لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۰

«بحران فروپاشی بنیان خانواده»


احمد قشمی، مدير کل ثبت احوال تهران ضمن تاييد آمار ياد شده، از رشد ۱۳ درصدی طلاق درپايتخت خبر داد و در گفت و گو با خبرگزای مهر از بحران فروپاشی بنيان خانواده خبر داد.
احمد قشمی، مدير کل ثبت احوال تهران ضمن تاييد آمار ياد شده، از رشد ۱۳ درصدی طلاق درپايتخت خبر داد و در گفت و گو با خبرگزای مهر از بحران فروپاشی بنيان خانواده خبر داد.

بر اساس آمارهای به دست آمده از ابتدای سال جاری تاکنون، هر روز ۶۸ واقعه طلاق در تهران رخ داده و طی ۹ ماهه اول سال جاری و در مقايسه با مدت مشابه آن در سال گذشته ، ميزان طلاق در تهران ۱۳/۱۳ درصد افزايش و ازدواج يک درصد کاهش داشته است.


احمد قشمی، مدير کل ثبت احوال تهران ضمن تاييد آمار ياد شده، از رشد ۱۳ درصدی طلاق درپايتخت خبر داد و در گفت و گو با خبرگزای مهر از بحران فروپاشی بنيان خانواده خبر داد.


بنا بر آمار های منتشر شده در خبرگزاری های مهر ، فارس و ايلنا و به نقل از مديران کل ثبت احوال استان ها، طلاق در استان های آذربايجان شرقی ۹/۱۷ ، زنجان ۲۲، همدان ۸/۱۲، خراسان رضوی ۱۶ ، کرمان ۲۷ ، کهگيلويه و بويراحمد ۲۰ ، مرکزی ۱۲ ، سمنان ۳۵ ، خراسان جنوبی ۱۲ ، ايلام ۲۰ ، خراسان شمالی ۱۳ ، بوشهر ۲۲ و مازندران ۴۰ درصد نسبت به آمارهای مشابه در سال ۱۳۸۴ افزايش داشته است.


«آمار دروغ می گویند!»


آمار چشمگير رشد طلاق در حالی از سوی مديران کل ادارات ثبت احوال استانهای کشور منتشر شده استکه پيش از اين عبدالله کردی، رييس انجمن مطالعات خانواده ايران گفته بود بعضی به اشتباه، آمار و ارقام نادرست و غير علمی درباره خانواده و تعداد طلاق ارايه می دهند که اين آمار غيررسمی است.


مدير کل ثبت احوال تهران از رشد ۱۳ درصدی طلاق درپايتخت خبر داد و از بحران فروپاشی بنيان خانواده خبر داد

عبدالله کردی، بدون اشاره به دلايل خود درباره نادرست بودن آمار طلاق در کشور به خبرگزاری فارس گفته بود بر اساس برآورد رسمی، آمار طلاق در جمهوری اسلامی هنوز به ۱۳ درصد نرسيده است.


محاسبات اشتباه


از سويی ديگر عبدالرضا مصری، رييس سابق کميسيون اجتماعی مجلس‏ هفتم و وزير فعلی رفاه نيز آن زمان تقصير را به آشنايی های پيش از ازدواج ارتباط داده وگفته بود «دوست دختر و دوست پسر بازی‏های پيش از ازدواج» دليل مهمی در افزايش طلاق در جامعه ايران است .


محمدرضا اميرحسن خانی، ديگرعضو کميسيون اجتماعی مجلس‏ هفتم، دخالت مسايل اقتصادی در افزايش پديده طلاق در جامعه ايران را بهانه دانست و گفت: «متاسفانه در بسياری موارد بدون بررسی ريشه‏ها و آسيب‏شناسی پديده طلاق افزايش اين مساله را با مباحثی نظير مشکلات اقتصادی،تماعی و غيره مرتبط می دانند در حالی که تمام اين مسايل پيش از اين نيز برای جوانان وجود داشته و نمی‏تواند دليلی قطعی اين ناهنجاری اجتماعی باشد.»


عبدالرضا مصری، وزير رفاه، تقصير را به آشنايی های پيش از ازدواج ارتباط داده وگفته دوست دختر و دوست پسر بازی‏های پيش از ازدواج دليل مهمی در افزايش طلاق در جامعه ايران است

محمدرضا اميرحسن خانی به ايلنا گفت: «البته يکی از دلايلی که می‏توان در بحث افزايش طلاق در جامعه به آن اشاره کرد، بحث نوع نگاه جامعه، نوع قوانين ما، نوع برخوردها با مسايل به ويژه شيوه قضايی، برخورد با مسايل خانواده و مسايل اجتماعی است.»


امير رضا خادم، عضو کمسيون فرهنگی مجلس نیز گفت: «براساس آخرين آمارهای رسمی ميزان رشد طلاق در تهران چهار برابر ميزان رشد ازدواج است و کلان‏ شهر تهران با ۱۹درصد بالاترين آمار طلاق را در کشور به خود اختصاص داده است.»


آقای خادم با اشاره به رواج بکارگيری ابزارهای ارتباطاتی نظير ماهواره و اينترنت گفت: «جوانان شهری با دسترسی به اين امکانات از فرهنگ غرب تاثير می‏گيرند و اين فرهنگ در حالی در بين جوانان شهری رسوخ می‏يابد که اين فرهنگ با آداب و رسوم ما تناسخی ندارد.»


قانون تسريع طلاق


اين در حالی است که يکی از اهداف لايحه حمايت خانواده که پس از تدوين در قوه قضاييه، به تازه گی جهت تصويب نهايی به دولت و مجلس ارسال شده، تسريع طلاق است.


اين ماده که يکی از اهداف لايحه حمايت از خانواده نيز هست خواستار امکان ثبت طلاق توافقی با گواهی مراکز مشاور خانواده و بدون مراجعه به دادگاه شده است.


XS
SM
MD
LG