لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۶

جایگزینی حمید بقایی با روح‌الله احمدزاده در منصب رياست ميراث فرهنگی


روح‌الله احمدزاده کرمانی، استاندار پیشین فارس
روح‌الله احمدزاده کرمانی، استاندار پیشین فارس
محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، طی حکمی روح‌الله احمدزاده کرمانی را به سمت معاون رئیس جمهوری و ریاست «سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» و به جای حمید بقایی منصوب کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، این جابجایی در حالی صورت می‌گیرد که شدت حمله‌ها به شماری از حلقه اطرافیان محمود احمدی‌نژاد بالا گرفته و مجلس، تحقیق و تفحص از دوران ریاست حمید بقایی بر سازمان میراث فرهنگی را در دستور کار خود قرار داده‌است.

همچنین سایت «الف»، وابسته به احمد توکلی، نماینده مجلس، به تازگی در گزارشی مفصل، از حمید بقایی به عنوان «یکی از مفسدان اقتصادی حلقه دولت» یاد کرد و گفت وی برای واگذاری یک پروژه ۴۵۰ میلیارد تومانی به یک شرکت خصوصی تلاش کرده و در آن دست داشته‌است.

سایت الف با انتشار نامه‌های مرتبط با واگذاری پروژه «تالارهای بین‌المللی ایران» در کیش، از دستور بقایی برای پرداخت مبلغ ۵ میلیارد تومان در وجه شرکت فیاک کیش نوشته‌است.

بنابر اسناد منتشره الف، شرکت فیاک کیش با مدیریت خانواده فیضوی یوسفی در تاریخ اول تیر ۱۳۸۹ به ثبت می‌رسد و تنها دو روز بعد از ثبت شرکت، یک قرارداد ۴۵۰ میلیارد تومانی به این شرکت واگذار می‌شود و دو روز پس از آن نیز مبلغ ۵ میلیارد تومان به حساب این شرکت واریز می‌شود.

در نامه یکی از مدیران سازمان منطقه آزاد کیش به بقایی، آمده که «هنوز این پروژه مراحل قانونی از طریق ترک تشریفات را طی نکرده‌است» اما با توجه به «دستور بقایی» مبلغ ۵ میلیارد تومان در وجه شرکت فیاک کیش واریز شده‌است.

همچنین سایت «ندای سبز آزادی» چندی پیش از «احضار و بازجویی چندساعته اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی برای دومین بار پیاپی طی چند روز گذشته» خبر داده بود.

از سوی دیگر، سایت الف از دستگیری شخصی به نام «کیا پاشا» خبر داده‌است که به نوشته این سایت، از دوستان ۲۰ ساله رئیس دفتر ریاست جمهوری است و در زمان تصدی مسئولیت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سازمان ایرانگردی و جهانگردی توسط اسفندیار رحیم مشایی، مشاور رسمی وی بوده‌است.

پیش از این اسفندیار رحیم مشایی، طی حکمی کیا پاشا را به عنوان سرپرست هسته گزینش نهاد ریاست‌جمهوری منصوب کرده بود.

رئیس دولت دهم، پیش از این، حمید بقایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی را با حفظ سمت به عنوان معاون اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری منصوب کرده و بدین ترتیب اسفندیار رحیم‌مشایی را از این سمت برکنار کرده بود.

همچنین محمود احمدی‌نژاد پیشتر حمید بقایی را به عنوان نماینده ویژه منصوب کرده بود که با مخالفت نمایندگان و رهبر جمهوری اسلامی، وی به سمت مشاور انتخاب شد.

در هفته اخیر برخی از رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان خبر داده‌اند که خریدار خودروی محمود احمدی‌نژاد به قیمت دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، از بدهکاران عمده به نظام بانکی ایران است و رقم بدهی‌های وی ۱۲۰ میلیارد تومان است.

همچنین گفته می‌شود که این سرمایه‌دار که نامش فاش نشده، از نزدیکان حمید بقایی است.
XS
SM
MD
LG