لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۶

درخواست ۳۳ زندانی سیاسی برای پایان دادن به حصر موسوی و کروبی


۳۳ تن از زندانیان سیاسی در زندان اوین به مناسبت دویستمین روز حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی به همراه همسرانشان، بیانیه‌ای را از داخل زندان صادر کرده‌اند و خواستار پایان دادن به حصر خانگی «رهبران جنبش سبز» شده اند.

به گزارش وبسایت کلمه، در این بیانیه آمده است: «ما زندانیان سیاسی امضاکننده این بیانیه ضمن محکوم کردن بازداشت غیرقانونی رهبران جنبش سبز که بیش از هرچیز به عملیات آدم‌ربایی و گروگان‌گیری شباهت دارد، اعلام می‌داریم راهی که می‌تواند به خروج کشور از بحران فزاینده‌ی فعلی کمک کند و مانع از تحمیل هزینه‌های بیشتر به منافع ملی شود، پایان بخشیدن به حبس ظالمانه‌ی آقایان موسوی و کروبی است.»

این زندانیان در بیانیه خود گفته اند: «برای ملت ما به خوبی روشن است که موسوی و کروبی که هردو از بلندپایه‌ترین چهره‌های مدیران این نظام بوده‌اند؛ جرمشان تنها و تنها دفاع از رای مردم و اعتراض به کودتای انتخاباتی بوده که رسوایی آن امروز پیش از گذشته آشکار شده است.»

شماری از فعالان سیاسی از جمله مصطفی تاجزاده، محسن میردامادی، عبدالله رمضان زاده، فیض الله عرب سرخی و علیرضا رجایی از جمله امضا کنندگان این بیانیه هستند.

در این بیانیه آمده است: «به راستی مقامات ارشد نظام، که دائم بر طبل قانون‌گرایی می‌کوبند و قانون را فصل‌الخطاب اعلام می‌کنند و با توسل به این شعار، برچسب اغتشاش و فتنه را بر تجمع‌های اعتراضی و مشروع میلیون‌ها شهروند معترض می‌زنند و خود زمینه‌ساز سرکوب خشونت‌آمیز مردم می‌شوند، چگونه بدون طی روند حقوقی و قانونی و انجام هیچ‌گونه محاکمه و صدور حکمی، حبس خانگی آقایان موسوی و کروبی را توجیه می‌کنند؟»

غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه پیشتر برای نخستین بار به عنوان یک مقام رسمی، به حصر خانگی میرحسین موسوی و زهرا روهنور و مهدی کروبی واکنش نشان داده و گفت که «حصر خانگی آنها به نفع خودشان است.»

فاطمه کروبی، برای انجام امور پزشکی مدتی است که از حصر خارج شده و این در حالی است که بنا درخواست مهدی کروبی، محل حصر وی برای آسایش همسایه‌ها به مکان دیگری انتقال یافته است.

زندانیان سیاسی در نامه خود گفته اند: «مسئولان امروز جمهوری اسلامی به طور یقین به خوبی واقف هستند که امواج دمکراسی‌خواهی در منطقه، که یکی از مبادی قطعی آن وقوع جنبش سبز در ایران است، با ماهیت فرامرزی آن در تدوام خود مرزهای کشور ما را نیز در خواهد نوردید.»

عیسی سحرخیز، قاسم شعله سعدی، محمد سیف زاده، عبدالله مومنی، بهزاد نبوی و حسن یونسی از جمله دیگر زندانیانی هستند که این نامه را امضا کرده اند.

حبس خانگی میرحسین موسوی، مهدی کروبی، زهرا رهنورد و فاطمه کروبی در حالی صورت گرفت که آنها اعلام کرده بودند حاضرند در یک دادگاه صالحه به اتهامات خود پاسخ دهند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی بر این پافشاری داشتند که در انتخابات تقلب شده، و در حالی که شماری از اعضای شورای نگهبان علنا از یک کاندیدا حمایت کرده‌اند نمی‌توانند مرجعی دوباره برای رسیدگی به شکایات باشند.

بسیاری از اصلاح‌طلبان نیز در دادگاه‌های موسوم به «کودتای مخملی» به طور دسته‌جمعی به خاطر به چالش کشیدن نتایج انتخابات به محاکمه کشیده شدند.

این در حالی است که جمع زیادی از اصولگرایانی که موسوی و کروبی را «فتنه‌گر» خوانده، خود در ماه‌های اخیر از یک برنامه سازمان‌دهی شده از سوی دولت محمود احمدی‌نژاد برای پیروزی در انتخابات سخن می‌گویند؛ برنامه‌ای که به گفته خود احمد جنتی، دبیر سابقا حامی محمود احمدی‌نژاد، پول‌های کلانی برای آن خرج شده است.

بنا به تصریح، صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، بدون رضایت اعلام آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، حبس میرحسین موسوی و مهدی کروبی امکان‌پذیر نبوده است.
XS
SM
MD
LG