لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۵

چین: کشورهای غربی در مورد ایران احساسی برخورد نکنند


هونگ لی، سخنگوی وزارت خارجه چین
هونگ لی، سخنگوی وزارت خارجه چین
سخنگوی وزارت خارجه چین، روز پنجشنبه با ابراز نگرانی از وضعیتی که پس از حمله به سفارت بریتانیا به وجود آمده، از کشورهایی که به این ماجرا واکنش نشان دادند خواست برخورد احساسی نکنند و واقعگرایانه تصمیم بگیرند.

هونگ لی، سخنگوی وزارت خارجه چین، گفت: «ما امیدواریم کشورهایی که درگیر این ماجرا هستند، آرامش، عقلانیت و خویشتنداری خود را حفظ کنند تا از اقدامات احساسی که می‌تواند به این تنش دامن بزند جلوگیری کنند.»

سخنگوی وزیر خارجه چین تاکید کرد: «چین واکنش‌های سنگین کشورهای ذیربط بر سر این رویداد را به دقت زیر نظر داشته و نگران دامنه دار شدن این وضع است.»

گروهی از «دانشجویان بسیجی» عصر روز سه شنبه به سفارت بریتانیا در تهران هجوم برده و این محل را همراه با باغ قلهک برای ساعت‌ها به اشغال خود در آوردند.

حمله به سفارت بریتانیا و باغ قلهک که در اختیار این کشور است با تخریب‌های گسترده همراه شده است و مهاجمان شیشه‌های تمام ساختمان‌های واقع در این محل را شکستند و اسناد و مدارک درون سفارت را به بیرون ریختند.

این اقدام موجی از واکنش‌های شدید بین المللی را به دنبال داشت و شورای امنیت سازمان ملل، کشورهای بریتانیا، آمریکا، روسیه و فرانسه حمله یاد شده را به شدت محکوم کردند. چین که روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران دارد، نیز به انتقاد از این حرکت پرداخته است. آلمان و فرانسه سفیران خود را روز چهارشنبه از ایران فراخواندند.

بریتانیا روز چهارشنبه سفارت ایران در لندن را تعطیل کرده و تمامی کارکنان سفارت را از خاک خود اخراج کرد. مقامات لندن می‌گویند حمله روز سه شنبه به سفارت بریتانیا در تهران، بدون اطلاع و آگاهی و یا هماهنگی با برخی از مقامات دولتی و حکومتی، امکان پذیر نبوده است.

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در نشست بروکسل موافقت کردند که تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را به ۱۸۰ شخصیت و شرکت ایرانی دیگر گسترش دهند ولی بر سر تحریم نفت ایران به توافقی دست نیافتند.
XS
SM
MD
LG