لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۰

بوش ۱۴۵ ميليارد دلار بودجه درخواست می کند


رییس جمهور آمریکا شاید در تایید بودجه برای عملیات نطامی عراق و افغانستان با کنگره دچار چالش شود.
رییس جمهور آمریکا شاید در تایید بودجه برای عملیات نطامی عراق و افغانستان با کنگره دچار چالش شود.

جورج بوش، رييس جمهور آمريکا، امروز لايحه بودجه درخواستی خود برای ادامه عمليات نظامی آمريکا در عراق و افغانستان را به کنگره ارايه می دهد.


اين در حالی است که کنگره آمريکا با اکثريت دموکرات ها هنوز موافق سياست های رييس جمهوری آمريکا در عراق نيست و حتی سنای آمريکا در قطعنامه ای بدون الزام، از سياست خارجی دولت آمريکا در عراق انتقاد کرده است.


به گزارش آسوشيتد پرس، در لايحه درخواستی رييس جمهور آمريکا، مبلغ ۱۴۵ ميليارد دلار و يا ۱۱۲ ميليارد يورو مطرح شده که برای سال مالی ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ درخواست شده است.


آقای بوش ۱۰۰ ميليارد دلار بودجه اضافی درخواست کرده، آن هم در حالی که بودجه فعلی و مصوب سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ بالغ بر ۷۰ ميليارد دلار بوده است.


اين درخواست افزايش بودجه در حالی مطرح شده که نمايندگان سنا در قطعنامه بدون الزام خود، با فرستادن بيش از ۲۱ هزار نيروی نظامی اضافی آمريکا به عراق مخالفت کرده اند و ممکن است کنگره در دادن بودجه به رييس جمهور، با مشکل مواجه شود.


آقای بوش ۱۰۰ ميليارد دلار بودجه اضافی درخواست کرده، آن هم در حالی که بودجه فعلی و مصوب سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ بالغ بر ۷۰ ميليارد دلار بوده است

دموکرات ها که از ماه ژانويه کنترل کنگره را دردست گرفته اند، با شعار کنترل اوضاع درباره جنگ عراق توانستند پيروز انتخابات باشند در نتيجه اين احتمال وجود دارد که همکاری کنگره با رييس جمهور دچار چالش هايی شود که موافق با سياست های جورج بوش نباشد.


راب پورتمن، مسوول تنظيم بودجه کاخ سفيد در گفت و گو با شبکه تلويزيونی سی ان ان، اعلام کرده بودجه درخواستی رييس جمهور، صرف نيروهای نظامی آمريکا که در عراق و افغانستان مستقر هستند، می شود.


وی افزود: استراتژی جديد بوش اين است که در مبالغ درخواستی خود، بودجه کامل را در اختيار داشته باشد و نقشه پاکسازی بغداد از شر شورشی ها و تروريست ها را عملی کند.


به گزارش مرکز بررسی بودجه کنگره، ماليات دهندگان آمريکايی از سال ۲۰۰۱ تاکنون و در جنگی که از آن «جنگ عليه ترور» ياد می شود، مبلغ ۵۰۳ ميليارد دلار هزينه کرده اند.


اين مبلغ در سال آينده به بيش از ۷۰۰ ميليارد دلار می رسد.


اين نخستين باری است که جورج بوش، بودجه در خواستی خود برای عمليات نظامی را در بودجه سالانه گنجانده و آن را درخواست می کند. پيش از اين بيشتر درخواست بودجه نظامی، خارج از بودجه مصوب سالانه درخواست می شد.


هرچند برخی کارشناسان می گويند که رييس جمهور آمريکا اين کار را برای گرفتن بودجه از دموکرات ها انجام داده، آقای پورتمن، اين نظر را رد کرده و می گويد: اين کامل ترين و با جزييات ترين بودجه است و ما ريز مخارج نظامی را لحاظ کرده ايم.


اين در حالی است که سال مالی کاخ سفيد از اول اکتبر۲۰۰۷، هفتم مهر ۱۳۸۶، آغاز می شود و ممکن است هزينه های جنگ آمريکا در عراق و افغانستان، در مبالغ دريافتی ماليات شهروندان، تاثير داشته باشد.


XS
SM
MD
LG