لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

«مذاکرات وزیر خارجه آمریکا با مقامات عمان در مورد نگرانی ها از ایران»


هیلاری کلینتون در دیدار با سلطان قابوس، پادشاه عمان
هیلاری کلینتون در دیدار با سلطان قابوس، پادشاه عمان
گزارش ها حاکی است هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر کوتاه خود به عمان، با سلطان قابوس پادشاه این کشور در مورد نگرانی ها از وضعیت خطرناک دخالت های ایران گفت وگو کرده و به ابعاد نقشه موسوم به ترور سفیر عربستان در واشینگتن توسط عوامل وابسته به حکومت ایران پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عمان که از متحدان نزدیک آمریکا به شمار می رود و روابط نزدیکی هم با دولت تهران دارد از سوی آمریکا مامور شده تا پیام نگرانی ایالات متحده رابه ایران انتقال دهد.

یکی از مقامات رسمی وزارت خارجه آمریکا بدون ذکر نام خود به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما انتظار داریم مقامات عمان از روابط خود با ایران استفاده کرده و ابعاد اقداماتی که جمهوری اسلامی به آن دست می زند یا به دنبال آن است را به آن ها اطلاع دهد.»

این مقام رسمی در مسقط به خبرنگاران گفت که خانم کلینتون همچنین در مورد سرکوب های مرگبار و خشونت آمیز در سوریه و یمن با سلطان قابوس گفت و گو و مذاکره کرده است.

ضمن این که گزارش شده خانم کلینتون در مورد خدمات عمان در مورد آزادی شین باوئر، جاش فتل و سارا شورد سه شهروند آمریکایی زندانی در ایران به قید وثیقه، از پادشاهی عمان تشکر کرده است.

ايالات متحده آمريکا هفته گذشته تهران را متهم کرد که در توطئه دو ايرانی برای کشتن سفير عربستان در واشينگتن و بمب‌گذاری در سفارتخانه‌های عربستان و اسرائيل در همین شهر دست داشته است.

اين دو ايرانی، منصور ارباب سير، تبعه ايرانی- آمريکايی، و غلام شکوری هستند که گفته می‌شود این فرد دوم عضو نيروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، است و احتمالا در ایران به سر می‌برد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ايران در روزهای نخست پس از طرح این اتهام از سوی آمريکا واکنشی خشمگينانه نشان دادند، اما روز دوشنبه خواستار ارائه اطلاعات مربوط به اين حادثه برای بررسی شدند، هرچند که محمود احمدی‌‌نژاد بعدا هر گونه بررسی در این زمینه را رد کرد.

مقامات جمهوری اسلامی می گویند این اتهام ها دروغ است وآمریکا برای انحراف از مسائل داخلی خود، این نقشه را طراحی کرده است.

روز دوشنبه این هفته، وزارت خارجه آمریکا از مقامات ایران خواست متهمان این پرونده را تحویل آمریکا دهد تا در دادگاه اتهامات آن ها بررسی شود.

به گزارش رویترز، روزنامه های عمان روز چهارشنبه هیچ اشاره ای به مسائل مورد مناقشه میان ایران و آمریکا نکرده و فقط گفته اند که خانم کلینتون پیرو مذاکرات قبلی برای اصلاحات در عمان و بهبود وضعیت آموزشی در این کشور، به مسقط سفر کرده و با سلطان قابوس گفت وگو می کند.

هیلاری کلینتون پس از سفر به لیبی و دیدار با مقامات دولت و حاکمیت جدید این کشور، راهی عمان شده است.
XS
SM
MD
LG