لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۶

زمین لرزه‌ای به شدت سه و چهاردهم ریشتر شرق تهران را لرزاند


یکی از آثار زمین لرزه در ایران، عکس تزیینی است
یکی از آثار زمین لرزه در ایران، عکس تزیینی است
گزارش‌ها حاکی است زمین لرزه‌ای به بزرگی سه و چهاردهم ریش‌تر ظهر روز چهارشنبه، شرق استان تهران در شهرستان دماوند را لرزانده است. گزارشی از خسارات احتمالی این زمین لرزه منتشر نشده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، ساعت ۱۲:۵۴ ظهر روز چهارشنبه، این زمین‌لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین شهرستان دماوند در ۷۷ کیلومتری شهر تهران روی داده است.

پیشتر و روز جمعه گذشته، (۲۱ بهمن ماه) هم زمین لرزه‌ای دیگر به بزرگی چهار و هفت دهم ریش‌تر در عمق ۱۲ کیلومتری زمین، منطقه کیلان در ۳۷ کیلومتری دماوند و ۹۳ کیلومتری تهران را لرزانده بود.

مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران می‌گوید در یک ماه گذشته بالغ بر ۲۰۰ زمین لرزه خفیف این منطقه را لرزانده که برخی از آنان به دلیل کم بودن شدت لرزش، قابل احساس نبودند.

بهرام عکاشه، کار‌شناس باسابقه زلزله‌شناسی در ایران پیشتر با هشدار در مورد زلزله‌خیز بودن شدید منطقه البرز و زاگرس گفته بود که از ۵۰۰ شهر بررسی شده در ایران، «تنها ۱۵ شهر» از لحاظ آسیب‌پذیری کم‌خطر هستند و مابقی در برابر زلزله بسیار آسیب‌پذیرند.

دکتر بهرام عکاشه که از وی به عنوان «پدر زلزله‌شناسی ایران» یاد می‌شود در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، با تاکید بر اینکه «وقوع زمین‌لرزه در ایران امری کاملا عادی و طبیعی است، غفلت ۲۰۰ ساله در ایران در برابر این پدیده» را غیرعادی و باعث تعجب دانست و گفت: «باید همیشه گوش به زنگ زلزله باشیم.»

رییس دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد با اشاره به زلزله اخیر شهر وان در ترکیه اظهار کرد که از آن زمان «منطقه فوق‌العاده تحت استرس است» و تصریح کرد که این زمین‌لرزه متعلق به کوه‌های زاگرس ایران بود.

وی با اشاره به زلزله‌خیز بودن مناطق مختلف ایران و «آسیب‌پذیری بالای اکثر شهر‌ها و روستاهای کشور» اظهار کرد: «به اعتقاد من تمام روستاهای کشور در مقابل زلزله پنج ریشتری آسیب‌پذیر هستند و حتی برخی از ساختمان‌های شهر تهران هم در زلزله پنج ریشتری فرو می‌ریزند.»

ایران یکی از مناطق زلزله‌خیز جهان به شمار می‌رود و نواحی مختلف آن شاهد زلزله‌های شدیدی بوده است که برخی از آن‌ها از جمله شهر بم در استان کرمان تلفات زیادی به همراه داشته‌اند.
XS
SM
MD
LG