لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۹

هشت تن در جريان سه بمب‌گذاری در عراق کشته شدند


گزارش ها حاکی است روز يکشنبه و با فرا رسيدن عيد قربان، سه بمب گذاری بازار بغداد را به لرزه درآورد که در پی آن دستکم هشت تن کشته شده و حدود ۲۰ تن زخمی شدند.

به گزارش آسوشيتدپرس، پليس عراق اعلام کرد اين سه بمب در «بازار شرجه» در مرکز بغداد کارگذاری شده بودند و در فاصله زمانی نزديک به هم منفجر شده‌اند. نوری المالکی نخست وزير عراق ساعاتی پيش از اين حمله از امکان افزايش تهديدهای امنيتی در عراق خبر داده و هشدار داده بود.

به گزارش رويترز، نخست وزير عراق پيش از اين انفجارها گفته بود: «هرچند خدمات زيادی برای عراق انجام شده اما عراق هنوز در کانون خطر قرار دارد. کسانی هم هستند که به جای بزرگداشت و عيد برای مردم عراق، به فکر برگزاری عيدی از کشتار و خون هستند.»

گزارش‌ها حاکی است دولت عراق اقدامات برای حفظ امنيت را افزايش داده و با نزديک شدن خروج کامل نيروهای نظامی آمريکايی از اين کشور، قصد دارد نشان دهد که توانايی کنترل اوضاع را دارد. به نوشته رويترز، در هفته‌های گذشته بيش از ۶۱۵ تن به اتهام عضويت در حزب بعث، حزب سابق حاکم در عراق دستگير شده‌اند.

احزاب سنی و گروه‌های سنی در عراق می‌گويند دولت حاکم عراق به بهانه مبارزه با بعثی‌ها، مخالفان و گروه های سنی را مورد آزار و اذيت قرار می‌دهد.

آسوشيتدپرس همچنين گزارش داده که در موصل در شمال عراق، انفجار يک بمب کنار جاده‌ای باعث کشته شدن يک سرباز نظامی عراقی شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هرچند خشونت‌های عراق روند رو به کاهش داشته، ولی با نزديک شدن زمان خروج نيروهای آمريکايی از اين کشور، خشونت‌های بيشتری گزارش شده و می‌شود.

طبق قرارداد امنيتی ميان آمريکا و عراق، نيروهای نظامی آمريکايی تا پايان سال جاری ميلادی به طور کامل عراق را ترک خواهند کرد.

جرج بوش، رئيس جمهور پيشين ايالات متحده در سال ۲۰۰۳ با هدف «نابود کردن جنگ‌افزارهای کشتار جمعی عراق» به اين کشور حمله کرده بود، جنگ‌افزارهايی که هيچ‌ گاه پيدا نشدند.

از زمان آغاز جنگ در عراق تاکنون، حدود يک تريليون دلار هزينه اين جنگ شده و بيش از ۴۴۰۰ سرباز آمريکايی و همچنين بيش از ۱۰۰ هزار تن از شهروندان غيرنظامی عراق در اين جنگ جان خود را از دست داده‌اند.
XS
SM
MD
LG