لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۰

«اخراج چهار ایرانی پناهجو از نیوزیلند»


به گفته مقامات نیوزیلندی، موضوع اخراج این پناهجویان ایرانی، این روزها موضوع مذاکرات میان تهران و آوکلند است.
به گفته مقامات نیوزیلندی، موضوع اخراج این پناهجویان ایرانی، این روزها موضوع مذاکرات میان تهران و آوکلند است.

چهار ایرانی پناهجو که می گویند دین خود را تغییر داده و بازگشت آنها به ایران خطرات جانی برای آنها بدنبال خواهد داشت از نیوزیلند اخراج شده اند.


به گفته مقامات نیوزیلندی، موضوع اخراج این پناهجویان ایرانی، این روزها موضوع مذاکرات میان تهران و آوکلند است.


براساس گزارش خبرگزاری « د پ آ» آلمان، یکی از این پناهجویان به نام «علی رضا پناه» پس از آنکه درخواست پناهندگی او در نیوزیلند رد شد، در اعتراض به حبس ۱۸ ماهه خود در زندان، مدت ۳۱ روز است که دست به اعتصاب غذا زده و مدتی نیز به دلیل وخامت حالش در بیمارستان بستری شد.


با اینکه دولت نیوزیلند می داند مجازات مرگ در انتظار کسانی است که از دین اسلام به مسیحیت روی می آورند، ولی همچنان تصمیم دارد این افراد را به ایران بازگرداند.
یک نماینده حزب سبز نیوزیلند


آقای پناه و سه ایرانی پناهجوی دیگر، مدارکی که دولت نیوزیلند به آنها ارایه کرده تا پاسپورت های آنها را بازگرداند امضاء نکرده اند.

دیوید کانلیف، وزیر امور مهاجرت نیوزیلند در گفت وگو با رادیو نیوزیلند گفته است: « ایران تنها کشوری است که برای بازگشت شهروندانش به خانه، داشتن مدارک سفر از جمله پاسپورت الزامی است.»


آقای کانلیف در خصوص درخواست سازمان عفو بین الملل که از دولت نیوزیلند خواسته است به علی رضا پناه و ایرانی های دیگر پناهندگی دهند گفت: دولت نیوزیلند وایران مذاکرتی برای حل فوری مسئله داشته اند، اما راه حل این مشکل در دست مقامات ایرانی است.



علی رضا پناه و توماس یگانه، حدود دو سال قبل از اینکه دادگاه حکم آزادی آنها را صادر کند زندانی بودند و هر دو می گویند که از دین اسلام به مسیحیت گرویده اند و در صورت بازگشت به ایران جانشان به خطر خواهد افتاد.


کیت لاک، یکی از نمایندگان حزب سبز نیوزیلند که دوشنبه گذشته در بیمارستان با علی رضا پناه ملاقات داشته به گفته است: نماینده نیوزیلند در سازمان ملل در سخنرانی که در اکتبر گذشته داشته به وخیم بودن وضعیت حقوق بشر در ایران از جمله روی آوردن به دین مسیحت اشاره کرده است.


وی در انتقاد از عملکرد دولت نیوزیلند گفت: « با اینکه دولت نیوزیلند می داند مجازات مرگ در انتظار کسانی است که از دین اسلام به مسیحیت روی می آورند، ولی همچنان تصمیم دارد این افراد را به ایران بازگرداند.»


در همین حال سازمانی که صلح جهانی و عدالت خوانده می شود گزارش کرده است که یک ایرانی دیگر به نام «امیرمحبی» مدت سه سال و نیم است که در زندان منتظر اخراج از نیوزیلند است.


به گفته وزارت کار نیوزیلند، ایرانیان پناهجو دادگاه های عادلانه ای داشته اند و تمام راه های قانونی برای اقامت در نیوزلند را طی کرده اند.


XS
SM
MD
LG