لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

پخش «اعترافات» ملوان بریتانیایی از سوی ایران


شبکه العالم اعتراف یکی از ملوانان نظامی بریتانیا را پخش کرد که گفته بود وارد آب های ایران شده اند.
شبکه العالم اعتراف یکی از ملوانان نظامی بریتانیا را پخش کرد که گفته بود وارد آب های ایران شده اند.

شبکه تلویزیونی العالم که توسط جمهوری اسلامی اداره می شود، روز جمعه تصاویر اعتراف یک ملوان نظامی بریتانیا را پخش کرده که می گوید ملوانان به طور غیر مجاز وارد آب های ایران شده اند.


شبکه العالم «تصاویر اختصاصی از یک ملوان نظامی بریتانیا از میان ۱۵ ملوان دستگیر شده را پخش کرد که اعتراف کرده به صورت غیرمجاز وارد آب های ایران شده اند.»


در این تصاویر، نايتن توماس سامرز، اپراتور مکانيک در نيروی دريايی سلطنتی، می گويد که به طور غير مجاز وارد آب های ايران شده و به همين دليل از مردم ايران عذر می خواهد.


وی در عين حال تاکيد می کند که از زمان بازداشت با ملوانان بريتانيايی به خوبی رفتار شده و او از شرايط راضی است.


درباره اين خبر نظر دهيد. شما درباره جنجال پديد آمده بر سر بازداشت ملوانان بريتانيايی چه فکر می کنيد؟
برای اظهار نظر در اين زمينه، کليک کنيد

تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی ایران هم گزارش داد ملوانان نظامی بریتانیا اعتراف کرده اند که ورود غیر مجاز به آب های ایران داشته اند که این اعتراف ساعت ۰۹:۳۰ به وقت گرینویچ و ساعت ۱۳:۰۰ به وقت تهران از شبکه العالم پخش شد.


هنوز دولت بریتانیا به این گزارش تلویزیونی واکنش نشان نداده، اما پیشتر و وقتی برای نخستین بار تصاویر ملوانان دستگیر شده پخش شد، بریتانیا این حرکت رامحکوم کرده و از مقامات ایرانی خواست، «از دستگیر شدگان استفاده ابزاری نکرده و آنها را روی صفحه تلویزیون نمایش ندهد.»


رجب طیب اردوغان نامه ای به رییس جمهوری اسلامی ایران نوشته و درخواست کرده ملوانان نظامی بریتانیا آزاد شوند و دیپلمات های ترکیه بتوانند با آنها ملاقات کنند.


به گزارش سی ان ان، آقای احمدی نژاد در پاسخ اعلام کرده که مقامات بریتانیایی باید برای حضور غیرقانونی در آب های ایران، عذرخواهی کنند.


هنوز منبع خبری ديگری، گزارشی از پاسخ محمود احمدی نژاد منتشر نکرده است.


درخواست سولانا


خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه از ایران خواست به دستگیری یک هفته ای ملوانان نظامی بریتانیا خاتمه داده و آنها را آزاد کند.


در این تصاویر، یکی از ملوانان نظامی بریتانیایی عنوان می کند که وارد آب های ایران شده اند و از مقامات جمهوری اسلامی ایران عذرخواهی می کند

به گزارش خبرگزاری آلمان، آقای سولانا در جلسه با وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در برمن، آلمان، گفت:«این کار یک اشتباه بزرگ است و آنها[مقامات ایران] باید به سرعت دستگیرشدگان را آزاد کنند.»


در مذاکره دو روزه وزيران امور خارجه اتحادیه اروپا، که در آلمان برگزار می شود، مواضع اتحادیه اروپا درباره مسایل منطقه ای، خاورمیانه و ایران به بحث گذاشته می شود.


نمایندگان وزات امور خارجه کشورهای اتحادیه اروپا، همچنین از مواضع بریتانیا در جریان دستگیری ۱۵ ملوان نظامی این کشور از سوی مقامات مرزی جمهوری اسلامی ایران حمایت کرده و خواهان آزادی آنها شدند.


درخواست شورای امنیت از ایران


شورای امنیت سازمان ملل توجه عمیق خود نسبت به دستگیری ملوانان بریتانیایی توسط مقامات جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد و از ایران خواست تا اجازه دهد کنسول بریتانیا با دستگیرشدگان ملاقات کند و بازداشت شدگان به زودی آزاد شوند.


خبرگزاری فرانسه گزارش داد چهار ساعت مذاکرات اعضای شورای امنیت بر سر صدور قطعنامه ای هشدار دهنده به ایران، تنها به بیانیه ای بدون الزام اکتفا کرد که در آن خواسته شده«مقامات کنسولی بریتانیا اجازه ملاقات با ملوانان نظامی دستگیر شده را داشته باشند».


در اين بيانيه، شورای امنیت بر «توجه عمیق» خود به این مسئله تاکيد کرده و خواهان «آزادی سریع ملوانان» شده است.


دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، پس از صدور این قطعنامه، بلافاصله واکنش نشان داد و اعلام کرد شورای امنیت، «بار دیگر مورد سوء استفاده برخی کشورها قرار گرفته است.»


شامگاه پنج شنبه ۲۹ مارس، به درخواست بريتانيا، اعضای شورای امنيت پشت درهای بسته جلسه ای تشکيل دادند تا قطعنامه ای هشدار دهنده به ايران صادر کنند.


شبکه سی ان ان در گزارشی خبرداد که صدور این قطعنامه به سختی انجام شده است. نماینده غنا در شورای امنیت سازمان ملل، در گفت و گو با سی ان ان گفت:«ما هنوز نمی دانیم چه اتفاقی افتاده و به همین علت نمی توانیم وارد این قضیه شویم و اظهار نظر کنیم.»


نامه دوم فی ترنی


فی ترنی، تنها زن ملوان بازداشت شده، در نامه ای به کنسول بريتانيا از مقامات کشورش خواسته است تا برنامه زمان بندی برای خروج از عراق را عملی کنند.


وی پيشتر در نامه ای به خانواده اش، تاکيد کرده بود که حالش خوب است و آنها به احتمال زياد وارد آب های ايران شده اند.


مقامات بریتانیایی به هر دو این نامه ها واکنشی تند نشان داده و از مقامات ایران خواسته اند تا بدون قید و شرط و خیلی سریع، ملوانان بریتانیایی را آزاد کند.


قرار بود خانم ترنی، ۲۶ ساله که همسر و یک فرزند کوچک دارد، پیش از همه آزاد شود؛ اما مقامات جمهوری اسلامی بعدا اعلام کردند که لازمه هر اقدامی برای حل و فصل بحران پديد آمده آن است که بريتانيا بپذيرد که وارد آب های سرزمينی ايران شده است.


منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنج شنبه ۲۹ مارس، گفت بریتانیا باید قبول کند که وارد حریم آبی ایران شده تا مسئله هر چه زودتر حل شود.


اما تونی بلر نخست وزير بريتانيا، در واکنش به اين اظهارات روز پنج شنبه ۲۹ مارس گفت بن بست کنونی، جز با آزادی بدون قيد و شرط همه سربازان و ملوانان حل نخواهد شد.


وی به شبکه تلويزيونی « آی. تی . وی» گفت کشورش بر سر آزادی ۱۵ ملوان دستگير شده با ايران معامله نخواهد کرد. او افزود بريتانيا برای آزادی ۱۵ ملوان فشار بيشتری بر ايران وارد خواهد کرد.


تونی بلر، در جریان سالگرد تشکیل اتحادیه اروپا، که هفته گذشته در برلین برگزار شد، به صراحت اعلام کرد ملوانان این کشور، در آب های عراق و با ماموریت سازمان ملل مشغول انجام وظیفه بوده اند و وی به هیچ وجه نمی پذیرد که ملوانان نظامی بریتانیا، وارد آب های ایران شده اند.


جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده ملوانان بریتانیایی وارد حریم آبی ایران شده و ورود غیرقانونی به مرز ایران داشته اند. بریتانیا در چند بیانیه اعلام کرده ملوانان نظامی آنها در حریم آبی عراق بوده و به ماموریت روزانه خود مشغول بوده اند.


جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده ملوانان بریتانیایی وارد حریم آبی ایران شده و ورود غیرقانونی به مرز ایران داشته اند. بریتانیا در چند بیانیه اعلام کرده ملوانان نظامی آنها در حریم آبی عراق بوده و به ماموریت روزانه خود مشغول بوده اند

هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق هم خبر داده که نیروهای بریتانیایی در مرز آبی عراق بوده و به مرز آبی ایران وارد نشده بودند.


یک هفته گذشت


جمعه گذشته، ۲۳ مارس، سوم فروردین، دو قایق نظامی بریتانیا در منطقه مرزی آبی ایران و عراق، در دهانه ورودی آب های خلیج فارس به اروند رود و شط العرب، توسط نیروهای مرزی ایران دستگیر شده وبه تهران منتقل شدند.


نیروهای بریتانیایی مشغول بازرسی یک کشتی تجاری هندی بودند که یک قایق نظامی ایران به آنها نزدیک شده و آنها را به مرز آبی ایران انتقال داد.


ملوانان نظامی بریتانیایی پس از سه روز حضور در تهران، بر صفحه تلویزیون شبکه العالم، که به عبارتی شبکه عربی جمهوری اسلامی ایران است، به نمایش در آمدند، در حالی که مشغول غذا خوردن بودند.


مقامات کنسولی بریتانیا در تهران، از زمان دستگیری ملوانان نظامی، درخواست کرده اند که با آنها تماس داشته باشند که این درخواست از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران رد شده است.


محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، هم اعلام کرد ملوانان نظامی بریتانیا در وضعیت مناسبی نگهداری می شوند و پس از پایان مراحل تحقیقات از سوی ایران، اجازه دیدار با مقامات کنسولی نیز به آنها داده می شود.


مارگرت بکت، وزیر امور خارجه بریتانیا

مارگرت بکت، وزیر امور خارجه بریتانیا، در روز پس از این اتفاق، راهی آنکارا شد و از مقامات ترکیه خواست تا برای حل این مسئله، پادرمیانی کرده و با مقامات ایران تماس بگیرند.


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در واکنشی اعلام کرد ایران نیازی به پادرمیانی ندارد.


شامگاه پنج شنبه گذشته، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، نامه ای به محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران نوشت و از وی خواست تا به دیپلمات های ترکیه اجازه دهد که با ملوانان بریتانیایی دیدار کنند.


جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود که به زودی خانم ترنی را آزاد می کند اما پس از بالاگرفتن تنش های سیاسی، از آزادی وی خودداری کرده و به ازای آن، نامه دوم خانم ترنی را به مقامات کنسولی بریتانیا در تهران، تحویل دادند.


لندن، روز پنج شنبه گذشته، در اعتراض به آزاد نکردن ملوانان بریتانیایی، روابط رسمی خود با تهران را به حالت تعلیق در آورد و تمام روابط در سطح رسمی و دیدارهایی که قرار بوده در سطوح رسمی به اجرا درآید را متوقف کرد.


علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران هم پنج شنبه گذشته، در گفت و گو با تلویزیون دولتی ایران، به مقامات بریتانیایی هشدار داد که موضوع را به جنجال بین المللی تبدیل نکنند و اجازه دهند مجاری دیپلماتیک کار خود را دنبال کنند.


رهبران سیاسی اتحادیه اروپا از بریتانیا حمایت کرده و درخواست کرده اند ایران به سرعت ملوانان نظامی بریتانیا را آزاد کند.


در برنامه ای با حضور فرمانده مرزبانان ایرانی در مرز اروند رود و شط العرب، با اشاره به نقشه و مکان یاب هایی که در اختیار نیروهای بریتانیایی است، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد نیروهای بریتانیایی چند بار وارد مرز آبی ایران شده اند که درپایان با آرامش دستگیر شده و به تهران منتقل شده اند.


آسوشیتد پرس گزارش داده مقامات آمریکایی حاضر در عراق، از مکان دقیق دستگیری نیروهای بریتانیایی و این که در چه منطقه ای دستگیر شده اند، اطلاع دارند، اما وارد این موضوع نشده و آن را مسئله بریتانیایی ها عنوان کرده اند.


نیروهای بریتانیایی هم حاضر نشده اند اطلاعات خود را در اختیار رسانه ها قرار دهند و تنها نامه ای از کاپیتان کشتی تجاری هندی، که مشغول بازرسی آن بوده اند را منتشر کرده اند که نشان می دهد در آب های عراق بوده است.


XS
SM
MD
LG