لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۹

نظامیان فيجی بر مسند قدرت


رییس جمهوری فیجی ، قرار است به سرعت دولت موقت تشکيل داده و پس از آن با برگزاری انتخابات دموکراتيک، نخست وزير و کابينه انتخاب شوند.
رییس جمهوری فیجی ، قرار است به سرعت دولت موقت تشکيل داده و پس از آن با برگزاری انتخابات دموکراتيک، نخست وزير و کابينه انتخاب شوند.

فرمانده نظامی فيجی با محاصره ساختمان دولت، کنترل اوضاع را به دست گرفته و با کنار گذاشتن دولت منتخب اين کشور، آغاز به کار دولت موقت را اعلام کرد.


فرانک باينيمارا، فرمانده نظامی فيجی، پس از در دست گرفتن حکومت گفت: به عنوان رييس جمهور از اختيارات قانونی خود استفاده کرده و با استناد به اصل ۱۱۱ قانون اساسی، نخست وزير را از کار برکنار می کنم.


باينيمارا گفته است که دليل اين کار ارتش فيجی، بازگرداندن اختيارات قانونی به رييس جمهور فيجی است. راتو جوزفا لويلو، رییس جمهوری فیجی ، قرار است به سرعت دولت موقت تشکيل داده و پس از آن با برگزاری انتخابات دموکراتيک، نخست وزير و کابينه انتخاب شوند .


به گزارش آسوشیتد پرس، فرمانده نظامی فيجی در چند هفته گذشته درخواست هايی درباره تغيير برخی لوايح از نخست وزير داشته که کاراسی به تمامی آنها پاسخ مثبت نداده و پس از آن باينيمارا تهديد به سقوط دولت او کرد.


لايزنيا کاراسی، نخست وزير فيجی به همراه نيمی از کابينه در منزل مسکونی خود تحت نظر و در محاصره پليس است. وی از دولت نيوزيلند و استراليا درخواست کمک نظامی برای مقابله با کودتاچيان را کرده که با پاسخ منفی مواجه شد.


فرمانده نظامی فيجی اخطار داده هرگونه حضور نظامی در اين جزيره به معنای تجاوز نظامی است و ارتش فيجی با هرگونه تجاوز قاطعانه برخورد می کند .


جان هوارد، نخست وزير استراليا تاييد کرد که کاراسی درخواست کمک نظامی کرده اما در ادامه گفت کشورش دولت قانونی و مردمی فيجی را به رسميت می شناسد ولی حاضرنيست نيروهای نظامی استراليا را درگير اين قضيه کند .


الکساندر داونر، وزير خارجه استراليا نيز به نيروهای نظامی فيجی هشدار داد که به عواقب اقدام خود بيانديشند. وی تهديد کرده در صورت تغييردولت، فيجی را از اتحاديه کشورهای اقيانوسيه اخراج می کند . هلن کلارک، نخست وزير نيوزيلند نيز بلافاصله دستور داد تمامی روابط نظامی و اقتصادی با فيجی معلق شود. وی به فرانک باينيمارا هشدار داد ممکن است برای هميشه نتواند وارد نيوزيلند شود .


خانواده باينيمارا در نيوزيلند زندگی می کنند .


کشور فيجی حدود ۹۰۰ هزار نفر جمعيت دارد و سالانه پذيرای حداقل ۴۰۰ هزار توريست است. اين کودتا چهارمين باری است که در تاريخ فيجی در ۱۹ سال گذشته رخ می دهد.
XS
SM
MD
LG