لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۷

شادی و جشن سال نو در«بيت لحم»


محل تولد عیسی مسیح در بیت لحم که با ستاره نقرای مشخص شده است.
محل تولد عیسی مسیح در بیت لحم که با ستاره نقرای مشخص شده است.

هزاران نفر از مردم، روحانی های مسيحی و کودکانی که لباس بابانوئل پوشيده بودند، روز يکشنبه در خيابان های بيت لحم کريسمس را جشن گرفتند.


شهر بيت لحم که محل تولد عيسی مسيح است، هرساله اين شهر پذيرای مسيحيان خاورميانه و جهانگردانی است که برای بزرگداشت تولد پيامبر مسيحيان به اين شهر کوچک می آيند.


شبکه تلويزيونی سی ان ان در گزارشی از بيت لحم خبر داد که برای بسياری از جهانگردها، حضور در زادگاه عيسی مسيح در روز تولد وی، احساس ويژه ای دارد و آنها با جشن و پايکوبی شادی خود از حضور در اين شهر را نشان می دهند.


پاپ و پيام حمايت از کودکان


در همين حال، پاپ بنديکت شانزدهم، رهبر کاتوليک های جهان هم در مراسم کريسمس و تولد عيسی مسيح در کليسای سنت پيتر در واتيکان، از تمام مسيحيان خواست به کودکان دنيا توجه کنند و آنها را نجات دهند.


پاپ گفت: «فرزند بيت لحم از ما می خواهد که به فکر نجات تمامی کود کان زاده شده و زاده نشده باشيم و آنها را از دنيای خشونت و سواستفاده و نظامی گری خلاص کنيم.»


جشن و سياست


جشن امسال بدون موضع گيری سياسی نبود و رهبران مسيحی برای پايان درگيری و خشونت در سرزمين مقدس دعا کردند.


میشل صباح، اسقف اعظم کليسای کاتوليک اورشلیم که مجبور شد به دليل وجود ديوار حائل، که ميان بيت لحم و اورشليم کشيده شده، مسافتی طولانی را با خودرو خود طی کند، آرزو کرد کشمکش در منطقه هر چه زودتر تمام شود.


جشن امسال بدون موضع گيری سياسی نبود و رهبران مسيحی برای پايان درگيری و خشونت در سرزمين مقدس دعا کردند

وی پس از اجرای مراسم مذهبی گفت:«درگيری و زد و خورد و خشونت در منطقه بيش از حد طولانی شده و دعا می کنيم هر چه زودتر صلح در اين سرزمين مقدس فراگير شود.».


میشل صباح از تمامی اسراييلی ها و فلسطينی ها خواست به وجدان خود مراجعه کنند و گفت خداوند در هر دين و مذهبی سفارش به صلح و دوستی کرده است.


محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی هم که در اين مراسم شرکت کرده بود، فرارسيدن کريسمس را به تمام هموطنان مسيحی خود تبريک گفت و در ادامه به ديدار اخير خود با نخست وزير اسراييل اشاره کرد و گفت اين ديدار شروعی خوب بوده است.


شهری در فقر


زادگاه عيسی مسيح از ۱۰ سال پيش تاکنون وضعيت بدی گذرانده و وضعيت اقتصادی و معيشتی ساکنان آن رو به وخامت می رود.


در شش سال گذشته، ۳۰۰۰ تن از ساکنان اين شهر مهاجرت و شهر را ترک کرده اند و درصد بيکاری در اين بيت لحم به بيش از ۶۰ درصد رسيده است. ويکتور بارتارسه، شهردار بيت لحم به سی ان ان گفته مراکز دولتی در چند ماه اخير به کارکنان خود حقوق پرداخت نکرده اند و شهر اين روزها رونق خاصی ندارد.


بيشتر درآمد شهر از راه توريسم و حضور جهانگردان است که در سال های گذشته و با بالا گرفتن درگيری ها و نصب ديوار حائل و وجود تدابير امنيتی شديد، جهانگردان کمتر به شهر بيت لحم سفر می کنند.


XS
SM
MD
LG