لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

ابراز نگرانی مصر از «خطرهای جديد» در خليج فارس


حسنی مبارک، رییس جمهوری مصر
حسنی مبارک، رییس جمهوری مصر
حسنی مبارک، رئيس جمهوری مصر، روز يکشنبه بدون نام بردن از ایران از «خطرهای جديد» در خليج فارس ابراز نگرانی کرد.

آقای مبارک به مناسب شب‌ قدر در ماه رمضان در پيامی به مردم کشورش گفت:«مراسم ما (در ماه رمضان) امروز در حالی برگزار می‌شود که جهان عرب و اسلام با روزگار سختی روبرو است.»

آقای مبارک گفت علاوه بر مسائل و مشکلات در افغانستان، پاکستان، عراق، لبنان، سودان و سومالی، «خطرهای جديدی» هم در حال بروز در خليج فارس است که ثبات و امنيت اين منطقه را تهديد می‌کند.

کشورهای غربی و اسرائيل و برخی کشورهای عربی به برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران ظنين هستند و آن را تلاشی برای دستيابی به بمب اتمی می‌دانند. این در حالی است که ايران می‌گويد برنامه اتمی را برای توليد برق دنبال می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، برخی کشورهای عربی مانند عربستان سعودی به جز نگرانی بر سر برنامه اتمی ايران، از حمايت تهران از حزب الله لبنان و نيز حماس در باریکه غزه ناخرسند هستند.

حسنی مبارک در حالی از بروز «خطرهای جدید» در خلیج فارس سخن گفته است که دولت مصر هفته پيش اعلام کرد در اعتراض به اظهارات منوچهر متکی، وزير خارجه ايران، درباره از سرگيری مذاکرات مستقيم صلح فلسطينی‌ها و اسرائيل ، سفر وی به قاهره را به تعويق انداخته است.

وزارت خارجه مصر پیش از این گفته بود رئيس دفتر حافظ منافع ايران در قاهره به اين وزارتخانه احضار شده تا درباره انتقاد منوچهر متکی از مشارکت برخی از سران کشورهای عرب در از سرگيری گفت‌وگو های مستقيم فلسطينی‌ها و اسرائيل توضيح دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه مصر به اين ديپلمات ايرانی گفته ابود ديدار گروه تروئيکای جنبش غير متعهدها بين ايران، مصر و کوبا که قرار بود دوشنبه برگزار شود، به تعويق افتاده است.

ايران پس از مصر که در حال حاضر رياست جنبش غيرمتعهدها را بر عهده دارد، رياست اين جنبش و ميزبانی شانزدهمين نشست جنبش عدم تعهد را برعهده خواهد داشت و به همين دليل قرار بود که منوچهر متکی برای مشورت با مصر، رياست فعلی جنبش، و کوبا که پيش از مصر رياست اين جنبش را بر عهده داشت، عازم قاهره شود.

روابط ايران و مصر پس از وقوع انقلاب اسلامی در ايران و در واکنش به به رسميت شناختن اسرائيل از سوی مصر، متوقف شد هر چند دو کشور، دفتر حافظ منابع در پايتخت‌های يکديگر دارند.

واشينگتن هفته گذشته ميزبان مذاکرات صلح ميان اسرائيل و فلسطينی‌ها بود اما پيش از آن، باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، با حسنی مبارک رييس جمهوری مصر و عبدالله پادشاه اردن، ديدار کرد.

محمود احمدی‌نژاد پیش از این به از سرگيری مذاکرات ميان اسرائيل و فلسطينی ها انتقاد کرده بود که واکنش تشکيلات خودگردان فلسطينی را در پی داشت.
XS
SM
MD
LG