرده است.

سازمان اطلاعات نيروی هوايی ارتش سوريه به همراه سازمان اطلاعات نظامی اين کشور، وظيفه پيشگيری از جداشدن افسران از نيروهای دولتی را بر عهده دارند. اين دو سازمان امنيتی تا کنون نقش پر رنگی در سرکوب اعتراض ها ايفا کرده اند.

بنا بر اعلام سازمان ملل متحد، تا کنون بيش از ۳۵۰۰ نفر در جريان سرکوب اعتراض های سوريه کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG