لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۱

ایران منشور کوروش را به موزه بریتانیا در لندن بازگرداند


منشور کوروش که از سوی موزه بریتانیا در لندن برای نمایش عمومی در موزه ملی ایران در تهران به ایران قرض داده شده بود، پس از هفت ماه به بریتانیا بازگشت.

این منشور پیشتر و در زمان جشن‌های ۲۵۰۰ ساله که محمدرضا شاه پهلوی برگزار کرد به مدت ۱۰ روز به ایران بازگردانده شده و به نمایش درآمده بود. منشور کوروش پس از سال‌ها در ۱۹ شهریور سال ۱۳۸۹ به امانت به ایران داده شده و به نمایش عمومی درآمد.

به گزارش وب‌سایت کانون پژوهش‌های ایران باستان، بر اساس توافق‌های اولیه قرار بود این منشور فقط چهار ماه در ایران به معرض نمایش عمومی درآید، اما پس از انجام رایزنی‌ها با موزه بریتانیا این زمان تا پایان فروردین‌ ۱۳۹۰ تمدید شد.

آزاده اردکانی، مدیر کل موزه ملی ایران، در این باره به خبرگزاری فارس گفت: «پیش از این قرار بود منشور کوروش پس از پایان چهار ماه نمایش در ایران، برای نوروز ۱۳۹۰ در سازمان ملل در نیویورک... به نمایش دربیاید که موفق شدیم مسئولان موزه بریتانیا را متقاعد کنیم که منشور کوروش در نوروز ۱۳۹۰ در موطن خود باشد....»

خانم اردکانی همچنین خبر داده است که منشور کوروش پس از پایان زمان نمایش در ایران، در سازمان ملل به نمایش درمی‌آید.

منشور کوروش استوانه‌ای با ۲۳ سانتی‌متر طول و ۱۱ سانتی‌متر عرض است که دور تا دور آن با حدود ۴۰ سطر به زبان «اکدی» و به خط «میخی بابلی» پوشانده شده است.

این استوانه در سال ۵۳۸ پیش از میلاد به هنگام ورود سپاه ایران به بابل و فتح این شهر به فرمان کوروش، بنیانگذار پادشاهی ایران و آغازگر سلسله هخامنشیان، نوشته شده است.

از این استوانه به عنوان «نخستین منشور جهانی حقوق بشر» نیز نام برده می‌شود.

به نوشته وب‌سایت کانون پژوهش‌های ایران باستان، استوانه کوروش در سال ۱۲۸۵ خورشیدی توسط هرمز رسام، باستان‌شناس بریتانیایی‌الاصل آسوری‎تبار، در معبد بزرگ اِسَـگیلَـه (نیایشگاه مَـردوک) در شهر باستانی بـابـل در بین‌النهرین در شمال عراق کنونی (در آن زمان بخشی از دولت عثمانی) کشف شد و تا امروز در تالار شماره ۵۲ یا «اتاق ایران» در موزه بریتانیا نگهداری می‌شود.

در سال ۱۳۵۰ خورشیدی و برای نخستین بار که این منشور راهی ایران شد، منشور را پنج هزار پوند بیمه کردند و این استوانه تنها به مدت ۱۰ روز در ایران و در موزه برج شهیاد آن زمان، آزادی فعلی در تهران، به نمایش درآمد.

یک کپی از منشور کوروش به عنوان کهن‌ترین فرمان شناخته‌شده تفاهم و همزیستی ملت‌ها در ساختمان سازمان ملل متحد در نیویورک نگهداری می‌شود.
XS
SM
MD
LG