لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۵

افزايش بی سابقه سرقت مواد هسته ای در جهان


محمد البرادعی نسبت به پیدا نشدن مواد هسته ای سرقت شده ابراز نگرانی کرده است. (عکس از AFP)
محمد البرادعی نسبت به پیدا نشدن مواد هسته ای سرقت شده ابراز نگرانی کرده است. (عکس از AFP)

محمد البرادعی، روز دوشنبه ششم آبان ماه، در بخشی از گزارش سالانه خود به مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که از تابستان سال ۲۰۰۷ تا تابستای سال جاری ميلادی ۲۵۰ مورد سرقت مواد هسته ای و راديو اکتيو در سطح جهان گزارش شده است.


او افزود: «امکان دسترسی گروه های تروريستی به اين مواد هسته ای و راديو اکتيو يک خطر بسيار جدی است و بدتر اينکه تاکنون بسياری از اين مواد سرقت شده کشف نشده است.»


با این وجود به گزارش نيويورک تايمز، مقام های آژانس بين المللی انرژی اتمی و کارشناسان هسته ای درباره اين موضوع گفته اند که مجموع مقدار مواد راديو اکتيوی که در سطح جهان سرقت شده است، حتی برای ساخت يک بمب آلوده کننده هسته ای (بمب کثيف که تنها مواد راديو اکتيو را در فضا پخش می کند) هم کفايت نمی کند.


با اين حال نیویورک تایمز نوشته است که به اعتقاد کارشناسان هسته ای، سرقت اين مواد که می تواند نشانگر وجود بازار خريدارانی برای آن ها باشد، مايه نگرانی است به ويژه اگر اين مواد راديو اکتيور به دست تروريست ها بيفتد و از آن برای ساخت بمب های کوچک راديو اکتور استفاده کنند.


  • «امکان دسترسی گروه های تروريستی به اين مواد هسته ای و راديو اکتيو يک خطر بسيار جدی است و بدتر اينکه تاکنون بسياری از اين مواد سرقت شده کشف نشده است.»
محمد البرادعی

پروفسور کريستينا هانسل، از مرکز «مطالعات عدم گسترش سلاح های هسته ای» در مونتری آمريکا در اين باره به نيويورک تايمز می گويد: «بی شک انفجار بمب های رادیو اکتيو خطری ست جدی برای سلامتی شهروندان، اما وحشتی که اين گونه بمب ها بين مردم ايجاد می کند به مراتب بيشتر است.»


بمب های کثيف، يا بمب های آلوده کننده، بمب هايی هستند که با قراردادن مقدار کمی مواد منفجره در کنار محفظه ای پر از مواد راديو اکتيو ساخته می شوند. با انفجار اين بمب ها، که ممکن است آثار تخريبی چندانی هم نداشته باشد، هوای بخش وسيعی از منطقه محل انفجار آلوده به مواد راديواکتيو می شود.


به گفته پروفسور هانسل، سرقت اين ماد راديو اکتيور در کشور های سابق اتحاد جماهير شوری که برنامه های گسترده هسته ای داشتند باعث نگرانی است، اما اينگونه سرقت ها در همه جای دنيا می تواند اتفاق بيفتد. به گفته او به عنوان نمونه، يک شرکت نفتی که در سودان به حفاری مشغول است گزارش داده است که يک وسيله راديو اکتيو آن شرکت که صرفا کاربرد حفاری داشته، به سرقت رفته است.


XS
SM
MD
LG