لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

محاکمه متهم به جاسوسی برای ايران


گروهبان دانیل جیمز تا پایان بررسی اتهام جاسوسی در زندان به سر می برد.
گروهبان دانیل جیمز تا پایان بررسی اتهام جاسوسی در زندان به سر می برد.

نخستين جلسه دادگاه رسمی دانيل جيمز، افسر انگليسی که متهم به جاسوسی برای جمهوری اسلامی است، روز جمعه در لندن برگزار شد.


خبرگزاری رویترز خبر داد با توجه به حساسیت ویژه پرونده، جزییات این دادگاه و روند آن به صورت عمومی منتشر نمی شود.


اين افسر انگليسی که محل خدمت وی افغانستان بوده، متهم است که اسرار نظامی و نقشه های سری را در اختيار بيگانگان گذاشته که در اين پرونده، منظور از بيگانه، جمهوری اسلامی ايران است.


گروهبان دانيل جيمز، مترجم يکی از فرماندهان انگليسی ناتو در افغانستان بوده که متهم به جاسوسی برای بيگانه است.


سوابق گروهبان دانيل جيمز نشان می دهد که وی به شکل مبهمی ناگهان سر از مترجمی فرمانده نظامی انگليسی ناتو در افغانستان درآورده است.


دانيل جيمز که در حال حاضر ۴۴ سال دارد، در ايران متولد شده و ضمن خدمت در نيروی نظامی، به شکل نيمه وقت، تدريس رقص سالسا هم می کرده است.


ماموران بررسی سوابق وی گفته اند که ازدواج دانيل جيمز با همسرش، آلتيا هارالامبوس، برای دستيابی به اجازه اقامت در بريتانيا بوده است.


دانيل جيمز، از مادری ايرانی در ايران متولد شده و نام وی اسماعيل قماسی بوده است. از سال ۱۹۸۶، وی نام خود را به دانيل جيمز تغيير داده و به زبان فارسی و پشتو تسلط کامل دارد.


جيمز به مدت ۱۹ سال در ارتش خدمت کرده و به دليل تسلط به زبان فارسی و پشتو که زبان بیشتر مردم افغانستان است، به این کشور اعزام شده بود.


در کيفر خواست وی آمده گروهبان دانيل جيمز، دوم نوامبر ۲۰۰۶، ۱۱ آبان ۱۳۸۵، روی يکی از خطوط ارتباطی با شخص سومی صحبت کرده و اطلاعاتی را انتقال داده که به گفته دست اندکاران پرونده، «برای دشمن» مفيد بوده است .


جلسه دادرسی پرونده بدون هيچ گونه اطلاع رسانی برگزار شده و قاضی دادگاه اعلام کرده به دليل حساسيت بالای اين پرونده، جلسات دادگاه ضبط می شود.
XS
SM
MD
LG