لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۰

دانش آموزان محروم؛ قربانی آتش سوزی مدارس


یک دختر دانش آموز در آتش سوزی کلاس درس در روستای درودزن از ناحیه دست ها و صورت دچار سوختگی شده است.
یک دختر دانش آموز در آتش سوزی کلاس درس در روستای درودزن از ناحیه دست ها و صورت دچار سوختگی شده است.

به دنبال وقوع سومين آتش سوزی در مدارس کشور، وزير آموزش و پرورش هشدار داد که اگر بودجه درخواستی وی تامين نشود، حوادث ناگوار در مدارس تکرارمی شود.


محمود فرشيدی، وزيرآموزش و پرورش حدود دو ماه پيش درگفت وگو با خبرگزاری مهر خبر داده بود اگر حادثه‏ ای مانند مدرسه سفيلان رخ دهد برای پاسخگويی به افکار عمومی استعفا می دهد . حوادث آتش سوزی درایران بیشتر در فصل سرما رخ می دهد که فرسودگی وسايل گرمازا و استاندارد نبودن آن دليل اصلی بيشتر اين آتش سوزی ها است.


چهار آتش سوزی در يک ماه


در يک ماه گذشته سه حادثه آتش سوزی در سه مدرسه رخ داده است. اول بار دانش آموزان مدرسه ابتدايی در سروستان فارس طعمه حريق شده و تعدادی از دانش آموزان دچار سوختگی شدند.



حوادث آتش سوزی درایران بیشتر در فصل سرما رخ می دهد که فرسودگی وسايل گرمازا و استاندارد نبودن آن دليل اصلی بيشتر اين آتش سوزی ها است.

دومين حادثه در روستای درودزن از توابع شهرستان مرودشت و بر اثر اشتعال بخاری رخ داد که منجر به سوختگی شديد هشت دانش آموز اين مدرسه شد.


آتش سوزی سوم در مدرسه هفته گذشته، در مدرسه‏ای در روستای «المنی»واقع در استان لرستان رخ داد که در آن مرتضی داوری، معلم مدرسه، بخاری آتش‏ گرفته را از کلاس درس خارج کرد و در پی اين اقدام از ناحيه سر و صورت و به شدت دچار سوختگی شد. در اين حادثه تلاش معلم مدرسه برای نجات جان دانش آموزان سبب شد تا به دانش آموزان آسيبی نرسد.


آسيب های جدی


روزنامه کيهان در شماره روز يک شنبه، ۱۷ دی ماه، خود خبر ديگری از آتش سوزی در مدرسه آهنگران بخش رودبست بابلسر را منتشر کرد. اين روزنامه خبر داد در جريان اين حادثه حسن عسگری نسب، معلم مدرسه که مديريت و خدمتگزاری اين واحد آموزشی را برعهده دارد، با جداسازی منبع نفت و بغل کردن بخاری توانست اين وسيله را که شعله های آتش از آن زبانه می کشيد، به بيرون کلاس هدايت کند.


کيهان در ادامه خبرداده اين معلم از ناحيه دست ها، صورت و پای چپ به شدت دچار سوختگی شده است. تعداد دانش اموزان کلاسی را که در آن آتش سوزی رخ داده ۵۵ نفر ذکر شده است.


از ميان دانش آموزانی که در اين حوادث دچار سوختگی شدند، بيشترين آسيب به هشت دانش آموز مدرسه ابتدايی روستای درودزن وارد شد.


به گفته دکتر علی اکبر محمدی، رييس بيمارستالن سوانح سوختگی شيراز، پوست صورت هفت نفراز دانش آموزان به طور کامل در آتش سوخته بود. سايت خبری « فارس نگار» در شيراز به نقل از دکتر محمدی همچنين خبر داد که «ده انگشت يکی از دانش آموزان و پنج انگشت ديگر دانش آموز اين سانحه به طور کامل قطع شده است ».


پنهان کاری آموزش و پرورش


وزارت آموزش و پرورش از انتشار اخبار مربوط به آتش سوزی و سوانح مشابه در مدارس کشور به شدت جلوگيری می کند تا جايی که خبر آتش سوزی و سوختن هشت دانش آموز مدرسه ابتدايی روستای دورودزن تنها زمانی علنی شد که محمد نيازی رييس سازمان بازرسی کل کشور در اوخر آذر ماه و پانزده روز بعد از وقوع حادثه آن را فاش کرد.


از هنگام علنی شدن سوختگی شديد هشت دانش آموز مدرسه ابتدايی درود زن تا کنون مسوولان آموزش و پرورش فارس از هر گونه موضع گيری درباره اين خبرخودداری کرده اند.



وزير آموزش و پرورش در پاسخ به اصرار خبرنگاران رسانه ها مبنی بر وعده استعفا در صورت بروز آتش سوزی و حوداث ناگوار در مدارس، خطاب به آنان گفته «فکر می کنيد مشکل با استعفای من حل می شود؟ »

تازه ترين اخباری که آتش سوزی درمدارس روستای المنی لرستان، و روستای رودبست بابلسر، در دو روز اخير منتشر شد نيز دست کم يک هفته پس از وقوع حادثه بوده است.


خبرگزاری ايسنا روز شنبه گذشته گزارش داد محمود فرشيدی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اين که«چرا اخبار حوادث کنونی مدارس با پنهان کاری آموزش و پرورش مواجه شده و به عنوان مثال خبر حادثه مدرسه روستای درودزن ۱۵ روز بعد از رخداد، آن هم نه از طرف آموزش و پرورش بلکه از سوی مسوولی ديگر به اطلاع رسانه ها رسيد»گفته:«مقصودتان از پنهان کاری را متوجه نمی شوم، از روزی که حادثه مدرسه درودزن رخ داد، آموزش و پرورش بلافاصله گروه خود را به منطقه اعزام کرده و همچنان معالجه دانش آموزان را ادامه می دهد».


وعده و تهديد


وزير آموزش و پرورش همچنين در پاسخ به اصرار خبرنگاران رسانه ها مبنی بر وعده استعفا در صورت بروز آتش سوزی و حوداث ناگوار در مدارس، خطاب به آنان گفته «فکر می کنيد مشکل با استعفای من حل می شود؟ »


آقای فرشيدی پيشتر و در واکنش به انتشار خبر دو آتش سوزی اول در مدارس کشور، از «تعيين مبصر بخاری برای هر کلاس» به عنوان يکی از برنامه های وزارتخانه متبوع خود برای پيشگيری از تکرار آتش سوزی ياد کرد. وی همچنين وعده داده بود که مدارس کشور را به بخاری های ليزری تجهيز خواهد شد.


به رغم همه اين وعده ها روز گذشته، وزير آموزش و پرورش در سخنانی تهديد آميز که خبرگزاری های ايسنا و فارس آن را منتشر کردند، اعلام کرد«دوست ندارم اين را بگويم، اما بايد همه به کمک آموزش و پرورش بيايند، زيرا در غير اين صورت حوادث ناگوار در مدارس تکرار خواهد شد».


فرشيدی همچنين گفته که خريد هر بخاری ليزری که مناسب ترين وسيله گرمايشی مدارس هستند، ۸۵ هزار تومان هزينه در بر دارد که با احتساب ۶۷۰ هزار کلاس درس در کشور، وزارت آموزش و پرورش برای تغيير سيستم گرمايشی مدارس به ۵۷ ميليارد تومان بودجه نياز دارد، اما اعتباری وجود ندارد.


XS
SM
MD
LG