لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۲

تاريخچه بازيهای آسيايی


افتتاحیه پانزدهمین بازی های آسیایی در قطر
افتتاحیه پانزدهمین بازی های آسیایی در قطر

رادیو فردا با توجه به برگزاری بازی های آسیایی دوحه در چند قسمت مروری دارد بر تاریخچه برگزاری بازی های آسیایی و نتایجی که تیم های ملی ایران در این بازی ها به دست آورده اند.


مقام چهارم برای ایران در سومین دور بازی های آسیایی توکیو


بازيهای آسيايی سال ، ۱۳۳۷-۱۹۵۸، سومين دوره بود که در توکيو برگزار شد. ۱۶۹۲ ورزشکار زن و مرد از ۲۰ کشور در ۱۵ رشته ورزشی با هم رقابت کرد ند.


ايران ۱۱۲ ورزشکار در نه رشته شرکت داده بود که از اين تعداد چهار نفر، دختران ورزشکار بودند. سودابه حسنی در پرتاب وزنه، مهوش آگاه در پرش طول، عطيه درخشان و اعظم خطيب زنجانی در تنيس روی ميز تیم ورزشی دختران ایران در بازی های آسیایی بودند.


در جدول مدال ها نام ايران پس از ژاپن، فيليپين و کره جنوبی در رديف چهارم قرار گرفت . جمع کل مدال های ایران ۳۲ مدال بود که هفت تای آنها طلا بود.


فوتبال ايران با دو شکست چهار بر صفرمقابل اسراييل و پنج بر صفردر برابر کره جنوبی از دور مسابقات خارج شد

حسن رهنوردی، جلال منصوری و فيروز پژهان در وزنه برداری، امامعلی حبيبی، عباس زندی و غلامرضا تختی مدال آوران طلایی کشتی ايران بودند. محمود خليق رضوی هم تنها مدال طلای دو و ميدانی را در۱۵۰۰ متر کسب کرد.


واليبال ايران برای نخستين بار بر سکوی دوم آسيا ايستاد و فوتبال ايران يکی از بدترين نتايج تاريخ را کسب کرد و با دو شکست چهار بر صفر مقابل اسراييل و پنج بر صفر در برابر کره جنوبی از دور مسابقات خارج شد.


جالب اين که باز هم چون دوره قبل، تيم فوتبال چين تايپه پس از پيروزی بر کره جنوبی در بازی فينال به مقام قهرمانی رسيد.


دومین دوره بازيهای آسيايی در مانیل بدون حضور ایران


دومين دوره مسابقات بازيهای آسيايی در سال، ۱۳۳۳ - ۱۹۵۴، در مانيل ، پايتخت فيليپين برگزار شد. ايران که دوران بعد از سقوط دولت مصدق و تجربه مشکلات اقتصادی را مي گذراند در بازيها شرکت نکرد. در جمع ورزشکاران ۱۹ کشور در مانيل حضور داشت ند و برای نخستين بار مشتزنی و کشتی هم در برنامه بازي ها گنجانده شد ه بود .


به اين ترتيب جمع رشته های ورزشی در باز ی های آسيايی مانيل به هشت رشته افزايش يافت. ۱۲۴۱ ورزشکار در اين هشت رشته به پيکار پرداختند. در پابان ژاپن با ۳۸ مدال طلا، فيليپين ميزبان بازی ها با ۱۴ و کره با هشت مدال طلا ، مقام های اول تا سوم را به دست آوردند.


ايران که دوران بعد از سقوط دولت مصدق وتجربهمشکلات اقتصادی را ميگذراند در بازيها شرکت نکرد

تیم ملی فوتبال هند که در دوره قبل با پيروزی یک بر صفر بر تيم فوتبال ايران به مقام قهرمانی رسيده بود، در بازيهای آسيايی ۱۹۵۴ نتوانست موفقیت خود را تکرار کند .


این درحالی بود که تايوان شگفتی ساز مسابقات شد وبا این که برای نخستين بار در بازي ها ی آسیایی حضور يافته بود ، با شکست دادن کره در فينال، قهرمان رشته فوتبال شد . کره و برمه مکانهای دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.


نخستین دوره بازي های آسيايی در دهلی نو


نخستين دوره بازي های آسيايی در سال ، ۱۳۳۰ - ۱۹۵۱، در دهلی نو برگزار شد. ۱۱ کشور در اين بازي ها شرکت داشتند که فقط ايران و افغانستان از غرب آسيا بودند. بقيه کشورها عبارت بودند از برمه، نپال، سيلان، اندونزی، ژاپن، فيليپين، سنگاپور، تايلند و هند که ميزبانی بازي ها را به عهده داشت .


تعداد ورزشکاران شرکت کننده ۴۸۹ نفر بو د که درشش رشته ورزشی وزنه برداری، بسکتبال، دو و ميدانی، فوتبال، شنا و شيرجه و دوچرخه سواری رقابت کردند.


ايران در میان ۱۱ کشور شرکت کننده در جدول رده بندی مدال ها با هشت طلا، شش نقره و دو برنز پس از ژاپن و فيليپين در مکان سوم ايستاد.


بیشتر مدال های طلای ايران را وزنه برداران کسب کردند . به جز يک طلا که علی باغبانباشی در دوی پنج هزار متر بر سينه آويخت .


طلایی های وزنه برداری ايران را جعفر سلماسی، محمود نامجو، رسول رييسی، حسن فردوس، لئو کروکچيان، فيروز پژهان و حسن رهنوردی تشکیل می دادند .


بازيکنان ايران که به صف ايستاده و از ترور رزم آرا بی خبر بودند و بسياري از آنهاانگليسی نميدانستند فکر کردند نخست وزير از تلاشهای آنان قدردانی کرده است

تيم فوتبال ايران بر سکوی دوم ايستاد و بسکتبال سوم شد. ديدار تيم های فوتبال ايران و ژاپن در مرحله نيمه نهايی در شرايطی برگزار شد که ساعاتی قبل از آن سپهبد رزم آرا نخست وزير وقت ايران توسط يکی از فدائيان اسلام در تهران ترور شده بود.


پيش از مسابقه بلندگوی استاديوم به زبان انگليسی يک دقيقه سکوت اعلام کرد. بازيکنان ايران که به صف ايستاده و از حادثه بی خبر بودند و بسياري از آنها انگليسی نمي دانستند ، فکر کردند نخست وزير از تلاشهای آنان قدردانی کرده است. پس ار یک دقیقه سکوت کف زدند و بعد ژاپن را شکست دادند.


XS
SM
MD
LG