لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۸

«خبر نداريد اما، مافيای سايبری شما را هک کرده است»


وبسايت شبکه تلويزيونی «سی ان ان» اين پرسش را مطرح کرده که خطر جرم های سايبری چقدر جدی است؟ آيا می توانيد با اطمينان بگوييد که اطلاعات خصوصی شما بر روی اينترنت و در رايانه شخصی تان تاکنون از دستبرد هکرها و يا حتی شبکه های سازمان يافته مافيای سايبری مصون مانده است؟

در پاسخ به اين پرسش ها، «سی ان ان» از قول يک صاحب نظر می نويسد: «احتمال دارد که هنوز شرکت ها و کارت های اعتباری وجود داشته باشند که هنوز هک نشده باشند. اما فرض شما بايد بر اين باشد که تا کنون به طور حتم مورد حمله هکر ها قرار گرفته ايد.» توجه داشته باشيد که کارشناس مربوطه می گويد: «احتمال دارد.» يعنی بيشتر افراد، شرکت ها، نهادها و در کل افراد حقيقی و حقوقی متصل به شبکه جهانی اينترنت تاکنون قربانی به نوعی هدف حملات اينترنتی قرار گرفته اند.

سنديکاهای بزرگ و سازمان يافته مجرمان اينترنتی دهه هاست که افراد و شرکت های بزرگ را مورد تهاجم های خود قرار می دهند. نتيجه تمامی اين عمليات تا کنون سرقت ساليانه ميلياردها دلار و حضور پيوسته و وسيع آنها درون حساسترين سيستم های کامپيوتری ما بوده است.

خيلی از اين مجرمان سايبری در گروه دزدهای پيش پا افتاده نمی گنجند. برای مثال طی نفوذی که به تازگی در سيستم شرکت سونی انجام شد اطلاعات کارت های اعتباری ۷۷ ميليون مشتری آن شرکت به سرقت رفت. در موردی مشابه، حمله هکری به شرکت خدمات مالی «سيتی گروپ» در ماه می ميلادی، منجر به دزديده شدن ۲.۷ ميليون دلار از ۳۴۰۰ حساب شد. بسياری از افرادی که در اين گونه زمينه ها فعال هستند سازمان يافته، باهوش، و برخوردار از منابع سرشار زمانی و مالی هستند.

کريم حجازی، مدير شرکت نظارتی «آنويلنس» می گويد: «آنها تنها شبيه مافيا نيستند، اين افراد در واقع خودِ مافيا هستند که دراين عمليات دست دارد.» آقای حجازی، در ادامه، می افزايد: «مافيای روسی قدرتمندترين تبه کاران سايبری در سراسر جهان به شمار می آيد.»

جرايم اينترنتی، مسئله ای با ابعاد بين المللی است. با اين وجود پيشرفته ترين و پيچيده ترين حملاتی از اين دست از روسيه سرچشمه می گيرند. دار و دسته هکرهای روس در کار خود استعداد عجيبی نشان می دهند. پس از بر افتادن ديوار آهنين در دهه ۱۹۹۰ ميلادی، شماری از جاسوس های سايبری سابق «کا گ ب» به توانايی خود برای کسب درآمد از تخصص ويژه ای که داشتند، پی بردند. آنها با بهره جويی از اطلاعاتی که پيشتر برای اهداف جاسوسی دولتی هک کرده بودند، پول زيادی به دست آورده اند. جاسوس های سابق، دور هم جمع شدند و يک «شبکه تجاری» ايجاد کردند.

در حالی که بيشتر هکرها نه صبر سنديکاهای سازمان يافته روسی را دارند و و نه تخصص آن ها را، «شبکه تجاری روس» تمامی ابزار لازم برای دست زدن به همه گونه حمله ای عليه هر هدفی را داراست.

شيوه کار هکرها در چنين شبکه های سازمان يافته ای بدين ترتيب است که به محض اين که يک هکر موفق به رخنه به درون سيستم هدف مورد نظر شد و به پايان حيطه تخصصی اش رسيد، سوژه را به نفر بالادستی خود در سازمان ارجاع می دهد. اين فرم عمليات تا رسيدن به هکر سرشاخه ادامه می يابد، او نيز درنهايت اطلاعات مورد نياز سازمان را به دست آورده و رد هکرهای پيشين را از سيستم مورد هدف قرارگرفته پاک می کند.

شبکه های سازمان يافته مجرمان سايبری مايل نيستند قربانيان متوجه شوند که مورد حمله قرار گرفته اند.

گزارش «سی ان ان» در همين حال اين نکته اساسی را گوشزد می کند که بر خلاف گذشته که کارت های اعتباری منبع درآمد اصلی هکر ها را تأمين می کرد، در سال های اخير، کسب درآمد از طريق کارت های اعتباری سرقتی با روندی روبه کاهش رو برو بوده است. امروزه دزدهای اينترنتی به دنبال لقمه های بزرگتری هستند و فعاليت های خود را بر روی سرقت اطلاعات بسيار حساس متمرکز کرده اند.

ميزان خسارت وارده به شرکت ها از ناحيه سرقت داده های اطلاعاتی، ساليانه ۱۳۰.۱ ميليارد دلار برآورد می شود.
XS
SM
MD
LG