لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۲

ادامه ناآرامی‌ها در افغانستان؛ کلینتون خواستار آرامش شد


هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا روز يکشنبه در رباط، پايتخت مراکش گفت: «ما از حادثه‌ای که منجر به ايجاد چنين اعتراض‌هايی شده، متاسفيم ولی باور داريم که خشونت‌ها بايد متوقف شده و راه سخت و دشوار ساختن صلح و امنيت پيگيری شود.»

به گزارش خبرگزای رويترز، روز يکشنبه و در شمال افغانستان، نارنجکی به درون پايگاه نيروهای نظامی پرتاب شد که در پی آن هفت نيروی نظامی آمريکايی زخمی شدند. به گفته پليس افغانستان، اين حوادث ادامه اعتراض‌ها به مسئله سوختن «تصادفی» چند نسخه قرآن در هفته گذشته است.

اعتراض شهروندان افغان به «بی‌حرمتی به قرآن»
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:53 0:00

آسوشيتدپرس هم در گزارشی اعلام کرد روز يکشنبه و در جريان اعتراض‌هايی که هنوز ادامه دارد، خشونت‌هايی ميان مردم و نيروهای نظامی در کابل درگرفت که در پی آن دو تن از تظاهرکنندگان کشته شدند.

شش روز از سوزانده شدن تصادفی چند نسخه قرآن در ميان ديگر اسناد در پايگاه هوايی بگرام در افغانستان توسط نيروهای آمريکايی می‌گذرد. در اين مدت اعتراض‌های مختلفی شکل گرفته و مقامات نظامی آمريکايی و رييس جمهوری آمريکا به طور رسمی بابت اين حادثه عذرخواهی کرده‌اند.

معترضان در بخش «امام صاحب» در ولايت قندوز دست به تظاهرات زدند که به گفته پليس، با نيروهای نظامی درگير شده و نارنجک‌هايی هم به درون پايگاه نيروهای نظامی ناتو پرتاب کردند.

طالبان از مردم افغانستان خواسته تمامی نيروهای غربی در اين کشور را بکشند. گزارش رويترز حاکی است در جمع معترضان روز يکشنبه در قندوز، برخی از مردم پرچم طالبان را در دست داشتند.

روز شنبه هم در وزارت کشور افغانستان تيراندازی صورت گرفت که در پی آن دو افسر آمريکايی کشته شدند. پليس افغانستان می گويد تحقيقات را ادامه داده و تا اين لحظه مشخص شده «عبدالصبور» ۲۵ ساله و مامور امنيتی پليس، يکی از اين ضاربان در وزارت کشور بوده که از صحنه حادثه فرار کرده است.

وزارت کشور افغانستان در بيانيه ای اعلام کرد فرد ياد شده تحقت تعقيب است. متعاقب حمله روز شنبه در وزارت کشور افغانستان، ناتو تمامی نيروهای خود از وزارتخانه‌های افغانستان را فراخواند.

«سميع الله قطره»، رييس پليس ناحيه‌ای قندوز به رويترز گفت در جريان تظاهرات روز يکشنبه، يک غيرنظامی کشته شده و نزديک ۱۵ تن از معترضان و همچنين سه نيروی پليس زخمی شده اند. ناتو هم تاييد کرد که انفجاری در نزديکی پايگاهش در شمال افغانستان روی داده ولی در مورد تلفات آن حاضر به تاييد يا تکذيب اخبار مطرح شده، نشد.

به گزارش رويترز، در شرق افغانستان، نزديک به ۳۰ تن کشته و بيش از ۲۰۰ تن زخمی شده‌اند. اين گزارش می‌گويد تمامی تلاش‌ها و برنامه‌ها برای برقراری صلح در افغانستان در حال حاضر متزلزل شده است.

طالبان روز شنبه مسئوليت حمله به وزارت کشور افغانستان را برعهده گرفت و گفت اين حمله را در پاسخ به سوزاندن قرآن انجام داده است. حامد کرزی، رييس جمهوری افغانستان از مردم خواسته به جای اجازه دادن به اين که دشمن از وضعيت سوءاستفاده کند، بر اوضاع مسلط شوند و آرامش را حفظ کنند.
XS
SM
MD
LG