لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۱

گسترش ناآرامی ها در طرابلس؛ « حمله هوایی جنگنده ها به تظاهر کنندگان»


گزارش ها حاکی است ناآرامی ها و اعتراض ها در طرابلس پايتخت ليبی در حال گسترش است. شماری از سفيران ليبی در اعتراض به وضعيت موجود استعفا کرده اند و وزير دادگستری ليبی هم گزارش شده که در اعتراض به سرکوب ها، از سمت خود استعفا کرده است.

شبکه تلويزيونی الجزيره گزارش داده در پايتخت ليبی صدای تيراندازی به گوش می رسد و در بنغازی هم رهبران قبايل حاکميت را به دليل سرکوب های مردم، مورد انتقاد قرار داده اند.

در همین حال، گزارش های الجزيره و رويترز حاکی است پس از چند ساعت که هواپيماهای جنگی نظامی برفراز شهر طرابلس به پرواز درآمده بودند، مردم و معترضان را هدف قرار داده اند. تلويزيون دولتی ليبی در گزارشی گفت که «تروريست ها هدف حملات هوايی قرار گرفته اند.»

گزارش ها حاکی است چند نقطه در حومه طرابلس هدف حمله هوايی قرار گرفته است. اخبار دقيقی از تلفات اين حمله منتشر نشده است.

از سوی دیگر، سيف الاسلام قذافی، پسر رهبر ليبی روز دوشنبه در شبکه تلويزيونی دولتی گفت: «روحيه ما بالاست و پشت رهبر خود معمر قذافی و نيروهای نظامی ليبی ايستاده ايم. تا زمانی هم که حتی يک نفر در جناح ما ايستاده باشد، به مقاومت ادامه خواهيم داد. ما ليبی را به دست ايتاليايی ها و يا ترک ها نخواهيم داد.»

اشاره پسر آقای قذافی، به تاريخ گذشته ليبی است که کشورهای خارجی در تلاش بودند خاک ليبی را اشغال کنند. اشاره ای که برای تحريک احساسات ملی گرايی مردم بيان شده و خارج از واقعيت روز است که اين بار ليبی در اشغال نظامی نيست و مردم اين کشور هستند که در اعتراض به سياست های نظام حاکم، به خيابان ها آمده اند.

چند دیپلمات دولت ليبی در اعتراض ها به سرکوب خشن مردم، از سمت خود استعفا کرده اند. در همين حال يک روزنامه چاپ ليبی می گويد وزير دادگستری ليبی هم در اعتراض به مقابله خشونت آميز با معترضان، از سمت خود استعفا کرده است.

گزارش ها درباره گريز قذافی از کشور

ويليام هيگ، وزير خارجه بريتانيا روز دوشنبه در بروکسل گفت اطلاعاتی در دست است که نشان می دهد معمر قذافی رهبر ليبی در حال گريختن به سمت ونزوئلا است.

خبرگزاری رويترز چندی بعد در گزارشی و به نقل از يک مقام دولتی ونزوئلا اين خبر را تکذيب کرده و گفت قرار نيست آقای قذافی راهی ونزوئلا شود.

ديدبان حقوق بشر می گويد در پنج روز گذشته و در جريان ناآرامی ها در ليبی، ۲۲۳ تن کشته شده اند. بيشتر کشته ها در شهر بنغازی بوده است. منطقه ای که نارضايتی ها نسبت به قذافی بالاترين درصد را هميشه داشته است.

حبيب العبيدی، پزشک و جراح در بيمارستان الجلاله می گويد روز يکشنبه جسد ۵۰ تن که در پی اصابت گلوله کشته شده بودند، به اين بيمارستان منتقل شده و بيش از ۲۰۰ زخمی هم به اين مرکز درمانی آورده شده است. اين پزشک به شبکه تلويزيونی الجزيره گفته است: «يکی از قربانيان در پی اصابت مستقيم گلوله آر پی جی (سلاح ضدتانک) نيم تنه بالا را کاملا از دست داده است.»

الجزيره به نقل از شاهدان عينی نوشته که هرچند در چهار روز گذشته بيشتر ناآرامی ها در شهر بنغازی بوده اما از روز دوشنبه، ناآرامی ها در طرابلس گسترش يافته و در ميدان خضرا (ميدان سبز) طرفداران و منتقدان قذافی درگير شده اند.

معترضان در ليبی در پايتخت اين کشور در تماس با الجزيره گفته اند شعارها به سمت قذافی هدف گرفته شده و مردم خواهان حضور و پاسخگويی او هستند.

هشدار درباره وضعیت لیبی


عمرو موسی، دبيرکل اتحاديه عرب هم نسبت به اوضاع وخيم مردم و حرکت خشونت آميز عليه مردم ليبی هشدار داده است. کاترين اشتون، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا هم که ميزبان وزيران خارجه کشورهای عضو اتحاديه اروپا است، در کنفرانسی خبره از دولت ليبی خواسته خشونت عليه شهروندان ليبی را متوقف کند.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه گزارش داد که مقرهای اصلی شبکه تلویزیونی «الجماهیریه» و شبکه رادیویی «الشبابیه» با هجوم مخالفان حکومت روبه‌رو شده و برنامه‌های شامگاهی هر دو شبکه روز یک‌شنبه قطع شد ولی بامداد دوشنبه از سر گرفته شد.

بنا بر گزارش‌ها، اعتراض‌ها در لیبی، شب و بامداد روز دوشنبه به طرابلس، پایتخت این کشور کشیده شده و معترضان از یک‌سو و نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی‌ها از سوی دیگر، هریک سعی داشته‌اند کنترل مرکز شهر را به دست بگیرند.
XS
SM
MD
LG