لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۴

اعتراض به نقض حقوق بشر در دارفور


مقارن با روز جهانی حقوق بشر، گروههای فعال حقوق بشر به وضعیت زنان و کودکان دارفور وخشونت به آنها اعتراض کردند.
مقارن با روز جهانی حقوق بشر، گروههای فعال حقوق بشر به وضعیت زنان و کودکان دارفور وخشونت به آنها اعتراض کردند.

روز يکشنبه، تظاهرات مختلفی در چندین شهر جهان عليه تجاوز گسترده به زنان و دختران در دارفور برگزار شد.


گفته می شود سربازان سودانی و مردان مسلح با حمايت دولت حاکم براين کشور، زنان و دختران ساکن منطقه دارفور سودان را به شکلی گسترده و وحشيانه مورد تجاوز جنسی قرار می دهند .


امير عثمان، نماينده سازمان گلوب فور دارفور، که يک گروه فعال حقوق بشر و وابسته به سازمان عفو بين الملل لندن است در اين باره می گويد:« جنايتی هولناک عليه بشريت در دارفور در حال وقوع است که روز به روز وخيم تر مي شود».


مقابله با نقض گسترده حقوق بشر در دارفور، بخشی از کارزار رهبران سابق و فعلی کشورهای جهان و فعالان حقوق بشراست. برخی از فعالان حقوق بشر وضعيت دارفور را « نسل کشی » ناميده اند .


آقای عثمان در بيانيه ای اعلام کرد:« ما در نقطه عطف ايستاده ايم. جامعه بين الملل دو راه در پيش دارد، يا بايد دولت سودان را از ادامه اين رفتار منع کند و يا به مردم دارفور پشت کند».


اميرعثمان در ادامه بيانيه خود خواستار توقف حوادثی شده که امروز هزاران تن در سرتاسر جهان به آن اعتراض دارند.وی تقاضا دارد کشورهای جهان با تجاوز و خشونت گسترده عليه زنان دارفور مقابله و آن را متوقف کنند .


به گزارش رويترز، فعالان حقوق زنان و ديگر معترضان به نقض حقوق زنان دارفور در تجمع خود در مقابل سفارت های سودان در لندن و ديگر پايتخت های جهان، با به صدا در آوردن زنگ خطر و دميدن در سوت، اعتراض خود را اعلام کردند.


به گفته فعالان حقوق بشر، تا کنون حتی يک نفر هم به اتهام نقض حقوق بشر در سودان مجازات نشده است

به گفته فعالان حقوق بشر، تا کنون حتی يک نفر هم به چنين اتهامی در سودان مجازات نشده است .


مری رابينسون، رييس جمهور پيشين ايرلند و کميسر ارشد حقوق بشر سازمان ملل، همراه با برخی ديگر رهبران جهان شنبه گذشته از جامعه بين الملل درخواست کردند تا نيروهای حافظ صلح را برای حفاظت از زنان در برابر خطر روزمره تجاوز، به دارفور اعزام کنند .


تونی بلر، نخست وزير بريتانيا نيز با اظهار نگرانی از خطر سوء استفاده های جنسی، از دولت سودان و شورشيان موسوم به جنجاويد در اين کشور خواست جنگ را متوقف کرده و در جستجوی راه حلی ديپلماتيک باشند .


بحران دارفور که بيش از سه سال است در سودان جريان دارد تا کنون جان ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن را گرفته وموجب بی خانمانی بيش از ۲۴ ميليون انسان شده است.


XS
SM
MD
LG