لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۹

کلینتون: تحریم‌ها برنامه اتمی ایران را کند کرده است


خانم کلینتون در دانشگاه زاید در ابوظبی
خانم کلینتون در دانشگاه زاید در ابوظبی
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا گفت که تحریم هایی که علیه ایران و برای توقف برنامه هسته ای جمهوری اسلامی وضع شده، جواب داده و روند این برنامه را کند کرده است.

خانم کلینتون روز دوشنبه در ابوظبی گفت: «تازه ترین آمارها حاکی است که تحریم ها جواب داده است. این تحریم ها شرایط را برای ایران در راستای تعقیب جاه طلبی های اتمی اش سخت تر کرده است.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: «ایران با مشکلات تکنولوژیکی روبرو شده که کندشدن برنامه زمانی اش را در پی داشته است و در نتیجه ما شاهد مشکلات بیشتری درون ایران هستیم. اما پرسش واقعی این است که ما چطور می توانیم به ایران حالی کنیم که دستیابی به بمب اتمی نه تنها باعث امنیت و قدرت بیشتر نمی شود، که نتیجه ای عکس در پی خواهد داشت. ما هنوز وقت داریم ولی وقت زیادی نداریم.»

آمریکا و کشورهای غربی برنامه اتمی جمهوری اسلامی را تلاش برای دستیابی به بمب اتمی می دانند. ایران می گوید برنامه هسته ای را برای تولید برق دنبال می کند.

شورای امنیت سازمان چهار قطعنامه تحریمی علیه ایران صادر کرده و از تهران خواسته با تعلیق فعالیت های غنی سازی اورانیوم، صحت صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند.

یک مقام ارشد اطلاعاتی اسراییل هم در آخرین روزهای ریاست بر تشکیلات جاسوسی و اطلاعاتی اسراییل، موساد گفت که ایران به دلیل مشکلات فنی در برنامه هسته‌ای و عواقب تحریم‌ها، ایران دست کم تا سال ۲۰۱۵ به بمب هسته‌ای نخواهد رسید.

مئیر داگان هفته پیش و در حالی که پست خود را تحویل می داد، گفت که با حمله نظامی به ایران مخالف است مگر هنگامی که «کارد به استخوان رسیده باشد.»

ایران چندی پیش و پس از یک وقفه بیش از یک ساله، به میز مذاکره با کشورهای موسوم به پنج به علاوه یک بازگشت که دور اول مذاکرات در ژنو برگزار شد و قرار است دور دوم گفت وگوها، در ماه جاری میلادی در استانبول برگزار شود.

به گزارش رویترز، خانم کلینتون که برای حمایت بیشتر کشورهای عربی برای تقویب تحریم ها علیه ایران به منطقه سفر کرده است، ایران را به «گسترش جنگ افروزی» متهم کرده و گفت: «ایران کاری کرده که در منطقه طبل جنگ به پا خاسته است.»

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به اوضاع در خاورمیانه، لبنان و سرزمین های فلسطینی گفت: «من از این سر و صداها باخبرم و فکر می کنم متاسفانه این جنگ افروزی ها با اهداف بدبینانه طراحی شده است.»

کشورهای عربی هم طبق اسنادی که ویکی لیکس برملا کرد، در گفت وگوهای خود را مقامات آمریکایی بر نگرانی و هراس خود از برنامه اتمی ایران تاکید کرده بودند.

خانم کلینتون افزود: «شک نیست که ایران به هیچ وجه خواهان گفت وگو برای رسیدن به صلح میان فلسطینی ها با اسرائیل نیست. ایران سعی می کند بزرگترین نگرانی که همان برنامه اتمی ایران است را منحرف کند.»

وزیر خارجه آمریکا گفت: «ما نمی توانیم اجازه دهیم که تمرکز ما منحرف شود و همچنین نمی توانیم اجازه دهیم هیچ فشار خارجی باعث بروز تنش و درگیری در منطقه شود چرا که نتایج آن برای همه فاجعه بار خواهد بود.»

به گزارش رویترز، کشورهای عربی می گویند دستاوردهای اندک در مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطینی ها باعث می شود تشکیلات فلسطینی به دست ایرانی ها بیافتد.

خانم کلینتون در سفر پنج روزه خود به منطقه پس از دیدار از امارات متحده عربی، راهی عمان و قطر خواهد شد تا ضمن تاکید بر همکاری ها برای تقویت تحریم ها علیه ایران، حمایت اعراب از مذاکرات صلح خاورمیانه را جلب کند.
XS
SM
MD
LG