لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۲

«مربيان تيم ملی در ليگ برتر هم فعاليت می کنند»


در آستانه آغاز ليگ برتر کشتی آزاد ايران، مخالفت ها با فعاليت مربيان تيم ملی در ليگ و انعقاد قرارداد از سوی آن ها با باشگاه ها افزايش پيدا کرده است.

در سال های گذشته نيز فعاليت مربيان تيم ملی در ليگ، مخالفان بسياری در جمع پيشکسوتان و مسئولان هيات های کشتی استان های مختلف داشت. اما فدراسيون کشتی با اين توجيه که اين مربيان از فعاليت در تيم ملی درآمد چندانی ندارند، جواز فعاليت آن ها در ليگ را صادر می کرد.

با اين حال، «محمد بنا»، سرمربی تيم ملی کشتی فرنگی اعلام کرد بنا به مصالح تيم ملی، به هيچ وجه حاضر نيست در ليگ به مربيگری بپردازد. نتيجه اين تصميم بنا، کسب نتايج درخشان کشتی فرنگی بود که در مسابقات قهرمانی آسيا، جام جهانی و قهرمانی جهان، برای نخستین بار در تاريخ کشتی ايران، فرنگی کارها بهتر از آزادکارها نتيجه گرفتند.

امسال با توجه به افزايش چشمگير حقوق مربيان تيم های ملی و اعطای پاداش های بی سابقه در ورزش ملی ايران، به نظر می رسيد فدراسيون کشتی با فعاليت مربيان تيم ملی در ليگ مخالفت کند. اما اين فدراسيون تاکنون از منع مربيان تيم ملی خود داری کرده است.

ابراهيم جوادی، دارنده چهار مدال طلای جهانی کشتی آزاد که هيچ فعاليتی در زيرمجموعه فدراسيون کشتی جمهوری اسلامی ايران ندارد، به خبرگزاری دانشجویان ایران، ايسنا گفته است: «مربيان تيم ملی صد درصد بايد از حضور در ليگ منع شوند. کار مربی ليگ با مربی تيم ملی تفاوت دارد. مربيان تيم ملی بايد از حضور در ليگ منع شوند چرا که اين کار غيرقانونی است.»

گفتنی است، در جريان مسابقات جهانی ۲۰۰۵ بوداپست، عده ای از مربيان تيم ملی که همزمان در ليگ هم فعاليت داشتند، به جای هدايت کشتی گيران تيم ملی، در محل رقابت ها به رايزنی با کشتی گيران خارجی و چانه زدن با آن ها بر سر مبلغ قرار داد بودند.

منتقدان حضور مربيان تيم ملی در ليگ برتر بر اين باورند که کشتی گيران مطرح، حاضرند با مبلغی کمتر به تيمی بروند که مربيان تيم ملی در آن حضور دارند. همچنين هيچ کشتی گير ملی پوشی حاضر به تمرد از درخواست مربيان تيم ملی مبنی بر عضويت در تيم آن ها نيست. زيرا اين واهمه که ممکن است کدورتی بين مربی با او پيش بيايد، باعث می شود از رفتن به ساير تيم ها خودداری کند.

اکبر فلاح قهرمان سال ۱۹۹۳ جهان نيز عقيده دارد مربيان تيم ملی همه چيز را برای خودشان می خواهند. در حالی که عقل و منطق می گويد آن ها نبايد به ليگ بپيوندند.

فلاح می گويد: «به عقيده من، مربيان تيم ملی فقط بايد به تيم ملی فکر کنند و اجازه دهند حداقل اين ليگ، درآمدی باشد برای مربيان سازنده‌ای که نه پاداشی دارند و نه کسی به آنها توجه می ‌کند.»

فلاح که خود در سال ۲۰۰۵ سرمربی تيم ملی جوانان بود و توسط محمدرضا يزدانی خرم، ریيس فدراسيون کشتی از کار برکنار شد، در توضيح ديدگاه خود می گويد: «وضع حالا مثل گذشته نيست. چند سال پيش که مربيان تيم ملی نه حقوقی داشتند و نه کسی به وجودشان توجه می ‌کرد، حق شان بود که بيايند و تيم داری کنند. نه حالا که اين همه برای مربيان تيم ملی هزينه می شود. مربيان سازنده هيچ چيز ندارند. حتی يک خسته نباشيد ساده هم به آن ها نمی گويند. متاسفانه همه امکانات از آن مربيان تيم ملی شده است.»
XS
SM
MD
LG